Bliv samarbejdskommune på Vi kan cykle!

Hjælp kommunens børn til at blive glade og sikre cykelbørn

At blive cykelsikker er første skridt på vejen mod at blive en trafiksikker børnecyklist. I Cyklistforbundets børnehavekampagne Vi kan cykle! leger børn sig til at blive sikre på cyklen.

Det halter i dag med gode cykelfærdigheder hos alt for mange børn, når de starter i skolen – og desværre også ofte langt op i skolealderen. At kunne cykle hjælper børn til et sundt liv med daglig motion og bevægelse, og derfor er det vigtigt at lære børn at cykle.

Vi kan cykle! giver jer som kommune mulighed for aktivt og direkte at støtte op om småbørnscykling og børns vej til at blive glade, sunde og sikre børnecyklister. Vi hjælper jer med at invitere jeres institutioner til at deltage i kampagnen og med at styrke institutionernes professionelle fokus på cykling og cykelleg.

Det er gratis for institutionerne at deltage i kampagnen, der finansieres med støtte fra Østifterne.

Det indeholder kampagnen

Vi kan cykle! løber af stablen ude i institutionerne i maj måned. Kampagnens omdrejningspunkt er Cyklistforbundets koncept ’Cykelleg’.

Her lærer børn at cykle - samtidig med, at de oparbejder en række personlige, sociale og kognitive egenskaber, som der ifølge de pædagogiske læreplanstemaer skal arbejdes med i institutionerne. Og samtidig med, at de får de gode oplevelser med at cykle, som er forudsætningen for, at børn cykler senere i livet.

Når en institution deltager i kampagnen, får pædagogerne adgang til lettilgængeligt og gennemarbejdet inspirationsmateriale, der:

1/ gør det let at sætte gode cykellege i gang

2/ gør det let at bruge cykelleg som pædagogisk redskab til at arbejde med læreplanstemaerne

Erfaringerne viser desuden, at det øgede fokus på cykling i institutionen smitter af på familien og sætter skub i cykeltræningen derhjemme.

Det får I som samarbejdskommune

• En kampagne-invitation sendt direkte til alle kommunens institutioner

• Kommunikationsmateriale, som signalerer kommunens engagement i kampagnen (kun Plus-pakken)

• Mulighed for at tilkøbe stofbannere, der skaber synlighed om kampagnen ude i institutionerne

• Mulighed for at være blandt de 2-3 kommuner, der får medfinansiering til at afholde en lokal Vi kan cykle!-event målrettet børnefamilier eller institutioner i kommunen

• En afsluttende oversigt over de af kommunens institutioner, der deltog i kampagnen.

Sådan gør I

I kan vælge mellem to samarbejdspakker: basis og plus.

Basis-pakken indeholder:

• Digital udsendelse af Cyklistforbundets invitation til institutionerne. Kommunen sender enten invitationen digitalt direkte til institutionerne, eller sender en liste med mailadresser til Cyklistforbundet.

• Oversigt over tilmeldte institutioner i kommunen

Pris: Gratis

Plus-pakken indeholder:

• Udsendelse af invitation i form af borgmesterbrev til institutionerne. Kommunen sender enten brevet direkte til institutionerne eller sender en liste med (mail)adresser til Cyklistforbundet.

• Kommunikationspakke m. webbanner, skabelon til lokalpressemeddelelse m.m.

Pris: 2.500 kr. ex moms (plus 50 kr. i porto- og ekspeditionsgebyr per institution, hvis kommunen ønsker fysisk frem for digital udsendelse).

Vi kan cykle! events

Vi er på udkig efter 2-3 kommuner, der har lyst til at få medfinansiering til at arrangere en lokal Vi kan cykle! event målrettet børnefamilier eller institutioner i kommuner. Eventen skal naturligvis have cykelleg som omdrejningspunkt, men det præcise indhold aftales i tæt samarbejde med kommunen, som også kan vælge at koble Vi kan cykle! eventen sammen med en anden allerede planlagt event.

Tilmeld jer som samarbejdskommune

Tilmeld kommunen som samarbejdspartner på kampagnen ved at udfylde tilmeldingsformularen senest den 8. januar. Herefter kontakter vi jer for at aftale nærmere om, hvordan I ønsker at invitere jeres institutioner med i kampagnen.

Tilmeld jer her:

Kontakt

Har I spørgsmål til samarbejdet om kampagnen, beder vi jer kontakte kampagnemedarbejder Michael Pedersen på mail mip@cyklistforbundet.dk eller på telefon 40 70 83 60.

Kalender:

8. januar: Frist for at tilmelde kommunen som samarbejdspartner

25. januar: Kommuner, der har bestilt invitation med borgmesterbrev, sender det færdige brev til Cyklistforbundet

1. februar: Institutionerne inviteres til at tilmelde sig på www.vikancykle.dk

5. marts: Frist for kommunen for at tilkøbe banner

1. april: Frist for institutionerne for at tilmelde sig

Hele maj måned: Vi kan cykle!

Vær med i Vi kan cykle!

Vi inviterer alle børnehaver med i maj-kampagnen 'Vi kan cykle!', hvor børn leger sig til at blive sikre på cyklen.

Læs mere om kampagnen
Foto_Mikkel Østergaard

Book Cykellegekorpset

Gode vaner skal grundlægges tidligt. Vores cykellegekorps hjælper børn til at blive glade og sikre børnecyklister.

Book Cykellegekorpset

Idekatalog: cykellegebaner

Cykellegebaner er en helt ny type byrum, hvor børn kan lege cykelfærdigheder ind. Vi styrker børnecykelkulturen med cykellegebaner og idékatalog til kommunerne.

Læs mere om cykellegebanerne