Anbefalinger for byudvikling i lav tæthed

De højeste cykelandele finder man i tæt bebyggede områder. Derfor er det mest tilrådeligt at bygge tæt, hvis man vil have en meget cyklende by. Er ambitionen at udvikle og bygge et nyt villa- eller rækkehuskvarter så cykelvenligt som muligt, er der andre veje at gå.

For eksempel bør det nye kvarter ligge i flade lokalområder, have gode cykelforbindelser til byen og cykelinfrastruktur i naturomgivelser.

Lav tæthed er i dette projekt baseret på undersøgelser i overvejende villa- og rækkehuskvarterer med en befolkningstæthed på ca. 2-5 personer/1000 m2.

Se alle 10 anbefalinger herunder:


  • Med niveaufri krydsning af større veje

    Niveaufri krydsninger er afgørende for børns tryghed og daglig brug af cyklen til skole.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om trygge og sammenhængende cykelforbindelser som del af kommunens mobilitets- og sundhedsdogmer.
  • Fastlæg mål om, at nye byudviklingsområder skal have niveaufri krydsninger ved større veje og trafikårer, så børn og unge kan cykle trygt til skole og fritidsaktiviteter.
  • Støt indsatsen gennem en strategisk cykelnetplan, mobilitetsplan eller trafiksikkerhedsplan med politisk opbakning og afsatte midler.
  • Afsæt midler i flerårige anlægsprogrammer, så niveaufri forbindelser kan realiseres parallelt med byudvikling og vejprojekter.
  • Afsøg om der kan søges midler, fx den statslige cykelpulje eller andre puljer.

Kommuneplanlægning, herunder sektorplaner

  • Udpeg i kommuneplanens hovedstruktur de steder, hvor større veje eller barrierer skal have niveaufri krydsninger for at sikre sammenhæng i cykelnettet.
  • Integrér principper for trygge skoleveje og trafiksikkerhed i kommuneplanens retningslinjer for mobilitet, byudvikling og infrastruktur.
  • Indarbejd i sektorplaner for trafik, mobilitet og stier, at niveaufri krydsninger prioriteres, hvor trafikintensitet og børnecyklisme er høj.
  • Koordiner investeringer med stat, region eller private byudviklere, så anlægsomkostninger kan deles, hvor det er muligt.
  • Brug rækkefølgeplanlægningen til at sikre, at krydsninger etableres, inden byområder tages i brug – ikke som efterfølgende forbedringsprojekter.

Lokalplanlægning

  • Angiv formålet om at skabe trygge og direkte cykelforbindelser med niveaufri krydsninger af større veje.
  • Udlæg de nødvendige arealer til underføringer, broer eller lignende konstruktioner, og fastlæg de tekniske forudsætninger for udførelsen.
  • Fastlæg bestemmelser om tilgængelighed, hældninger, belysning og oversigt, så krydsningerne opleves trygge og brugbare året rundt.
  • Beskyt de udlagte korridorer mod efterfølgende bebyggelse eller anlæg, der kan vanskeliggøre etablering.
  • Koordiner lokalplaner på tværs af byudviklingsområder, så krydsninger etableres, hvor de faktisk forbinder væsentlige mål – fx skoler, dagtilbud og stier.

Udførelse, drift og udvikleransvar

  • Samarbejd med udviklere og bygherrer om at realisere niveaufri krydsninger tidligt i byggemodningen, så forbindelserne fungerer fra første indflytning.
  • Stil krav i byggemodningsaftaler og udbud om, at underføringer og broer udføres med høj komfort og god belysning.
  • Vælges underføring/tunnel, sikr da en parallel krydsning i niveau med vejen aht. tryghed i de mørke timer.
  • Etabler klare aftaler om fordeling af anlægs- og driftsansvar mellem kommune, udviklere og grundejerforeninger.
  • Følg op gennem drifts- og tilsynsplaner, så konstruktionerne holdes rene, oplyste og funktionelle – også i vinterperioden.
  • Prioritér regelmæssig renhold og snerydning, så krydsningerne opleves som ligeværdige dele af cykelnettet.

