Cykelvenlige byområder fra villakvarter til storby

Cyklistforbundet har udarbejdet anbefalinger til cykelvenlig byudvikling i byområder med lav, medium og høj tæthed. Anbefalingerne er relevant viden for både planlæggere og politikere.

Anbefalingerne er udarbejdet på baggrund af grundige undersøgelser af 34 nyere danske byudviklingsområder og telefoniske rundspørger blandt disse områders beboere. Ved hver anbefaling beskrives også de konklusioner, der ligger til grund for anbefalingen.

Hvis distancen var tættere på, og der var en form for vej, der sprang over trafiklysene, så det kunne være hurtigere, fx tunnel eller broBeboer i Vejle NØ, adspurgt hvad der kunne motivere til at cykle
Det er vigtigt at fjerne irritationsmomenter som bumlede overgange, omveje eller mange lyskryds, som kan få os til at sige, at det er nemmere og mere behageligt at tage bilenEmil Maj Christensen, projektleder og byplanlægger i Cyklistforbundet

Anbefalinger: Cykelvenlige stationsområder

Cyklistforbundet har udarbejdet en række anbefalinger til, hvordan man planlægger cykelvenligt omkring stationer i forskellige bystørrelser. Anbefalingerne er relevant viden for både planlæggere og politikere.

Se anbefalingerne her

Interview: Derfor skal vi bygge cykelvenligt

Der er enorme sundhedsfordele ved, at børn og voksne cykler i hverdagen. At tænke cyklen ind fra start, når der udvikles nye by- og stationsområder, er afgørende for, at flere cykler mere. Interview med projektleder i Cyklistforbundet, Emil Maj Christensen.

Læs interviewet