Med en ny blå regering der har skrevet 80 sider regeringsgrundlag uden overhovedet at nævne cyklens uendelige muligheder for at afhjælpe flere af tidens store kriser er det op ad bakke for cyklisterne. Bakkerne er ok, men det er hårdt at være cyklist på kanten af landevejen tæt på hurtigtkørende bilister i en trafikkultur der længe ikke har skullet tage hensyn til bløde trafikanter.

Heldigvis er der kommuner der selv forsøger at gøre op med bilens dominans, byer der vil have mennesker og miljø tilbage:

'Borgerinitiativ presser for verdens største bydel uden biler

I de senere år er mange byer rundt om i verden blevet meget mere opmærksomme på den vanskelige situation at designe vores byrum med en bil-centreret mentalitet. Især er byer som Amsterdam , Paris , Barcelona og Stockholm langt fremme, når det kommer til at genvinde byrummet fra biler til fordel for gader, der sætter cykling og gang i centrum.' Læs hele artiklen.

Også i danske byer, København, Århus, Aalborg går det fremad. København har fjernet 600 parkeringspladser i den gamle bydel, og det sender om noget et signal om, at her kan gående og cyklister færdes uden risiko for trafikstøj og trængsel.

Desværre har den slags tiltag lange udsigter i små byer i provinsen. Her er parolen som oftest, at vi er nødt til at have bil, og mange handlende mener, at kunder kommer i bil. Men det er nu næppe den manglende parkering der påvirker butikslivet i Faaborg. Vi har parkeringspladser overalt. Hele havnefronten er en lang parkeringsplads, men derfor kører fåborgensere alligevel til Odense og Svendborg for at handle. Så måske vil det bedre kunne betale sig for Faaborg at skabe en rar by med plads til bløde trafikanter. En by hvor skolebørnene og de mange ældre kan cykle rundt uden at bliver trængt at hverken biler eller den medfølgende trafikstøj og - forurening. Der er muligheder for den bæredygtige udvikling som man kan læse om hos Destination Fyn.

Som turistområde har vi helt fantastiske muligheder - især hvis vi kan fortælle vores gæster, at her kan man cykle rundt og nyde herlighederne, natur, kultur, havn og strand, kun 12 kilometer til Egeskov Slot, en let tur på en elcykel, hvis vi ellers kunne begrænse bilismen. Der er muligheder - også for vækst.