Bliv samarbejdskommune på Alle Børn Cykler

Gør cykling til en natulig del af flere børns hverdag

Børn cykler, når voksne skaber mulighederne. Bliv samarbejdskommune på Alle Børn Cykler og hjælp børn til mere frihed, motion, sundhed, trivsel, indlæring samt gode oplevelser og samvær med kammeraterne.

Den 6. - 19. september 2021 inviterer Cyklistforbundet skoleklasser over hele landet til at deltage i Alle Børn Cykler. Herunder kan I læse mere om at være samarbejdskommune på kampagnen, og I kan tilmelde jer som samarbejdskommune.

Alle Børn Cykler giver jer som kommune mulighed for aktivt og direkte at støtte op om børnecykelkulturen og få flere børn op på cyklen, siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

Hvorfor

Med Alle Børn Cykler får skolerne hjælp til at integrere cyklen i undervisningen - både indendørs og udendørs - og til at give elever på alle klassetrin en fysisk aktiv og lærerig skoledag, der styrker fællesskabet og får flere børn i sadlen.

Det er der brug for efter et corona-år, der har vendt op og ned på børns hverdag og har fået stillesiddende aktiviteter til at fylde langt mere i børns liv end ellers. Det kommer oven i en tendens, hvor flere og flere børn lader cyklen stå for i stedet at sætte sig ind på bilens bagsæde. Det er en udvikling med store sundhedsmæssige konsekvenser, for de vaner, der indlæres i barndommen, tages ofte med med ind i voksenlivet.

Bliv samarbejdskommune på Alle Børn Cykler. Sammen kan vi motivere elever på alle klassetrin til at cykle mere i hverdagen og inspirere skoler og forældre til at bakke op om børns cykling.

Vi hjælper jer med at invitere jeres skoler til at deltage i kampagnen og med at styrke lærernes fokus på at inddrage cyklen i skoledagen. Det er gratis for skolerne at deltage i kampagnen, der finansieres med støtte fra Novo Nordisk Danmark og Jyske Bank.

Erfaringen viser, at kommunal opbakning gør en forskel. Det styrker skolernes deltagelse og engagement i indsatsen for at fremme børns cykling, siger kampagneleder Mai-Britt Kristensen.

Alle Børn Cykler gør en forskel

Typisk deltager 100.000 elever fra skoler over hele landet årligt i kampagnen. Effektmålinger foretaget af COWI i 2014-2017 viser, at flere elever cykler under kampagnen. Flere cykler mere end normalt. Og mange holder fast i cyklen også efterfølgende.

Erfaring fra de sidste mange års kampagner viser, at kommunal opbakning styrker skolernes deltagelse og engagement i indsatsen for at fremme børns cykling.

Det indeholder kampagnen

Alle Børn Cykler løber af stablen ude på skolerne den 6. - 19. september. Kampagnen henvender sig til alle klassetrin og består af:

Cykeldysten: Under kampagnen dyster eleverne på klassebasis om at cykle flest dage til skole og i fritiden. Årets vinderklasse modtager en toplækker kvalitetsmountainbike fra HF Christiansen til alle elever plus klassens lærer.

Undervisningsmateriale: Lærerne får adgang til omfattende undervisnings­materiale med cyklen i centrum både inde og ude. Materialet kan inddrages i en række fag på alle klassetrin og er udviklet i henhold til Undervisnings­ministeriets fælles mål og opfylder fagenes læringsmål.

Forældre-inddragelse: Med kampagnen følger materiale og aktiviteter, der kan støtte og inspirere forældrene til at bakke op om deres børns cykling.

Årets Børnecyklist: Som en del af kampagnen udnævnes Årets Børnecyklist på baggrund af indsendte nomineringer fra kammerater/lærere.

Det får I som samarbejdskommune

• Skole-invitation: Vi sender en skabelon til en invitation fra jeres borgmester til skolerne, som I tilpasser jeres lokale kontekst, og som vi pakker og sender til skolerne sammen med kampagnens øvrige hvervemateriale.

• Kommunikationsmateriale, som signalerer kommunens engagement i kampagnen: webbanner til kommunens hjemmeside og plakat til lokale plakatstandere (leveres som digital trykfil)

• Støtte til lokalt pressearbejde: I modtager to skabeloner til lokale pressemeddelelser – en ved kampagnestart og en ved kampagneafslutning med årets resultater

• Online omtale af kommunens opbakning på kampagnens hjemmeside alleborncykler.dk

• Mulighed for at tilkøbe stofbannere, der skaber synlighed om kampagnen ude på skolerne

• En afsluttende oversigt over kommunens skolers resultater og mulighed for at få lavet lokale lodtrækninger

Som samarbejdskommune på Alle Børn Cykler er I med til at gøre cykling til og fra skole og fritidsaktiviteter til en natulig del af flere af børns hverdag, siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet

Tilmeld jer som samarbejdskommune her

Udfyld tilmeldingsformularen senest den 31. marts. Samarbejdspakken er bygget op af en grundmodel og et tilvalgselement:

• Grundmodel:
    Skole-invitation, kommunikations- og pressemateriale, lokale resultater og mulighed for lokale lodtrækninger.
    Pris: 600 kr. pr. skole i kommunen (folkeskoler, friskoler og privatskoler). Dog maks. 15.000 kr. svarende til 25 skoler.

• Tilvalgselement:
    Kampagnebannere på 1x3 meter til at hænge op på skolerne for at synliggøre skolens og kommunens engagement og understøtte rekrutteringen af klasser til kampagnen
    Pris: Kr. 500,- pr. stk.

Tilmeld jer her:

31. marts: Frist for at tilmelde kommunen som samarbejdspartner

29. april: Kommunen returnerer Cyklistforbundets skabelon til borgmesterbrev i udfyldt stand

3. maj: Tilmeldingen for skolerne/klasserne åbner

10. maj: Skoler i samarbejdskommuner modtager invitation fra borgmesteren og kampagneplakat

2. juni: Frist for kommunen for at tilkøbe banner

27. august: Frist for skolerne/lærerne for at tilmelde klasser til kampagnen

6. - 19. september: Alle Børn Cykler

23. september: Kåring af Årets Børnecyklist

3. oktober: Frist for lærernes indtastning af cykeldage

8. oktober: Vinderne får besked

Kontakt

Har I spørgsmål til samarbejdet om kampagnen, beder vi jer kontakte kampagnemedarbejder Michael Pedersen på mail mip@cyklistforbundet.dk eller på telefon 40 70 83 60.

Foto_Mikkel Østergaard

Book Cykellegekorpset

Gode vaner skal grundlægges tidligt. Vores cykellegekorps hjælper børn til at blive glade og sikre børnecyklister.

Book Cykellegekorpset

Idekatalog: cykellegebaner

Cykellegebaner er en helt ny type byrum, hvor børn kan lege cykelfærdigheder ind. Vi styrker børnecykelkulturen med cykellegebaner og idékatalog til kommunerne.

Læs mere om cykellegebanerne
Foto_Mikkel Østergaard

Cykelvenlig Arbejdsplads

Bliv certificeret og få rådgivning til at gøre det attraktivt for jeres medarbejdere at cykle til og fra arbejde.

Læs om certificering