For tiden glæder man sig i Rådet for Sikker Trafik over, at drabstallene på de danske veje er faldet de seneste år. Desværre glemmer man at tage højde for, at det er antallet af cyklister også, og at de to tal let kan hænge sammen. Cykler vi mindre, fordi bilismen er blevet mere truende? Det er ikke ufarligt at cykle på landevejene, og jo færre cyklister jo mindre grund for bilisterne til at øve sig i at tage hensyn. Derfor bliver det farligere for cyklisterne, og nogle af dem vil måske så holde op med at cykle, hvorfor der så bliver færre cyklister på landevejene og mindre grund til at tage hensyn osv. ...

Det modsatte - altså der hvor der er så mange cyklister, at bilisterne ved, de skal tage hensyn - hedder 'Safety in numbers', og det har vi simpelthen for lidt af i Danmark. Og det er heller ikke hensigtmæssigt at plastre landet til med cykelstier. Asfalt har vi nemlig allerede for meget af, og trængslen er jo ikke vores eneste problem.

Så hvorfor begynder vi ikke at ændre på tankegangen, baserer vores transport på cykling og kollektiv transport. Nogle steder er dette ikke muligt, men med god parkering for elcykler kunne det sagtens blive det. Så kan vi diskutere, hvor vi virkeligt har behov for privatbilisme, og hvor det er et resultat af, at det er livsfarligt at cykle?

Her er en gade, hvor cykling er toppen. Man kan næsten føle suset og den friske luft:

https://www.facebook.com/urbancyclinginstitute/videos/930604300899430