Har du kort vej til supermarkedet og direkte cykelforbindelser ind til byen, så er der større chance for, at du vælger cyklen frem for bilen. Cyklistforbundet har undersøgt 34 byudviklingsområder og 117 stationsområder, og for ofte er der ikke planlagt sådan, at flere vil cykle.
”Ud fra vores undersøgelse kan vi se, at mange nyopførte villakvarterer ikke er planlagt cykelvenligt nok. Derfor vælger mange at køre bil. Hvis man fra starten havde planlagt fx et nyt villakvarter cykelvenligt både internt i området og med gode forbindelser til bymidten, ville flere cykle. Når vi ved, hvor sundt det er at cykle, og at samfundet sparer 8,39 kroner for hver kilometer, der cykles i stedet for at blive kørt i bil, giver det god mening at bygge cykelvenligt,” siger projektleder og byplanlægger i Cyklistforbundet, Emil Maj Christensen.
Med undersøgelsen følger et katalog af løsninger og anbefalinger for planlæggere og politikere, som ønsker cykelvenlige by- og stationsområder, der får flere til at vælge cyklen. Nye byområder i byer så forskellige som Aalborg, Viborg, Børkop, Aarhus, Middelfart, Roskilde og København har haft besøg af Cyklistforbundet, og er en del af undersøgelsen.
Børn cykler til skole i Børkop Foto: Jens Hasse
Cyklistforbundet peger fx på direkte og gnidningsfri forbindelser til bycentrum, placering af nye kvarterer tæt ved by og indkøb samt korte afstande til hverdagsdestinationer, som noget, der vil gøre en markant forskel.
”Vi har udarbejdet et katalog af løsninger, som vi ved virker. Vi håber, at politikere og planlæggere tager det til sig og lave et 360-graders eftersyn af kommunens nuværende strategier og politikker – der er plads til forbedring. Det skal være rart, bekvemt og nemt at vælge cyklen – ellers vinder bilen med sin lænestol i opvarmet kabine,” siger Emil Maj Christensen.
Cyklistforbundets direktør, Kenneth Øhrberg Krag, advarer om, at Danmark kan blive delt i to: et bil-Danmark og et cykel-Danmark.
“Hvis vi for alvor skal kunne kalde os et cykelland, skal vi have alle dele af landet med. Vi er nødt til at interessere os for, hvordan vi får flere til at cykle i de mange nye boligområder, der skyder op over hele landet. Vi må ikke ende i en situation, hvor vi har cyklister i storbyerne og bilister i provinsen. Danmark skal være et cykelland for alle,” siger direktør i Cyklistforbundet, Kenneth Øhrberg Krag.
Dansk Byplanlaboratorium, der arbejder for at skabe gode byer og landskaber, der fremmer livskvalitet, har bidraget til undersøgelsen og håber, at anbefalingerne kan inspirere det arbejde, kommunerne har med planstrategier, klimaplaner, mobilitetsplaner og de mange nye lokalplaner, der er på vej.
"Der er masser af konkret inspiration i anbefalingerne, som bygger oven på den viden, kommunerne allerede har om at få mennesker til at cykle og gå mere. Og det særlige her er, at der nu også er viden, der understøtter god planlægning i parcelhusområder og tæt/lav-kvarterer. Mange af anbefalingerne handler om at skabe blandede bydele, så hverdagens gøremål kan klares inden for 15 minutters transport fra ens bopæl uden brug af bil. Det skaber livskvalitet og trygge by- og boligområder," siger direktør i Dansk Byplanlaboratorium, Tina Saaby.
Undersøgelse og katalog af løsninger og anbefalinger ligger på www.cyklistforbundet.dk/cykelvenligby