Børn i hele verden cykelleger med Cyklistforbundet

Leder i Cyklister nr. 4/Efterår2018 af landsformand Jette Gotsche

Hvor mange gamle danske cykelmærker kender du? Kildemoes, Schrøder, SCO, Winther? Ja, det er kendte mærker. Men der er mange flere. Cykling har gennem generationer gjort en stor forskel for vores liv og hverdag og det på mange planer. Mens cykling har givet masser af danskere frihed, glæde og oplevelser, har den danske produktion af cykler givet gode arbejdspladser.

I dette nummer sætter vi erhvervsbrillen på næsen, stiller ind på Made in Denmark og ser på alt det, som vi i Danmark kan bryste os af, når det handler om cykler, cykelkultur og cykelindustri. For eventyret er ikke slut. Det pibler frem med nye typer cykler og nye måder at bruge cyklen til at styrke det gode liv. Nye ladcykler, cykeludlejning, socialansvarlig virksomhed, intelligent cykeltilbehør og cykelleg.

I Cyklistforbundet er vi særlig stolte af Cykelleg, som vi har udviklet sammen med erfarne bevægelsespædagoger. Og vi er meget glade for vores Cykellegekorps er en populær vare, som vuggestuer, børnehaver, skoler, boligforeninger og andre interesserede kan booke til aktiviteter, events og endagskurser i cykelleg.

At blive sikker på cykel kommer ikke af sig selv. Når man cykler i trafikken, skal man være så sikker på sin cykel, at man kan koncentrere sig om, hvad der sker omkring en. Et barn, der er optaget af holde balancen og overhovedet at holde fødderne på pedalerne, er ikke klar til at blive sluppet ud i trafikken. Men kan man først fange sæbebobler og lave ringridning på cyklen, har man overskud til at holde øje med de andre trafikanter. Og så er man godt på vej til at blive en cykel- og trafiksikker børnecyklist, der både tør løfte hånden fra styret og signalere, at man drejer, og tør fjerne blikket fra styret, så man kan kigge over venstre skulder, før man drejer.

Cykelsikkerhed skal trænes, og cykelleg er sjov cykeltræning for børn. Derfor er vi også rigtig stolte af, at konceptet er på vej til at blive rullet ud ikke bare i Danmark, men mange steder i det store udland. Både herhjemme og udenlands er cykling med til at give frihed, selvstændighed og muligheder i livet. At kunne cykle og ikke mindst at kunne cykle trygt og sikkert betyder noget og det uanset, om man cykler i Buenos Aires, Kyoto eller København. Det betyder både noget for den enkelte og på et større samfundsmæssigt plan, og her er stikordene selvfølgelig sundhed, klima og trængsel på vejene.

Temaet i vores årlige september-kampagne Alle Børn Cykler var i år ‘To hjul – masser af eventyr’. Over 100.000 børn cyklede med. Lad os supplere det med ’To hjul – masser af muligheder for et godt liv’.

Magasinet CYKLISTER

Vi skriver om det, som cyklister går op i og udkommer fire gange årligt

Få nyhedsbrevet

Hold dig opdateret på cykelområdet med vores månedlige nyhedsbrev.