Sammenhængende cykelstier langs større veje til centrum og i lokalområdet
Cykelstier langs større veje spiller en afgørende rolle i vores undersøgelser for cyklens attraktivitet i lavtætte byområder, hvor alternativer til hovedfærdselsårer ofte er få. Større veje uden cykelsti nævnes af mange beboere som en direkte barriere for cykling og en kilde til utryghed i trafikken. Denne oplevelse understøttes af vores analyser: Der er en klar statistisk sammenhæng mellem andelen af større veje med cykelsti i et lokalområde og niveauet af cykling – både generelt og fx til indkøb. Jo større andel af de trafiktunge veje, der er forsynet med cykelstier, desto højere er sandsynligheden for, at beboere vælger cyklen.
Eksemplerne er tydelige: I Silkeborg NV, der har en høj relativ andel af større veje med cykelsti, ses et højt cykelniveau. Omvendt ligger Malling S og Skødstrup V lavt i cykelbrug, og her mangler cykelstier langs de centrale veje – noget flere beboere fremhæver som både utrygt og hæmmende. Mange giver direkte udtryk for, at bedre cykelinfrastruktur ville få dem til at cykle mere.
Den sammenhængende cykelsti langs vejen til centrum viser sig særligt vigtig. I områder hvor en sådan forbindelse mangler – som fx i Odense SV langs Assensvej – er cykelniveauet markant lavere. Til gengæld fremstår Randers SØ som et stærkt eksempel på, hvordan en cykelsti langs Grenåvej skaber god fremkommelighed til centrum og understøtter et stabilt højt cykelniveau. Det samme gælder Aalborg SV, hvor den gennemgående cykelsti langs vej til centrum styrker cykling.