Klik for baggrundsviden

Se undersøgelsens konklusioner om sammenhængen mellem krydsning af større veje og børns brug af cyklen i nyere byudviklingsområder.


  • Med cykelinfrastruktur i naturomgivelser i nærområdet

    Cykelruter i grønne omgivelser giver trygge, afstressende forbindelser og skaber en attraktiv pause fra byens trafikale møder.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om cykelruter i grønne omgivelser som del af kommunens mobilitets-, natur- og sundhedsdogmer.
  • Fastlæg mål om at sikre adgang til grønne, rekreative cykelforbindelser tæt på byområder, og afsæt midler hertil i flerårige investeringsplaner.
  • Understøt indsatsen gennem en strategisk cykelnetplan eller særskilt cykel-/stiplan med politisk opbakning og afsatte midler.

Kommuneplanlægning, herunder sektorplaner

  • Udpeg og reserver korridorer til cykelruter i naturomgivelser i kommuneplanens hovedstruktur og retningslinjer.
  • Prioritér ruterne i rækkefølgeplanlægningen, så de etableres parallelt med ny byudvikling og øvrig infrastruktur.
  • Samordn investeringer i stier med sektorplaner for trafik, natur og friluftsliv, så ruterne både understøtter transport og rekreative formål.
  • Sørg for attraktive linjeføringer, sammenhæng til det øvrige cykelnet og kobling til eksisterende grønne områder.

Lokalplanlægning

  • Angiv formålet om at skabe rekreative, trygge cykelforbindelser i grønne omgivelser, og fastlæg krav til naturtilpasset udformning, belægning og belysning.
  • Indarbejd bestemmelser, der beskytter forbindelserne mod senere forringelser fra bebyggelse, tekniske anlæg eller parkering.

Udførelse, drift og udvikleransvar

  • Samarbejd med udviklere og bygherrer om at etablere de grønne cykelforbindelser tidligt i byggemodningsprocessen, så de fungerer fra områdets ibrugtagning.
  • Gennemfør realisering i sammenhæng med anlæg af grønne strukturer, så stierne integreres i landskabet.
  • Etabler plan for løbende drift, pleje og vintervedligehold, sammentænkt med natur- og friluftspleje, så ruterne bevarer både rekreativ og trafikal kvalitet.

Klik for baggrundsviden

Se undersøgelsens konklusioner om sammenhængen mellem cykelinfrastruktur i naturomgivelser og brug af cyklen i nyere byudviklingsområder.


  • Fritliggende og gnidningsfri cykelforbindelser til byen

    Direkte og fritliggende cykelforbindelser til centrum giver hurtige, trygge og attraktive ruter, der styrker cyklen som det oplagte valg for fx pendlere.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om fritliggende og gnidningsfri cykelforbindelser som en del af kommunens mobilitets- og bæredygtighedsdogmer.
  • Fastlæg mål om, at nye byområder skal have fritliggende og gnidningsfri cykelruter til centrum.
  • Afsæt midler i flerårige investeringsplaner, så de vigtigste cykelforbindelser kan etableres samtidig med ny byudvikling.
  • Støt indsatsen gennem en strategisk cykelnetplan eller særskilt cykel-/stiplan med politisk opbakning og afsatte midler.
  • Afsøg om der kan søges midler, fx den statslige cykelpulje eller andre puljer.

