Foto: TV Lillebælt

I Kolding hverver de deltagere til Vi Cykler Til Arbejde ved at dele morgenbrød ud

Cyklistforbundets kampagne Vi Cykler Til Arbejde engagerer hvert år en masse deltagere - og en masse frivillige som en vigtig del af bagtæppet for kampagnen. De frivillige er dem, der er ude på gader og stræder for at gøre opmærksom på kampagnen for at få så mange deltage med som muligt.

Kreativiteten er stor, når der skal laves events og aktiviteter for Cyklistforbundets sager. Der er godt 12.500 medlemmer af Cyklistforbundet og 55 lokale afdelinger og repræsentanter rundt om i landet, heriblandt omkring 200 aktive frivillige. De hjælper blandt andet med både at tale Cyklistforbundets sag politisk og i lokalområdet, men især også i forbindelse med kampagner og events.

Sådan er det også i Kolding. Her var hele bestyrelsen for den lokale afdeling af Cyklistforbundet på gaden for at hverve deltagere til Vi Cykler til Arbejde. Strategien var at stille sig i et af de mest trafikerede Vejkryds en tidlig morgen midt i myldretiden og så ellers dele poser med morgenboller, smør og lidt kampagnematerialer ud. Den slags event er efterhånden blevet en tradition i Vi Cykler til Arbejde, og det er da heller ikke første gang, de prøver det i Kolding, fortæller Bjarne Aasø, medlem af bestyrelsen i Kolding lokalafdeling. - Det er noget, vi har gjort i en del år, så vi er efterhånden ret erfarne i, hvor vi skal stå, hvad tid og al den slags, så vi får kontakt med flest mulige. Vi var fem i alt, fire fra bestyrelsen og en frivillig mere. Det er meget godt både at have nogen, der hele tiden kan sørge for at gøre poser klar, mens andre deler ud. Så var der så nogle andre, som havde været inde og gøre alle poserne klar dagen før. Det fungerer godt på den måde. Vi har også fået støtte fra kampagnen til at købe bagerbrød og til det med informationsmaterialer og den slags, så vi er jo en del af noget stort her.

Vi Cykler til Arbejde har kørt i et kvart århundrede, så det er efterhånden blevet lidt af en forårsklassiker, fortæller Bjarne, som samtidig synes, at det er særligt sjovt i år, hvor kampagnen bliver koblet sammen med Tour de France, der starter i Danmark denne gang.

Vi ved i hvert fald, at rigtig mange genkender os derude fra tidligere år.

Folk er jo nysgerrige

Bjarne fortæller også, at der røg mere end to hundrede bagerposer over styret, hvilket egentlig var ret positivt. - Vi fik næsten udsolgt. Selvfølgelig er det ikke alle, der har tid eller lyst til at stoppe for at få posen, især ikke hvis der lige er blevet grønt, så sætter de farten op og suser forbi. Mange er dog alligevel nysgerrige og vil lige se, hvad der er i posen, og så får vi afleveret en folder samtidig. Det er jo hele formålet.

Eventen i Kolding foregik midt i april, kun et par uger før kampagnestart, som en slutspurt for at lokke de sidste med. - Man kan kalde det en appetitvækker for Vi Cykler til Arbejde. Vi ved selvfølgelig ikke, hvor mange af dem der får en bagerpose, der så ender med at tilmelde sig kampagnen, men vi ved i hvert fald, at rigtig mange genkender os derude fra tidligere år. Der var flere der sagde ”Jaa nu er I tilbage, det var dejligt”. Kampagnen er blevet et landskendt fænomen, så mon ikke de fortæller historien videre, når de kommer på arbejde. Det er jo det vigtigste, altså at budskabet spredes, så jeg tror helt sikkert på, at det har en betydning.

