Med stor befolkning i nærområdet

En stor befolkning i nærområdet giver flere destinationer. Der er en tydelig sammenhæng mellem befolkningsstørrelsen og niveauet af cykling i caseområderne. Vores undersøgelser viser både i simple bivariate analyser og i multiple statistiske modeller at højere befolkning inden for især 3 km er forbundet med mere cykling. Sammenhængen holder også, når der tages højde for socioøkonomiske forhold og en række relevante byplanmæssige variable, hvilket understreger robustheden i resultaterne.

Udsagn fra beboere bekræfter denne tendens. I områder med lav befolkning peger mange på, at afstandene til gøremål er for lange til, at cyklen er et reelt alternativ, mens beboere i mere tætte områder fremhæver nærheden til indkøb, arbejde og fritidsaktiviteter som en afgørende årsag til, at de vælger cyklen. Roskilde NØ er et godt eksempel på et caseområde med mange cyklister, netop fordi de korte afstande til hverdagens funktioner gør cyklen oplagt. Andre caseområder med lave cykeltal er derimod kendetegnet ved at ligge længere fra andre mennesker og funktioner, hvilket begrænser cyklens rolle.

Det samlede billede peger på, at tæt bystruktur og mange beboere i oplandet er en grundlæggende forudsætning for et højt cykelniveau. Dette stemmer overens med eksisterende teori om, at urban tæthed og korte afstande fremmer cykling i praksis. Vores analyser viser desuden stærke sammenhænge mellem både beboere og arbejdspladser inden for 5 km og cykelniveauet, selvom sidstnævnte ikke kunne påvises i de multiple modeller. Tilsammen fremstår det tydeligt, at befolkningsstørrelsen i nærområdet er en central faktor for, hvor mange der vælger cyklen – både i hverdagen og i kombination med tog.



I lav tæthed er der klar simpel sammenhæng mellem befolkning i nærområdet (3 km) og lokalområdet (5 km) og hvor mange, der cykler i hverdagen - både for det generelle cykelniveau, men også for cykling til arbejde/uddannelse ift. bil (p<0,01).

Sammenhængen mellem cykelniveauet og befolkningsniveau træder endnu tyderligere frem, når der tages højde for faktorer såsom socioøkonomi, topografi og cykelinfrastruktur (p<0,01).

Jeg kan godt lide at cykle - det er nemt og hurtigt til korte afstandeBeboer i Roskilde NØ, der cykler til familie- og vennebesøg if. 5 km

Roskilde NØ har et højt cykelniveau blandt beboerne og ligger i et nærområde med en stor befolkning relativt til de andre caseområder med lav tæthed. Den høje befolkningstæthed i nærområdet bidrager til korte afstande til flere personer og andre destinationer og dermed gode forudsætninger for cyklisme.

Caseområdet Børkop V har en lav andel af beboere, der cykler 5 dage eller mere om ugen, og er placeret i et nærområde med lav befolkningstæthed og langt væk fra en større by.

Der er gode forhold, gode cykelstier. Men familie og venner bor længere vækBeboer og ikke-cyklist i Børkop V, der forklarer brug af bil til familie- og vennebesøg isf. cykel
Det er en begrænsning, at afstanden er for urealistisk. Kortere afstand kunne motivereBeboer og ikke-cyklist i Malling S, der forklarer brug af bil til familie- og vennebesøg fremfor cykel

Caseområdet Malling S har en lille befolkning i nærområdet, og samtidig er andelen af beboere, der cykler fem dage eller mere om ugen, blandt de laveste i undersøgelsen. Billede: Dataforsyningen

Caseområdet Randers SØ udmærker sig ved en høj andel af cyklister blandt beboerne. Området ligger få kilometer fra Randers centrum, hvilket giver korte afstande til hverdagens destinationer. Samtidig er befolkningstallet i nærområdet relativt højt, hvilket understøtter cyklisme som transportvalg. Kombinationen af nærhed, tæthed og bymæssig sammenhæng gør området særligt cykelvenligt.