Kommuneplanlægning, herunder sektorplaner

  • Udpeg og reserver korridorer til fritliggende og gnidningsfri cykelforbindelser i kommuneplanens hovedstruktur og retningslinjer.
  • Indarbejd forbindelserne som en del af det strategiske cykelnet og prioritér ruterne i rækkefølgeplanlægningen, så de etableres samtidig med byudvikling.
  • Samordn investeringer med sektorplaner for trafik, mobilitet, natur og rekreation, så cykelruter tænkes sammen med øvrige anlæg og grønne strukturer.
  • Beskriv og placer attraktive, direkte linjeføringer med gode beliggenheder og niveaufri krydsninger mellem nye og eksisterende byområder.

Lokalplanlægning

  • Implementer de udpegede korridorer fra kommuneplanens hovedstruktur om fritliggende og gnidningsfri cykelforbindelser.
  • Angiv formålet om at skabe direkte, trygge og fritliggende cykelforbindelser til centrum.
  • Udlæg arealer til stier mod centrum med niveaufri krydsninger.
  • Fastlæg krav til udformning – belægning, belysning og tilgængelighed – så komfort og tryghed sikres.
  • Indarbejd bestemmelser, der beskytter forbindelserne mod senere forringelser fra bebyggelse, tekniske anlæg eller parkering, herunder via servitutter eller byggelinjer.

Udførelse, drift og udvikleransvar

  • Samarbejd med udviklere og bygherrer om at realisere stiforbindelser tidligt i byggemodningsprocessen, så de fungerer fra første indflytning.
  • Gennemfør realisering i takt med byggemodning og infrastrukturprojekter, så forbindelserne står klar fra områdets ibrugtagning.
  • Stil krav i udbud og aftaler om kvalitet i udførelse – herunder belægning, niveaufri overgange og god belysning.
  • Prioritér vedligeholdelse og vintertjeneste på de fritliggende forbindelser, så de bevarer funktionalitet og tryghed året rundt.
  • Overvej fælles driftsaftaler mellem kommune og udviklere for stier i fællesarealer, så standarder fastholdes efter ibrugtagning.

Klik for baggrundsviden

Se undersøgelsens konklusioner om sammenhængen mellem gnidningsfri forbindelser til centrum og brug af cyklen i nyere byudviklingsområder.


  • Sammenhængende cykelstier langs større veje til centrum og i lokalområdet

    De store bilveje følger ofte direkte ruter, og er dermed også attraktive for cyklister – både mod centrum og i lokalområdet. Derfor skal de altid have cykelstier, der er trygge, kontinuerlige og af høj standard.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om, at alle større og direkte bilveje skal have cykelstier som en del af kommunens mobilitets- og bæredygtighedsdogmer.
  • Fastlæg mål om, at cyklister skal kunne nå centrum og andre hovedmål via sikre og kontinuerlige cykelstier.
  • Understøt målet gennem en cykelstrategi eller mobilitetsplan med politisk opbakning og afsatte midler, hvor forbindelser mod centrum prioriteres højt.
  • Afsæt midler i flerårige investeringsplaner, så udbygning af cykelstier langs større veje sker parallelt med vejprojekter.
  • Afsøg om der kan søges midler, fx den statslige cykelpulje eller andre puljer.

Kommuneplanlægning, herunder sektorplaner

  • Indarbejd retningslinjer i kommuneplanens hovedstruktur om, at alle hovedveje og trafikårer skal etableres med cykelstier i begge retninger.
  • Udpeg i kommuneplanen og tilhørende sektorplaner (trafik-, stiplan eller mobilitetsplan) de vigtigste cykelforbindelser – både til centrum og mellem bydele.
  • Udarbejd en prioriteringsplan, hvor forbindelser langs store veje ind mod centrum har højeste prioritet.
  • Brug trafik- og mobilitetsplaner til at analysere, hvor cyklister benytter biltrafikkens direkte ruter, og planlæg cykelinfrastruktur netop dér.
  • Sørg for, at rækkefølgeplanlægning for byudviklingsområder og investeringsplaner for infrastruktur er koordinerede, så hovedruterne udbygges rettidigt.

