

Det er vigtigt med behagelig cykelinfrastruktur, hvis man vil gøre cyklen til det naturlige og rare valg. Byudviklingsområderne i vores undersøgelser har forskelligartede cykelinfrastrukturløsninger - og de områder med de mest behagelige løsninger har også flest cyklister, der vælger at tage en cykeltur som formål i sig selv. Når cykelruterne føles komfortable, bliver cyklen ikke kun et praktisk transportmiddel, men også et attraktivt valg i sig selv. Vores undersøgelse viser tydeligt, at byudviklingsområder med de mest behagelige løsninger har en højere andel af cyklister, der vælger cyklen som et formål i sig selv – altså ikke blot til indkøb eller arbejde, men fordi cyklen opleves som rar at bruge.
Eksemplerne understreger pointen. I Horsens SV ses en lav grad af "formålscykling", hvilket hænger sammen med dårlige belægningsforhold og skarpe overgange, som både i survey og i beboernes egne ord beskrives som generende, fx høje kantsten. I modsætning hertil står Malling S og Aarhus SV2, hvor overgangene mellem vej og cykelsti er udført med omtanke, bløde og komfortable, hvilket understøtter en oplevelse af, at cyklen er en naturlig del af områdets dagligdags mobilitet. Den statistiske analyse underbygger denne tendens: der er en påviselig sammenhæng mellem kvaliteten af overgangene og cykelniveauet, også når der tages højde for socioøkonomiske og byplanrelaterede faktorer. Dermed viser både data og beboernes erfaringer, at de små detaljer i infrastrukturens udformning kan have en stor effekt på, hvor mange der vælger cyklen.

I Horsens SV er problemet særligt valget af kantsten, der opleves meget ubehageligt. Billede: Cyklistforbundet
Cykelstierne er dårlige. Kantstenen er for høj, og der er huller på stierneBeboer og ikke-cyklist i Horsens SV

Brugen af denne slags kantsten ses overalt i Horsens SV. Billede: Cyklistforbundet

Et tredje eksempel på kantstenen i Horsens SV. Billede: Cyklistforbundet

Sammenhængen mellem behagelige overgange i området og cykling som formål i sig selv er stærk, også selvom man tager højde for socioøkonomi og byplanrelaterede variable (p<0,08).
Der er gode cykelforhold, gode cykelstier, brede og jævne. Der er superfin infrastrukturBeboer og cyklist i Aarhus SV2

I caseområdet Middelfart SØ er der behagelige overgange mellem vej og cykelsti. Billede: Cyklistforbundet

... og alle kantsten er forsynet med ramper med acceptabel hældning. Billede: Cyklistforbundet

I caseområdet Malling S er der generelt bløde overgange mellem vej og sti. Billede: Cyklistforbundet
Jeg synes, at det er rimeligt godt at cykle, der hvor jeg bor. Der er mange gode cykelstierBeboer og cyklist i Malling S