Cykelvenlig by - ja tak

Det er ikke ligegyldigt, hvordan vi arbejder med planlægning, hvis vi skal imødegå de sidste årtiers fald i cykling og få børn og voksne til at cykle mere i hverdagen. 

Cyklistforbundet har i en landsdækkende undersøgelse afdækket, hvordan vi kan skabe by- og stationsområder, der får flere til at cykle mere. 

Undersøgelsens viden og anbefalinger skal inspirere og klæde mobilitets- og byplanlæggere og politikere på til at bygge cykelvenligt.

Anbefalinger: Cykelvenlig byudvikling

Cyklistforbundet har udarbejdet en række anbefalinger til, hvordan man planlægger med cykelvenlig byudvikling i byområder med lav, medium og høj tæthed. Anbefalingerne er relevant viden for både planlæggere og politikere.

Se anbefalingerne her

Anbefalinger: Cykelvenlige stationsområder

Cyklistforbundet har udarbejdet en række anbefalinger til, hvordan man planlægger cykelvenligt omkring stationer i forskellige bystørrelser. Anbefalingerne er relevant viden for både planlæggere og politikere.

Se anbefalingerne her

Interview: Derfor skal vi bygge cykelvenligt

Der er enorme sundhedsfordele ved, at børn og voksne cykler i hverdagen. At tænke cyklen ind fra start, når der udvikles nye by- og stationsområder, er afgørende for, at flere cykler mere. Interview med projektleder i Cyklistforbundet, Emil Maj Christensen.

Læs interviewet
Hvis vi for alvor skal kunne kalde os et cykelland, skal vi have alle dele af landet med. Vi må ikke ende i en situation, hvor vi har cyklister i byerne og bilister i provinsen. Danmark skal være et cykelland for alle.Kenneth Øhrberg Krag, direktør i Cyklistforbundet

Om undersøgelsen

Cyklistforbundet gennemførte 2023-2025 vidensprojektet om cykelvenlig byudvikling og stationsområder.

Projektets konklusioner og anbefalinger, der er udarbejdet på baggrund af to store delundersøgelser af 34 byudviklingsområder og 117 stationsområder, er vigtig viden for planlæggere og politikere, som ønsker cykelvenlige by- og stationsområder, der får flere til at vælge cyklen.

Projektet er gennemført i samarbejde med Dansk Byplanlaboratorium, finansieret af den nationale cykelpulje og undervejs fulgt af Dansk Byplanlaboratorium, Københavns Universitet, Norges Teknisk-naturvidenskabelige Universitet, DSB og Trafikstyrelsen.

Undersøgelsen giver ny og vigtig viden om, hvordan man kan fremme cykling også uden for de store byer - og hvornår man skal i gang. Der er masser af potentiale, hvis cyklen fra start tænkes ind i udvikling og planlægningEmil Maj Christensen, projektleder og byplanlægger i Cyklistforbundet