Lokalplanlægning

  • Angiv formålet om, at alle større veje inden for området skal udstyres med sikre og kontinuerlige cykelstier, der kobles direkte på det overordnede cykelnet.
  • Udlæg areal til cykelstier i begge retninger langs alle større veje i lokalplanområdet.
  • Fastlæg krav til udformning og bredde, så der kan ske sikker overhaling – også for ladcykler og andre brede cykler.
  • Sikr, at cykelstier og lokale forbindelser udføres uden afbrydelser ved sideveje og kryds, og med jævn belægning og tydelig afmærkning.

Udførelse, drift og udvikleransvar

  • Samarbejd med udviklere og entreprenører om, at cykelstier langs større veje etableres samtidig med vejprojekterne, så de fungerer fra første ibrugtagning.
  • Stil krav i byggemodningsaftaler og udbud om kvalitet i udførelse – fx jævn belægning, niveaufri overgange og korrekt afvanding.
  • Prioritér løbende drift, vedligehold og vintertjeneste på hovedruter, så de forbliver sikre og komfortable året rundt.
  • Koordinér drift og snerydning med relevante vejmyndigheder, hvis ruter krydser kommunegrænser.

Klik for baggrundsviden

Se undersøgelsens konklusioner om sammenhængen mellem cykelstier langs større veje og brug af cyklen i nyere byudviklingsområder.


  • Med kort afstand til indkøb

    En tur i supermarkedet varer kortere tid end andre formål, og skal derfor også have en relativt kort afstand derhen før cyklen bliver taget.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om nærhed til dagligvarehandel som en del af kommunens mobilitets- og byudviklingsdogmer.
  • Fastlæg mål om, at nye boligområder skal placeres tæt på dagligvarebutikker eller lokalcentre – eller at der udlægges muligheder for ny detailhandel i forbindelse med byudvikling.
  • Afsæt midler i investerings- og mobilitetsplaner til sikre, direkte cykelforbindelser til lokale indkøbsområder.

Kommuneplanlægning, herunder sektorplaner

  • Udpeg nye byudviklingsområder i nærhed til eksisterende detailhandel eller i tilknytning til lokalcentre, så hverdagsfunktioner ligger inden for kort cykelafstand.
  • Fastlæg retningslinjer i kommuneplanen for, at større boligområder skal have adgang til dagligvarebutikker inden for en radius på ca. 1–2 km.
  • Samordn planlægningen med detailhandelsstrategien og centerstrukturen, så cykelforbindelser understøtter den overordnede butiksstruktur.
  • Prioritér investeringer i trygge, direkte cykelruter til dagligvarebutikker og lokalcentre i sektor- og investeringsplaner.

Lokalplanlægning

  • Angiv formålet om at sikre nem cykeladgang til detailhandel i og omkring området.
  • Udlæg stiforbindelser, der giver direkte, korte og belyste cykelruter til supermarked og lokalcenter.
  • Fastlæg krav om udformning, der prioriterer cyklister over biltrafik, fx ved niveaufri adgang og genveje.
  • Supplér med krav til cykelparkering ved detailhandel, placeret tæt på indgangen og uden konflikt med biltrafik.

Udførelse, drift og udvikleransvar

  • Samarbejd med udviklere og detailaktører om etablering af cykelvenlig infrastruktur og parkering i tilknytning til butikker.
  • Stil krav i byggemodningsaftaler om, at cykelruter til nærliggende detailhandel anlægges som del af områdets infrastruktur.
  • Følg op gennem tilsyn og drift, så forbindelser og cykelparkering forbliver funktionelle og attraktive.

Klik for baggrundsviden

Se undersøgelsens konklusioner om sammenhængen mellem  afstanden til nærmeste supermarked og brug af cyklen i nyere byudviklingsområder.


