Jacob Frank Hansen

Jeg stiller op som kandidat til Cyklistforbundets Hovedbestyrelse.

Indflydelse
Jeg meldte mig ind i Cyklistforbundet, fordi jeg ville have indflydelse, og få flere danskere til at cykle. Derfor er det et helt naturligt skridt for mig, at stille op til HB. Jeg skal helt ind i maskinrummet, og bruge mine kræfter.

Jeg har siden min tidlige teenagetid, været dybt fascineret af byer, byplanlægning, arkitektur og transport. Læste "Fremtidsorientering" som 15- årig. Tegnede komplicerede bysystemer som 16-årig. Det ligger i mit DNA.

Jeg har ikke kørekort til bil. Jeg elsker cyklen. Jeg cykler til alt, eller tager toget, ofte med cykel. Jeg har fingeren på pulsen ifht. alle cyklisters behov, i byen og på landet. Jeg har prøvet det hele.

Jeg har siden 2014, brugt meget af min fritid på at reflektere over, hvorfor vi kører mindre på cykel, og hvad vi konkret burde gøre ved det.

Dansk cykelkultur version 2.0
Jeg har skrevet med folk på de sociale medier, holdt foredrag om sagen, fået trykt en kronik i Information om sagen, forsøgt at påvirke meningsdannere, arkitekter, byplanlæggere og lokalpolitikere over hele Danmark, fra Århus, til Odense, til København. Jeg har oparbejdet et kæmpe netværk indenfor sagen. Flere er begyndt at lytte til mig. Lokalpolitikere er begyndt at invitere mig til møder, for at høre mine tanker om cyklisme og hvad man bør gøre. Jeg bidrager gerne med oplysning, og opbakning til folk der vil have mere cyklisme.

Jeg kender tallene bag cyklismen, og jeg kender nøglepersonerne. Nu skal vi have en bevægelse i gang! Dansk Cykelkultur Version 2.0. Og det skal gøres ordentligt. Pengene skal bruges på bedst muligt vis, og gøre størst mulig gavn for cyklismen. Og vi skal have mere cykelstolthed i Danmark. Cykling er sjovt! Cykling er sundt! Brug den!

Dansk Cykelkultur har kæmpe potentiale, men det går for langsomt. Tiden iler, og Cyklistforbundets medlemstal daler, hvor det burde stige. Færre børn og unge cykler. Bilismen buldrer frem. Det gør fysisk ondt i mig at se på. Noget er helt galt. Vi skal gøre mere. På alle fronter. Nu!

Jeg vil - sammen med Dream Teamet i HB - bruge alle mine kompetencer, på at få vendt udviklingen, og forhåbentligt kunne gøre mit til at Dansk Cykelkulturs potentiale indfries hurtigere.

Jeg tror på, at "viden er magt", og at det er beslutningstagernes begrænsede viden om Dansk Cykelkulturs potentiale, der er hovedårsagen, til at cyklismen i Danmark de sidste årtier er sakket bagud ifht. bilismen.

Vi skal med andre ord blive meget skarpere på, at fokusere på cyklismens fordele, og sælge Dansk Cykelkultur Version 2.0 til alle målgrupper: børn, unge, forældre, politikere, meningsdannere og medier. Oplysning er vejen frem.

Mine fokusområder i HB vil bl.a. være:

• Børn & unge, uddannelsessteder
  • Hvervning af nye medlemmer til forbundet, og bestyrelser
  • Cykelinfrastruktur (parkering, supercykelstier, rundkørsler, fliser kontra asfalt m.v.) og best practise
  • Deltagelse i konferencer, events, foredrag m.m. hvor cyklisme spiller en rolle
  • Netværksdannelse

Jeg glæder mig, til at komme i gang med arbejdet.

Erfaring fra Cyklistforbundet og andet organisationsarbejde?
Svar: Bestyrelsesmedlem i Odense, deltaget i Landsmødet i 2018, 2019, 2020 og 2021

Uddannelses- og erhvervserfaring?
Svar: Uddannet skolelærer. Erhverserfaring som lærer. Har været holdkaptajn for eksamensvagterne på Svendborg Gymnasium

Hvor ser jeg Cyklistforbundets udvikling om fem år og på længere sigt?
Svar: Forbundet er kommet ind i en rivende udvikling, og medlemmerne vælter ind. Vi vil opleve at cyklismen i Danmark får en genopblomstring, og bliver taget meget mere seriøst

Se alle kandidaterne

Kandidater til hovedbestyrelsen 2021

Hovedbestyrelsen er Cyklistforbundets øverste myndighed, der bliver valgt på det årlige landsmøde i oktober. Se de opstillede kandidater her.