Med kort afstand til indkøb

Det opleves ifølge vores undersøgelser som nemt og intuitivt at tage cyklen, når der er kort afstand til nærmeste indkøbsmulighed, især i intervallet 500–1000 meter. Når afstanden bliver for stor, beskrives det som en barriere for cykling. Statistisk er der en tydelig sammenhæng mellem cykelniveauet til indkøb og afstanden til supermarkedet – en sammenhæng, der fortsat er stærk, selv når der tages højde for socioøkonomi, topografi og andre planfaktorer.

Eksemplerne Randers SØ og Middelfart SØ viser, hvordan en afstand på omkring 570 meter til nærmeste supermarked medfører, at 27–29% af beboerne cykler til indkøb. Omvendt er andelen lavere i områder som Kolding SØ, hvor indkøbsmulighederne ligger længere væk og kræver store omveje.

Jeg bor et sted, hvor det er nemmest at cykle, hvis jeg skal handle i nærmeste butikBeboer og cyklist til indkøb i Randers SØ
Jeg bor 500 m fra indkøb eller handler på vej hjemBeboer og cyklist i Middelfart SØ på spørgsmål om, hvorfor der vælges cykel til hverdagsindkøb

I Randers SØ, hvor 27% cykler til indkøb, ligger supermarkedet godt 570 meter fra midten af byudviklingsområdet.

I Middelfart SØ, hvor 29% cykler til indkøb, ligger supermarkedet godt 570 meter fra midten af byudviklingsområdet.

Der er en stærk sammenhæng mellem afstand til nærmeste supermarked og andelen af befolkningen, der cykler til indkøb. Der er frasorteret to observationer med lavere afstand end 500 meter, da der for disse gælder at folk i højere grad går til supermarkedet. 

Sammenhængen er fortsat stærk (p<0,06), selv når man tager højde for socioøkonomi, topografi og flere byplanrelaterede variable

Der er kort afstand til supermarkedet fra caseområdet Randers SØ og i øvrigt en direkte tunnelforbindelse. Billede: Google Street View

Caseområde Kolding SØ har en lav andel af beboere, der cykler til indkøb, og samtidig længst afstand til nærmeste supermarked - ovenikøbet med store omveje.

Hvis vi fik dagligdags indkøbsmuligheder tættere på, så ville jeg cykleBeboer og ikke-cyklist i Vejle NØ

I caseområde Vejle NØ er der langt til indkøb og få, der tager cyklen hertil.