  • Med behagelige overgange for cyklister i byudviklingsområdet

    En komfortabel cykeltur er betinget af, at man ikke skal forcere stejle kantsten og hullede overgange mellem cykelsti og sideveje.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om komfortable og tilgængelige cykelovergange i kommunens mobilitetsdogmer.
  • Fastlæg mål om, at cykelkomfort vægtes lige så højt som bilkomfort i nye byområder.
  • Afsæt midler i flerårige investeringsplaner, så kvalitetsstandarder for cykelkomfort kan realiseres i praksis.
  • Understøt målet gennem standarder i cykelstrategi eller stiplan med politisk opbakning og afsatte midler.

Kommuneplanlægning, herunder sektorplaner

  • Fastlæg i kommuneplanens retningslinjer, at nye byudviklingsområder skal have cykelinfrastruktur med høj komfort og sammenhæng.
  • Indarbejd krav om kvalitetsstandarder for cykelovergange i sektorplaner, mobilitetsplaner og vejprojekter.
  • Brug kommunens designmanualer, vejregler og anlægsstandarder som redskaber til at operationalisere principperne – det sikrer, at kravene får faktisk gennemslag i projektering og byggemodning.

Lokalplanlægning

  • Angiv i lokalplanens formål, at infrastrukturen skal understøtte jævne og bekvemme cykelforbindelser.
  • Tilføj bestemmelser, hvor det er relevant, om udformning af kantsten, møder mellem cykelsti og vej samt andre overgange, så der sikres høj komfort.

Udførelse, drift og udvikleransvar

  • Samarbejd med udviklere og entreprenører om at udføre stier og overgange med fokus på jævnhed, tilgængelighed og høj håndværksmæssig kvalitet.
  • Stil krav i byggemodningsaftaler og udbudsmateriale om, at standarderne for cykelkomfort overholdes ved anlæg.
  • Følg op gennem tilsyn og drift, så overgange vedligeholdes og reetableres ved skader og slitage.
  • Indarbejd kvalitetssikring i afleveringsfasen, så overgange kontrolleres før ibrugtagning og fejl udbedres inden overdragelse.

Klik for baggrundsviden

Se undersøgelsens konklusioner om sammenhængen mellem behagelige overgange i det nye kvarter og brug af cyklen i nyere byudviklingsområder.


  • Med mange cykelstier indenfor byudviklings- og lokalområdet

    En cykelsti udenfor døren motiverer til flere cykelture - også de spontane. Hvis et tæt internt netværk i området giver genveje ift. biler er det en bonus.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Fastlæg mål om, at nye byudviklingsområder skal planlægges med et sammenhængende og fintmasket internt cykelnet.
  • Understøt målet gennem en strategisk cykelnetplan eller særskilt cykel-/stiplan med politisk opbakning og afsatte midler.
  • Afsæt investeringer i flerårige anlægsprogrammer, så de interne cykelforbindelser etableres samtidig med øvrig infrastruktur.
  • Afsøg om der kan søges midler, fx den statslige cykelpulje eller andre puljer.

Kommuneplanlægning, herunder sektorplaner

  • Ophøj princippet om et fintmasket internt cykelnetværk i nye byudviklingsområder til et generelt krav i kommuneplanens retningslinjer.
  • Sørg for, at nye byområder kobles til det eksisterende cykelnet, og at forbindelser til skoler, dagtilbud og indkøb indgår som planprincip.
  • Samordn planlægningen med sektorplaner for mobilitet og trafik, så lokale cykelstier indgår i det overordnede strategiske net.

Lokalplanlægning

  • Angiv formålet om at skabe et sammenhængende og tilgængeligt cykelnet i byudviklingsområder.
  • Udlæg stier både langs veje og som genveje på tværs af området, og fastlæg krav til belægning, belysning og tilgængelighed.
  • Fastlæg, at de vigtigste stier og forbindelser skal være anlagt og sammenkoblede som vilkår for områdets ibrugtagning.

