Sammenhængende cykelstier langs større veje til centrum og i lokalområdet

Cykelstier langs større veje spiller en afgørende rolle i vores undersøgelser  for cyklens attraktivitet i lavtætte byområder, hvor alternativer til hovedfærdselsårer ofte er få. Større veje uden cykelsti nævnes af mange beboere som en direkte barriere for cykling og en kilde til utryghed i trafikken. Denne oplevelse understøttes af vores analyser: Der er en klar statistisk sammenhæng mellem andelen af større veje med cykelsti i et lokalområde og niveauet af cykling – både generelt og fx til indkøb. Jo større andel af de trafiktunge veje, der er forsynet med cykelstier, desto højere er sandsynligheden for, at beboere vælger cyklen.

Eksemplerne er tydelige: I Silkeborg NV, der har en høj relativ andel af større veje med cykelsti, ses et højt cykelniveau. Omvendt ligger Malling S og Skødstrup V lavt i cykelbrug, og her mangler cykelstier langs de centrale veje – noget flere beboere fremhæver som både utrygt og hæmmende. Mange giver direkte udtryk for, at bedre cykelinfrastruktur ville få dem til at cykle mere.

Den sammenhængende cykelsti langs vejen til centrum viser sig særligt vigtig. I områder hvor en sådan forbindelse mangler – som fx i Odense SV langs Assensvej – er cykelniveauet markant lavere. Til gengæld fremstår Randers SØ som et stærkt eksempel på, hvordan en cykelsti langs Grenåvej skaber god fremkommelighed til centrum og understøtter et stabilt højt cykelniveau. Det samme gælder Aalborg SV, hvor den gennemgående cykelsti langs vej til centrum styrker cykling.

Den direkte rute fra Randers SØ til centrum er på kontinuerlig cykelsti langs Grenåvej.


Caseområde Randers SØ har en kontinuerlig cykelsti langs vej til centrum. Billede: Google Street View

Sammenhængen mellem cykelniveauet og cykelstitype til centrum ses tydeligt, når der tages højde for faktorer såsom socioøkonomi og topografi (p<0,01). Den findes dog også bivariat for cykling til arbejde/uddannelse ift. bil (p<0,01) og for det generelle cykelniveau (p<0,09).

Et andet eksempelområde er Aalborg SV, hvor cykelsti langs vej er en nem forbindelse

Hvis infrastrukturen er til det i området. Der er forbud mod at færdes på cykel eller gåben her på hovedvejen [Assensvej] på nuværende tidspunktBeboer og ikke-cyklist i Odense SV, adspurgt hvad der kunne motivere til at cykle
Flere og bedre cykelstier. Bor i et nyt boligområde, hvor jeg først skal køre et stykke i den forkerte retning, fordi der ikke er cykelstier.Beboer og ikke-cyklist i Odense SV, adspurgt hvad der kunne motivere til at cykle
Jeg kunne ønske, at der var bedre cykelforhold for mig, hvis jeg skulle mere ind til byen generelt. Beboer og ikke-cyklist i Odense SV, adspurgt om hvad der kunne motivere til at cykle

Odense SV har meget dårlige cykelforbindelser ind til Odense Centrum, herunder en manglende vital cykelforbindelse langs Assensvej.

Hvis der var bedre cykelforhold og cykelstier. Der er centrale veje hvor der ikke er cykelstier og det afholder mig fra at cykleBeboer og ikke-cyklist i Kolding SØ, adspurgt hvad der kunne motivere til at cykle

I Randers SØ er der et lokalt supermarked, men også cykelsti langs en større vej ind til centrum til specialindkøb.

Det er nemmere at cykle. Der er fine cykelstier og veje i vores lokalområde. Beboer og cyklist i Randers SØ

Silkeborg NV har en høj relativ andel af større veje med cykelstier og niveau af cykling til indkøb.

Tages der højde for socioøkonomi og visse byplanrelaterede faktorer, er sammenhængen mellem andelen af større veje med cykelstier i lokalområdet og cykling til fx indkøb stærk (p<0,03). Sammenhængen ses bivariat for flere kategorier, fx cykling generelt (p<0,05) og ture hvor cykling er formålet i sig selv (p<0,07).

Jeg ville cykle mere, hvis der ikke var trafik. Man bliver nervøs med alderen. Det er dejligt at cykle i byen, jeg er dog usikker i trafikken på strækninger uden cykelstier. Beboer ikke-cyklist i Malling S

Malling S scorer lavt på cykling til indkøb inden for 5 km og har mange større veje uden cykelsti, heriblandt hovedgaden Bredgade. Billede: Cyklistforbundet

I Malling kunne vi godt ønske os forbedrede cykelstier og et cykestinet ved Bredgade. Der er delvist cykelstier og delvis veje, der ikke er så godt lavede. Fra nybyggerkvarteret i den sydlige del af Malling til Malling Skole har der i mange år manglet cykelstierBeboer og ikke-cyklist i Malling S
Manglende cykelstier i nærheden af boligen, tør ikke cykle.Beboer og ikke-cyklist i Skødstrup V om hvorfor vedkommende ikke cykler
Hvis der var en god, bred og ordentlig cykelsti, der er kun landeveje og dårlige cykelforholdBeboer og ikke-cyklist i Skødstrup V, adspurgt hvad der kunne motivere til at cykle