Sådan bliver I en god cykelskole

Cyklistforbundets idékatalog samler erfaringer og gode råd fra skoler, der har arbejdet målrettet på at blive gode cykelskoler.

En god cykelskole er en skole, hvor børn cykler til og fra skole, og hvor cyklen er en integreret del af elevernes hverdag.

• Vi har i kataloget 'Sådan bliver I en god cykelskole - et idékatalog til skoler, der vil sætte cyklen og børnecykling på dagsordenen' samlet ideer og erfaringer fra 15 cykelskoler.

Alle 15 skoler har været nomineret til Cyklistforbundets pris Årets Cykelskole.

Download idékataloget

Sæt fokus på sikkerhed

Trafiksikkerheden omkring skolen berører mange mennesker, og der er mange grunde til at arbejde med trafiksikkerhed, forebygge ulykker og gøre forældrene mere trygge ved at sende børnene ud på egen hånd.

Arbejd for børnevenlig trafik omkring skolen

Kontakt kommunen og indled et samarbejde for at regulere biltrafikken omkring skolen, så den tager hensyn til eleverne. Det kan være svært for eleverne at cykle bag parkerede biler, som skal ind og ud, og busser, der blokerer for udsynet.

Lad de store underviser de små

Cyklister i de ældste klasser er rollemodeller for de små. I kan give de store elever et medansvar for at oplære og cykeltræne de små. Et godt forløb på tværs af årgange skaber også fællesskab på skolen.

Lav en cykelpolitik

Med en cykelpolitik kan I gøre jer klart, hvordan I vil være en god cykelskole – og hvilke cykelaktiviteter, der er mest relevante for jer. Læg politikken på skolens hjemmeside, så alle kan læse den.

Nedsæt et bredt cykeludvalg

Lad udvalget formulere cykelpolitikken og håndtere de løbende aktiviteter. Udvalget kan bestå af cykelglade elever, forældre, lærere, pædagoger, pedeller og ledelse.

Brug cyklen i fagene

Hvis I vil arbejde med cykler, cyklisme og cykelkultur i andre fag, kan det rummes i både projekter, valgfag og fritidsordninger. Kun fantasien sætter grænser.

Ta' cyklen på tur

Cykelture gør skoledagen afvekslende og sikrer fysisk aktivitet. Der kan cykles til svømmehallen og andre aktiviteter, som ligger uden for skolens område. I kan komme til steder, hvor bus og hvor offentlige transport ikke når frem.

Sørg for hjelme og refleksveste til alle

Nogle elever kommer fra hjem, hvor det at cykle og cykle med hjelm ikke er en del af traditionen. Måske I kan få udgiften et hjelm- og vestbibliotek sponsoreret af kommunen, fonde eller lokale virksomheder

Gør noget ud af det

Sæt cykelaktiviteter i søen med festivitas, flag og balloner. I kan invitere forældrene, lave egen mediedækning på sociale medier og invitere lokalpressen med til åbning og afslutning af kampagner. Det er også sjovt at gøre vellykkede arrangementer til traditioner.

15 skoler har bidraget til kataloget

Tak til Paarup Skole, Assentoftskolen, Holbæk Private Realskole, Haastrup Friskole, Løkken Skole, Sakskøbing Skole, Holbjergskolen, Strandparkskolen, Tjørring Skole, Borgerskolen, Kroggårdsskolen, Abildgårdskolen, Tinderhøj Skole, Ejerslykkeskolen og Søndre Skole for et flot arbejde med at gøre cyklen til en naturlig del af et aktivt børneliv og hjælpe børn til at blive sikre og glade børnecyklister.

Hent og læs mere i idékataloget 'Sådan bliver I en god cykelskole'

Læs også

Alle Børn Cykler

Vær med i Alle Børn Cykler. Kampagnen kører to uger i september med undervisningsmaterialer, så du kan inddrage cyklen i fagene, og en landsdækkende cykeldyst, hvor eleverne på klassebasis dyster om at cykle flest dage.

Læs mere på kampagnens website

Cykelleg i skolen

Cykelleg er sjov cykeltræning, der styrker hele barnets udvikling. Cykelleg er oplagt i idrætsfaget og kan også inddrages til at arbejde med kravet om 45 minutters bevægelse hver dag.

Kom godt i gang med cykelleg

Leg cykelleg med børnene

Det første skridt til at kickstarte cykelglæden og blive en glad og sikker børnecyklist er 'cykelleg'.

Kom godt i gang med cykelleg