Mere cykling med cykelvenlig planlægning
Der er enorme sundhedsfordele ved, at børn og voksne cykler i hverdagen. At tænke cyklen ind fra start, når der udvikles nye by- og stationsområder, er afgørende for, at flere cykler mere. Interview med projektleder i Cyklistforbundet og byplanlægger, Emil Maj Christensen, som har stået bag undersøgelsen.
-
Hvornår cykler vi?
Vi cykler stadig mindre i Danmark. Det er et kæmpe problem bl.a., fordi vi som samfund går glip af de enorme folkesundhedsfordele, som der er ved, at vi bevæger hver dag. Ser vi på, hvor der cykles, står det klart, at der cykles mest i storbyerne. Men der cykles heldigvis stadig i hele Danmark og også uden for de større byer.
Det er turene til og fra arbejde samt fritidsaktiviteter, der fylder mest, og det er det på tværs af alle de tætheder, vi har undersøgt – fra storby til villakvarter. Cyklen tilvælges i sjældnere grad på turene til indkøb og besøg hos familie og venner.
Den gode nyhed er, at vi har gode muligheder for at påvirke, hvor meget der cykles - også uden for de store byer. Planlæggere og politikere kan gøre en stor forskel, og de kan også komme langt uden at skulle tage de hårdeste midler i brug, som fx kun at bygge tæt, bilforbud osv. Dog må vi erkende, at hvis vi for alvor vil rykke på cykeldagsordenen, så kræver det en kombination af både gulerod og pisk.
Hvorfor skal vi planlægge cykelvenligt?
Det skal vi, hvis vi mener det alvorligt, når vi siger, at vi vil have flere til at cykle. De fysiske rammer er selvfølgelig et grundlæggende udgangspunkt. Adfærdskampagner kan kun flytte lidt, hvis infrastrukturen ikke er på plads. Man kan ikke forvente, at den brede befolkning vælger cyklen, hvis der ikke er ordentlige cykelstier - cykelstier, som er behagelige at bruge, giver cyklen en reel konkurrencefordel i forhold til bilen – og som samtidig gør det rart at cykle.
De fleste ved jo godt, at det er sundt at cykle, men der skal også være en gulerod. Det er ikke nok, at det er muligt at tage cyklen. Det skal være rart, bekvemt og nemt at vælge cyklen. Ellers lokker bilen med sin opvarmede kabine.
Derfor er det vigtigt at fjerne irritationsmomenter som bumlede overgange, omveje eller mange lyskryds, som kan få os til at sige, at det er nemmere og mere behageligt at tage bilen.