

Vores undersøgelser viser, at fritliggende og gnidningsfri cykelstier til centrum har en stærk positiv effekt på cykelniveauet til arbejde og uddannelse – både i bivariate analyser og i multiple statistiske modeller. Med fritliggende stier menes stier, der ikke ligger langs bilveje, og som derfor har færre stop, færre konflikter og en mere flydende rejseoplevelse. Disse forhold betyder, at cyklister kan komme hurtigere frem og samtidig opleve turen som mere sikker og behagelig.
I områder med fritliggende stier til centrum fremhæver beboere, at der er cykelsti hele vejen samt sammenhængende stisystemer, som omtales i positive vendinger. Flere peger på, at det føles både hurtigere og tryggere at cykle ad stier uden biltrafik, hvilket underbygger vores fund om, at stiadskillelse fra biltrafik øger både brugen og oplevelsen af cykling. Caseområderne bekræfter denne sammenhæng tydeligt. Horsens SV og Roskilde NØ er eksempler på steder, hvor direkte og gnidningsfri forbindelser til centrum er til stede, og her ser vi samtidig et højt cykelniveau. Beboere i Horsens SV beskriver eksempelvis cykelturen til og fra arbejde som bekvem og hurtig, netop fordi stierne gør det enkelt at vælge cyklen. Den modsatte situation ses i Vejle NØ, hvor fraværet af direkte fritliggende stier til centrum er markant. Her er cykelniveauet lavt, og beboere fremhæver, at manglende stiadskillelse og mange stop gør cyklen mindre attraktiv i hverdagen. Tilsammen peger både data og udsagn på, at fritliggende stier til centrum er en nøglefaktor for at øge cykelniveauet i byområder.
Jeg cykler hele vejen, 4 km på arbejde, og der er cykelsti hele vejen. Det er mere bekvemt og hurtigere at cykle på arbejdeBeboer og cyklist i Horsens SV
Jeg vælger at tage cyklen fordi der er et godt stisystem - frem for når jeg tager bilen, hvor det er en længere rute Beboer og cyklist i Roskilde NØ

Fra Horsens SV er der en god forbindelse ind mod byen langs jernbanen med krydsning af flere store veje i tunnel.

Særligt forbindelsen langs jernbanen giver en hurtig og effektiv cykeltur fra caseområde Roskilde NØ til både Trekroner Station og Roskilde Centrum.
Fordelen er, at der er cykelsti hele vejen til mit arbejdeBeboer og cyklist i Horsens SV
Det er godt, fordi der er både cykelstisystemer og gode veje at cykle på, og standen er udmærketBeboer og cyklist i Roskilde NØ, adspurgt til hvorfor der cykles til arbejde/uddannelse

Den frie forbindelse fra Horsens SV fører cyklister helt ind til centrum gennem tunneller og med et minimum af kryds, hvilket sikrer et godt konkurrenceforhold med bilen. Billede: Google StreetView

En del af det sammenhængende fritliggende stisystem, der leder fra caseområde Roskilde NØ til Roskilde Centrum. Billede: Cyklistforbundet

Sammenhængen mellem cykelniveauet og forbindelseskarakteren ses tydeligst, når der tages højde for faktorer såsom arbejdspladstæthed og socioøkonomi (p<0,04). Sammenhængen ses også bivariat med kombinationsrejser (p<0,09).

Sammenhængen mellem, hvor mange lyskryds man møder på vejen til byen, er stærk, også når man tager højde for socioøkonomi, topografi og byplanrelaterede faktorer (p<0,03). Sammenhængen ses også bivariat for det generelle cykelniveau (p<0,03) og cykling til arbejde/uddannelse (p<0,06).
Hvis distancen var tættere på, og der var en form for vej, der sprang over trafiklysene, så det kunne være hurtigere, fx tunnel eller broBeboer og ikke-cyklist i Vejle NØ, adspurgt hvad der kunne motivere til at cykle

Der er cykelstier fra Vejle NØ til centrum, men det er langs en trafikeret indfaldsvej med adskillige store lyskryds, der afbryder flowet for cyklisten.

Beboere i Vejle NØ skal cykle langs den trafikerede Horsensvej med adskillige lyskryds ind mod centrum, medmindre de ønsker at tage store omveje. Billede: Google StreetView
Der mangler bedre cykelforbinder til Odense. Vi skal køre store omveje for at få cykelstier Beboer og ikke-cyklist i Odense SV
Jeg ville cykle mere, hvis der var en cykelrute helt til Aarhus.Beboer og ikke-cyklist i Aarhus NV2