Foto: TV Lillebælt

Man må ud og slå på tromme

Ifølge Bjarne handler det med at gå ud og hverve deltagere til kampagnen ikke kun, om dem der tilmelder sig, der er også et lidt højere formål. - Jo mere vi ses i bybilledet, jo mere folk møder os, jo mere kommer Cyklistforbundet som helhed også på landkortet og i folks bevidsthed. Det tror jeg måske er endnu vigtigere. Det handler om at gøre noget for at være synlige. Meget af det, vi ellers arbejder med, er jo ofte i forhold til lokalpolitikere og forvaltninger og den slags. Det er ikke så meget noget, der gør os synlige ude i byen, og det kan derfor være svært at gøre opmærksom på, at Cyklistforbundet faktisk også findes i Kolding, hvis man ikke lige ved det. Så det her er jo sådan en måde at komme ud og vise banneret, så at sige. Man skal ud og slå på tromme, ikke.

At få flere med i kampagnen, handler også om at få flere til at cykle i det hele taget og om at forbedre forholdene for cyklister, hvilket er noget, Bjarne lægger vægt på. - De fleste af os, der er med i Cyklistforbundet, gør jo de her ting, fordi vi både elsker at cykle, men også fordi vi gerne vil gøre noget for at fremme cykling og forbedre forholdene. Det hænger jo sammen ikke, for jo flere der cykler, jo stærkere står vi også i forhold til at få politikere i tale og ad den vej skabe bedre cykelforhold. Det i det store perspektiv, det her også skal ses.

Vigtigt at virksomhederne er med

Det er helt sikkert også der fra, motivationen kommer, mener Bjarne, der slår fast, at det ikke blot handler om at stikke en folder ud, men om at de står derude for en større sag. - Det er ikke så nemt at få folk til at engagere sig aktivt i politiske sager eller i den her form for interesseorganisation, så af den grund er det jo så meget desto vigtigere, at os der er aktive, gør noget der skaber den der synlighed, jeg talte om. Måske kan det brede sig lidt som ringe i vandet. Det er i hvert fald derfor, vi går ud og holder banneret op og lokker med frisk morgenbrød.

Foto: TV Lillebælt

Jeg er ret sikker på, at det er meget af det lokale arbejde, vi laver, der også er med til at skabe interesse for cykelsagen i byrådet og på Rådhuset. Samtidig er jeg også sikker på, at den opmærksomhed og engagement vi oplever ude i alle virksomhederne, private som offentlige, når så mange medarbejdere deltager i Vi Cykler til Arbejde, uden tvivl vil smitte af på politikerne. Det handler jo både om sundhed og om klima og om, at vi i kommunerne gerne vil være grønnere. Der gør det da en forskel, at virksomhederne går med ind i det her, fordi det kræver gode cykleforhold og infrastruktur, at folk kan komme sikkert på arbejde.

Nu er kampagnen skudt i gang, og det ser ud til, at det bliver en rigtig god kampagne i år, så mon ikke de der morgenboller har gjort en forskel derude, griner Bjarne til slut.

Vil du også være frivillig?

Vil du arbejde for cykelsagen, dyrke din cykelpassion og lave sjove arrangementer sammen med andre? Som frivillig i Cyklistforbundet bliver du en del af et engageret fællesskab. Alle er hjerteligt velkomne, og har du en god ide, så er der måske nogen, der har lyst til at gennemføre den med dig. Se om, der er lokal afdeling i nærheden af dig.

Meld dig ind i Cyklistforbundet

Læs også

Frivilligportalen

Bliv aktiv i cykelsagen

Gør en forskel. Få indflydelse. Brug frivillighåndbogen. Find en lokal afdeling.

Gå til Frivilligportalen

Frivilligportalen

Hvad laver de frivillige?

Se eksempler på det store arbejde for cykelsagen, som foregår lokalt i Cyklistforbundets afdelinger rundt om i Danmark.

Læs 'tæt på'-historierne

Støt cykelsagen

Støt cykelsagen - og træk det fra i skat

Støt med et valgfrit beløb. Giv et medlemskab i gave. Betænk cykelsagen i dit testamente. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for bedre forhold for cyklister på mange måder.