Udførelse, drift og udvikleransvar

  • Samarbejd med udviklere om at etablere interne cykelstier parallelt med vej- og forsyningsarbejder, så anlæg gennemføres effektivt og uden efterfølgende indgreb.
  • Stil krav i byggemodningsaftaler om kvalitet i udførelsen – herunder jævn belægning, god belysning og tydelig skiltning.
  • Følg op gennem drifts- og tilsynsplaner, og sammentænk vedligeholdelse og vintertjeneste, så hele det interne netværk er brugbart året rundt.

Klik for baggrundsviden

Se undersøgelsens konklusioner om sammenhængen mellem niveau af cykelinfrastruktur i nabolaget samt lokalområdet og brug af cyklen i nyere byudviklingsområder.


  • I en by med få parkeringspladser i centrum

    En cykelby overvejer altid konkurrenceforholdet mellem cykel og bil - og er balancen til bilens fordel, vil flere køre bil.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om lav bilparkeringsdækning i bymidten som en del af kommunens mobilitetsdogmer.
  • Fastlæg mål om at styrke cyklens konkurrencefordel gennem restriktiv bilparkeringspolitik.
  • Støt indsatsen gennem en samlet parkeringsstrategi med politisk opbakning og afsatte midler.

Kommuneplanlægning, herunder sektorplaner

  • Indfør stop for nye kommunale parkeringspladser i bymidten.
  • Reducér gradvist antallet af eksisterende kommunale parkeringspladser i centrum.
  • Udarbejd en mobilitets- eller parkeringsstrategi, der prioriterer cyklisme over biltrafik, fx ved at skubbe bilparkeringen længere væk fra centrum og give cyklister flere muligheder og genveje tæt på fx gågaden.
  • Fastlæg generøse cykelparkeringsnormer og tilsvarende lave bilparkeringsnormer for ny detailhandel og kontorer i bymidten.

Lokalplanlægning

  • Angiv formålet om at styrke cyklismen ved at begrænse bilparkering.
  • Fastlæg lave bilparkeringsnormer inden for de rammer, kommuneplanen udstikker.
  • Supplér med bestemmelser om cykelparkering for at styrke alternativerne til bilen.
  • Fastlæg lokalplan for bymidten med lav bilparkeringsnorm, så fremtidig omdannelse resulterer i færre parkeringspladser.

Udførelse, investering og drift

  • Gennemfør reduktion af kommunale parkeringspladser gradvist, koordineret med byomdannelse og investeringer i cykelinfrastruktur.
  • Monitorér udviklingen, så justeringer kan ske løbende.

Klik for baggrundsviden

Se undersøgelsens konklusioner om sammenhængen mellem niveauet af parkeringspladser i bymidten og brug af cyklen i nyere byudviklingsområder.


  • Med høj befolkningstæthed i nærområder

    Kort afstand til andre mennesker skaber flere destinationer indenfor nærområdet, og cyklen bliver et reelt alternativ til bilen. En tæt og sammenhængende bystruktur fremmer bæredygtig mobilitet.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om kompakt og blandet byudvikling som en del af kommunens mobilitets- og bæredygtighedsdogmer.
  • Fastlæg mål om, at ny byudvikling skal bidrage til tætte, funktionsblandede byområder med korte afstande.
  • Afsæt midler i flerårige investeringsplaner til projekter, der understøtter fortætning og transformation frem for ny byudlæg.
  • Støt indsatsen gennem kommuneplanstrategien samt strategier for mobilitet, byliv og bæredygtig udvikling.

Kommuneplanlægning, herunder sektorplaner

  • Fastlæg højere bebyggelsestætheder nær eksisterende by og stationsnære områder for at styrke cyklens konkurrencedygtighed.
  • Arbejd med transformation og fortætning før nyudlæg af byzone – placer nye byudviklingsområder inden for den eksisterende by for at øge sandsynligheden for cykelvalg.
  • Udpeg arealer til byudvikling og transformation, så de understøtter kort afstand til service, offentlige funktioner, detailhandel og arbejdspladser.
  • Integrér principper om tæt bystruktur og blandede anvendelser i kommuneplanens hovedstruktur, retningslinjer og rammebestemmelser.
  • Sørg for, at rækkefølgeplanlægningen prioriterer fortætning og byomdannelse frem for spredt byvækst.

