Forsiden

I 2020 havde vi planlagt fire cykelture.

Den første blev afholdt "Store Cykeldag", søndag den 14. juni.

Turen startede og sluttede ved Kokkedal station.

De 12 deltagere fik en interessant og indholdelsesrig tur, som gik gennem Hørsholm og Folehaveskoven til Høsterkøb og Femsølyng og retur langs Usserød Å

I Hørsholm så vi en 80 år gammel eg, som blev plantet ved Kong Christian den 10.s fødselsdag i 1940 og vi så en af de ”private” søer, som ligger skjult flere steder i Hørsholm området.

Vi fortsatte turen gennem Folehaveskoven og derefter trak vi cyklerne gennem skovkirkegården ved Høsterkøb kirke og aflagde et kort visit i kirken. Overfor kirken så vi på en mindesten for Charlotte Amalie, en af Frederik den 4 døtre, før turen gik til Femsølyng og den medbragte mad.

Turen gik herefter forbi endnu en ”skjult sø” til Høsterkøb Skole og derfra til en visit hos en lokal kunstinteresseret borger, hvor vi fik lov til at se parken.

Hjemturen gik langs Usserød å med en kort afstikker til Mortenstrupgård og i Usserød tog vi et kig på udstillingen af gamle brandsprøjter ved Klædefabrikken.

Herunder et par fotos fra den fine tur.

Helt forneden kan du se et kort der viser hvor vores dygtige turleder havde valgt at cykle.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Den historiske cykeltur den 21. juni fra kl 10 til ca 13.

Årets anden cykeltur, der denne gang gik fra indkørslen til Nivå Camping ved Nivå Havn blev afviklet i fint cykelvejr. Der var varslet en smule regn, men regnen udeblev.
24 morgenfriske cyklister var mødt op til dagens tur, der startede med at cykle ad en meget smal sti i den sydlige ende af Lave Skov. Vel ude igen på Strandvejen gjorde vi holdt ved Nivå Havn inden vi fortsatte gennem det smukke område med de mange lergrave. Næste stop var ved den velbevarede gamle ringovn der tilhører Nivågårds Teglværk.
Turen gik videre forbi Nivågårds Malerisamling og Lyngebæksgård til Nivå Mølle på Møllevej. Tæt op ad de gamle møllebygninger så vi stedet hvor Nive Å og Usserød Å mødes inden vandet fortsætter mod Øresund.

Derefter fortsatte vi forbi Nivå Kirke og Karsemosegård Idrætsanlæg mod Brønsholm Landsby og Fredtoften inden vi fulgte den smalle vej gennem landsbyen Fredtofte mod landsbyen Avderød og Fredensborg Museum, hvor vi blev mødt af lederen af det lille museum, Niels Storgaard Simonsen.

Undervejs på cykelturen havde Frank Jakobsen fra Cyklistforbundet fortalt deltagerne om området med de mange lergrave og om Johannes Hage, der omkring 1900-tallet havde gjort meget for området omkring Nivå og for de mennesker der boede i området den gang.
Mens vi spiste vores medbragte frokost i museets lille have, fortalte Niels Storgaard Simonsen mere uddybende om de mange teglværker vi har haft i vores område og om mange af de ting Johannes Hage havde stået i spidsen for.

Alt i alt en meget vellykket tur, der fra Nivå Camping til museet var på godt 13 km.
Den oprindelige plan for cykelturen var, at den skulle gå den hurtigste vej gennem Vejenbrød Landsby og Nivå tilbage til Nivå Camping,
Men da de fleste ønskede at afslutte turen for at cykle direkte hjem efter indtagelsen af frokostpakken, besluttede vi at den officielle tur sluttede på museet.

Herunder nogle fotos fra turen samt et kort der viser den kørte rute fra Nivå Camping til Fredensborg Museum.

Du kan læse om museet her: http://lokalhistorisk-museum.dk/

Nederst på siden kan du finde en række fotos fra den historiske cykeltur. Ved at klikke på det enkelte billede, kan du se en forstørret udgave.

Aftencykelturen til Langstrup Mose og Dageløkke den 13. august

Torsdag den 13. august gennemførte vi årets tredje cykeltur med 17 friske cyklister.
Turen gik fra Kokkedal Station langs Usserød Å, forbi Nivå Kirke til Nive Å.
Derfra fulgte vi Langstrupstien gennem Langstrup Mose til landsbyen Langstrup, hvor vi drejede mod højre for at cykle til Dageløkke landsby.
Turen gik videre mod syd over Dageløkke mark til Nivå, hvorfra vi fulgte Kystbanestien tilbage til Kokkedal Station.

Fra starten på Kokkedal Station

Her er vi en af de nyanlagte broer over Usserød Å

Langstrup Mose i aftensol

Igen i samlet flok ved Lagstrup landsby

Kort der viser den kørte tur, der i alt blev på ca. 14,5 km.
Som det nok fremgår af billedserien, havde vi en fin tur

Sensommercykelturen til Bøllemosen den 22. august.

10 morgenfriske cyklister var mødt op på Kokkedal Station i fint efterårsvejr til årets fjerde og sidste cykeltur, som vi havde arrangeret i samarbejde med Fredensborg-afdelingen af Danmarks Naturfredningsforening..

Turen gik mod syd ad Kystbanestien, hvor endemålet var Bøllemosen i Jægersborg Hegn lige vest for Skodsborg Station.

Fra Vedbæk Station fulgte vi den kuperede sti på østsiden af banen, hvor vi lidt nord for Vedbæk Kirke, vest for Enrumparken, fandt den godt skjulte Wevers vase.

Da vi ankom til Vedbæk Kirke, fandt endnu en lidt bortgemt "perle" i form af Grøns Mausoleum, en privat begravelsesplads.

Grøns Mausoleum, og Wevers Vase findes begge på den såkaldte Vedbæktur i Ruderdal Kommune.

Vedbækturen er en lille rundtur på 4,5 km, som tager sit udspring i KulturSlangen – den kulturhistoriske rute som strækker sig fra Vedbæk Havn til Næsseslottet – eller omvendt.

Du kan læse om Vedbækturen her samt finde yderligere information i en folder du kan downloade ved at klikke her.

Turen gik videre forbi Skodsborg Station til Frederik den 7´s grotte og Frederik den 7´s buste.

Efter besøget ved grotten, fortsatte vi til Bøllemosen, hvor vi fandt en grillplads, hvor vi kunne nyde den medbraget frokost.

Derefter forsatte vi mod Nærum, hvor vi fandt "Grisestien", som en gang var en del af lokalbanen mellem Jægersborg og Vedbæk.

Vi fulgte "Gristestien" til Vedbæk, hvorfra vi fandt en række mindre stier gennem Maglemosen og Folehaven.

Inden v afsluttede turen på Kokkedal Station, besøgte vi Hørsholm Ridehus, som nævnes som Danmerks smukkeste ridehus.

Herunder en række fotos fra den fine cykeltur, som ikke mindst takket vores guide, Gert Lusty, gjorde turen til en rigitg fin oplevelse for de deltagende cyklister.

Helt forneden et kort der viser ruten vi fulgt fra start til slut.

Fra starten på Kokkedal Station

Her har vi fundet Wevers Vase inde i den nu tilgroede skov vest for Enrum

Vedbæk Kirke

Indgangen til Grøns Mausoleum