I en by med få bilparkeringspladser i centrum

Jo mere bilparkering i centrum, jo flere tager bilen til indkøb, viser vores undersøgelser. I byer med store parkeringsarealer i centrum tager nogle bilen til indkøb – og omvendt ses højere cykelandele i byer med færre bilparkeringspladser. Vejle, Horsens og Kolding har meget centrumsparkering og lav cykelandel, mens Randers SØ med relativt lidt parkering har høj cykelandel til indkøb. Borgerudsagn bekræfter, at valget af bil til indkøb er lettere i nogle af de byer, der har store parkeringsarealer i centrum.

Statistisk kan der påvises en signifikant sammenhæng mellem parkeringsarealet i bykernen og andelen, der cykler til indkøb, også når der tages højde for socioøkonomi, topografi og andre byplanfaktorer.

Jeg bor et sted, hvor det er nemmest at cykle, hvis jeg skal handle i nærmeste butikBeboer og cyklist til indkøb i Randers SØ

Sammenhængen mellem parkeringspladsarealet i den nærmeste større bykerne og andelen af beboere, der benytter cykel er statistisk signifikant. Når der tages højde for socioøkonomi, topografi og byplanrelaterede variable, er der fortsat en stærk sammenhæng (p<0,01) mellem hvor stort et areal, der er i nærmeste større bykerne, og andelen af befolkningen, der cykler til indkøb.

Randers SØ er et af caseområderne med høj andel af brug af cykel til indkøb i hverdagen. Her er der en relativt lav andel af bilparkeringspladsareal i bykernen. Der ligger dog i byens sydlige ende et aflastningscenter med mange bilparkeringspladser.

Vi handler stort ind 1 gang om ugen og tager bilen, så jeg cykler ikke til indkøbBeboer og ikke-cyklist i Horsens SV, adspurgt hvorfor bilen vælges til indkøb inden for 5 km

I Horsens SV cykles der ikke meget til indkøb (15%). Horsens by er samtidig topscorer i parkeringsareal i centrum.