Lokalplanlægning

  • Angiv formålet om at skabe en tæt og sammenhængende bystruktur, der understøtter cyklen som transportvalg.
  • Placer den tætteste bebyggelse og de mest funktionsrige anvendelser mod de centrale dele af byen for at forkorte afstandene til vigtige destinationer.
  • Fastlæg bestemmelser, der sikrer en blanding af boliger, detailhandel og servicefunktioner i nærområdet.

Udførelse, drift og udvikleransvar

  • Samarbejd med udviklere om at realisere byområder med funktionsblanding og høj tæthed i de mest centrale dele af byen.
  • Følg op gennem byggesagsbehandling og tilsyn, så tæthed, funktionsblanding og mobilitetsprincipper fastholdes i realiseringen.

Klik for baggrundsviden

Se undersøgelsens konklusioner om sammenhængen mellem befolkningstæthed og brug af cyklen i nyere byudviklingsområder.


  • I flade lokalområder

    Færre bakker betyder færre anstrengelser for cyklister og en mere behagelig cykeltur.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om komfortabel cykling, herunder princippet om at borgere skal have muligheden for at vælge så flade ruter som muligt uden mærkbare omveje, som en del af kommunens mobilitets- og sundhedsdogmer.
  • Fastlæg mål om, at nye byudviklingsområder placeres i så cykelvenlig topografi som muligt.

Kommuneplanlægning

  • Placér nye byudviklingsområder i lokalområder med færrest bakker og gode cykelforudsætninger jf. andre anbefalinger.
  • Udarbejd en topografianalyse i forbindelse med kommuneplanarbejdet for at kortlægge udfordringer samt evt. løsningskatalog med flade korridorer.
  • Indarbejd analysens resultater i kommuneplanens hovedstruktur og retningslinjer for byudvikling og infrastruktur.
  • Brug rækkefølgeplanlægning til at prioritere de mindst bakkede områder først.

Lokalplanlægning

  • Angiv formålet om at minimere terrænets betydning for cyklisters komfort.
  • Fastlæg vej- og stiforløb, der følger de mest jævne linjer i terrænet.
  • Supplér med krav til udformning, fx bløde kurver og niveaufri løsninger, så cykelkomforten sikres.
  • Overvej mindre taktiske investeringer i terrænbearbejdning. 

Klik for baggrundsviden

Se undersøgelsens konklusioner om sammenhængen mellem topografi og brug af cyklen i nyere byudviklingsområder.

Der er lukkede cykelsystemer, som gør det sikkert for børn at cykle. De skal ikke cykle langs en trafikeret vejForælder til barni Børkop V, der cykler til skole, adspurgt til barnets transportvalg
Hvis distancen var tættere på og der var en form for vej der sprang over trafiklysene så det kunne være hurtigere, fx tunnel eller broBeboer i Vejle NØ, adspurgt hvad der kunne motivere til at cykle

Alt om cykling

Anbefalinger: Cykelvenlige byområder

Cyklistforbundet har udarbejdet en række anbefalinger til, hvordan man planlægger med cykelvenlig byudvikling i byområder med lav, medium og høj tæthed. Anbefalingerne er relevant viden for både planlæggere og politikere.

Se anbefalingerne her

Alt om cykling

Anbefalinger: Cykelvenlige stationsområder

Cyklistforbundet har udarbejdet en række anbefalinger til, hvordan man planlægger cykelvenligt omkring stationer i forskellige bystørrelser. Anbefalingerne er relevant viden for både planlæggere og politikere.

Se anbefalingerne her