Bliv samarbejdskommune på Vi kan cykle! 2022

Hjælp kommunens børn til at blive glade og sikre cykelbørn

At blive cykelsikker er første skridt på vejen mod at blive en trafiksikker børnecyklist. I Cyklistforbundets børnehavekampagne Vi kan cykle! leger børn sig til at blive sikre på cyklen.

Det halter i dag med gode cykelfærdigheder hos alt for mange børn, når de starter i skolen – og desværre også ofte langt op i skolealderen. At kunne cykle hjælper børn til et sundt liv med daglig motion og bevægelse, og derfor er det vigtigt at lære børn at cykle.

Vi kan cykle! giver jer som kommune mulighed for aktivt og direkte at støtte op om småbørnscykling og børns vej til at blive glade, sunde og sikre børnecyklister. Vi hjælper jer med at invitere jeres institutioner til at deltage i kampagnen og med at styrke institutionernes professionelle fokus på cykling og cykelleg.

Det er gratis for institutionerne at deltage i kampagnen, der finansieres med støtte fra Østifterne.

Det indeholder kampagnen

Vi kan cykle! løber af stablen ude i institutionerne i maj måned. Kampagnens omdrejningspunkt er Cyklistforbundets koncept ’Cykelleg’.

Her lærer børn at cykle - samtidig med, at de oparbejder en række personlige, sociale og kognitive egenskaber, som der ifølge de pædagogiske læreplanstemaer skal arbejdes med i institutionerne. Og samtidig med, at de får de gode oplevelser med at cykle, som er forudsætningen for, at børn cykler senere i livet.

Erfaringerne viser desuden, at det øgede fokus på cykling i institutionen smitter af på familien og sætter skub i cykeltræningen derhjemme.

Når en institution deltager i kampagnen, får pædagogerne adgang til lettilgængeligt og gennemarbejdet inspirationsmateriale, der:

1. Gør det let at sætte gode cykellege i gang
  2. Gør det let at bruge cykelleg som pædagogisk redskab til at arbejde med læreplanstemaerne

Udover vores super kompetente bevægelsespædagoger, der udvikler cykellegene til kampagnen, har vi fra 2022 tilknyttet et advisory board, der skal hjælpe med at forankre kampagnen endnu bedre. Se medlemmerne af vores advisory board.

Det får I som samarbejdskommune

• En kampagne-invitation sendt direkte til alle kommunens institutioner

• Kommunikationsmateriale, som signalerer kommunens engagement i kampagnen (kun Plus-pakken)

• Mulighed for at tilkøbe ekstra produkter til de deltagende institutioner, der skaber ekstra synlighed og gør det ekstra nemt for dem at arbejde med cykellegene

• En afsluttende oversigt over de af kommunens institutioner, der deltog i kampagnen

Sådan gør I

I kan vælge mellem to samarbejdspakker: basis og plus.

Basis-pakken indeholder:

• Digital udsendelse af Cyklistforbundets invitation til institutionerne. Kommunen sender enten invitationen digitalt direkte til institutionerne, eller sender en liste med mailadresser til Cyklistforbundet.

• Oversigt over tilmeldte institutioner i kommunen

Pris: Gratis

Plus-pakken indeholder:

• Udsendelse af invitation i form af en invitation fra borgmesteren til institutionerne (Cyklistforbundet udarbejder skabelon til invitationen). Kommunen sender enten brevet direkte til institutionerne eller sender en liste med (mail)adresser til Cyklistforbundet.

• Kommunikationspakke herunder skabelon til lokal pressemeddelelse, som I kan bruge til at vise kommunens engagement i kampagnen.

Pris: 2.500 kr. ex moms (plus 50 kr. i porto- og ekspeditionsgebyr per institution, hvis kommunen ønsker fysisk frem for digital udsendelse).

Tilkøb
Derudover vil der efter tilmeldingsfristen blive mulighed for at tilkøbe et par ekstra produkter til de deltagende institutioner og gøre det ekstra nemt for dem at arbejde med cykellegene.

Tilmeld jer som samarbejdskommune

Tilmeld kommunen som samarbejdspartner på kampagnen ved at udfylde tilmeldingsformularen senest den 14. januar 2022. Herefter kontakter vi jer for at aftale nærmere om, hvordan I ønsker at invitere jeres institutioner med i kampagnen.

Tilmeld jer her:

Tak til Østifterne for at støtte Vi kan cykle!

• Mange voksne husker suset i maven første gang, hvor man uden hjælp selv trådte i pedalerne og selv kontrollerede styret. Det er følelsen af at hoppe selvsikkert op på cyklen, som Cyklistforbundet sammen med Østifterne ønsker at give videre til børn i børnehaver over hele landet. Når børnene får gode cykeloplevelser, vil lysten og glæden ved at cykle oftere følge dem resten af livet.

Kontakt

Har I spørgsmål til samarbejdet om kampagnen, beder vi jer kontakte kampagnemedarbejder Michael Pedersen på mail mip@cyklistforbundet.dk eller på telefon 40 70 83 60.

Kalender:

14. januar: Frist for at tilmelde kommunen som samarbejdspartner

1. februar: Institutionerne inviteres til at tilmelde sig på vikancykle.dk

8. april: Frist for institutionerne for at tilmelde sig

1.-31. maj: Vi kan cykle!

Vær med i Vi kan cykle!

Vi inviterer alle børnehaver med i maj-kampagnen 'Vi kan cykle!', hvor børn leger sig til at blive sikre på cyklen.

Læs mere om kampagnen

Book Cykellegekorpset

Vi hjælper børn til at blive glade og sikre cyklister. Vuggestuer, børnehaver, skoler og andre kan booke korpset til aktiviteter, event og endagskurser i 'cykelleg' - sjov cykeltræning for børn.

Book Cykellegekorpset

Idekatalog: cykellegebaner

Cykellegebaner er en helt ny type byrum, hvor børn kan lege cykelfærdigheder ind. Vi styrker børnecykelkulturen med cykellegebaner og idékatalog til kommunerne.

Læs mere om cykellegebanerne