Blev træt af at se børn cykle uden lygter

Cyklistforbundet har givet et års gratis medlemskab til Lasse Kjeldsen fra Hundested. Han var så træt af at se børn uden cykellygter, at han via sponsorater skaffede lygtesæt til 170 lokale børn. Cyklistforbundet håber, at hans initiativ vil inspirere andre forældre til at sikre lys på børnenes cykler.

Lasse Kjeldsen ser mange børn uden lys på cyklen, når han kører sine egne børn i skole. Så mange, at han besluttede at gøre noget.

Han satte gang i en indsamling, og i løbet af 24 timer havde Lasse Kjeldsen fået tilsagn om 20.000 kr. til lygter fra lokale virksomheder. Så nu er han den glade giver af lygter til elever på to skoler.

Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, kalder det dagens historie.

- Cykellygter gør en kæmpeforskel, når dit barn skal ses i mørket. Vi kan kun opfordre alle forældre til at sørge for gode cykellygter på børnenes cykler og opfordre dem til at hjælpe børnene med at huske at tænde dem, siger han.

Cykellygter til alle

Det er dejligt at kunne gøre en forskel for børns trafiksikkerhed her i Hundested. Men det handler jo mest af alt om en holdningsændring hos børn og især deres forældre, siger Lasse Kjeldsen.

FAKTA OM CYKELLYGTER

• Cykellygter er lovpligtige på cyklen. De skal kunne ses tydeligt på mindst 300 meters afstand og også være synlige fra siden

• Lygterne skal tændes fra solen går ned, til den står op

• Bødetaksten for at køre uden lys i lygtetændingstiden er 700 kroner.

Læs Cyklistforbundets lygteguide

Håber på holdningsændring hos forældre

Cyklistforbundet har nu besluttet at give Lasse Kjeldsen et års gratis medlemskab for det gode initiativ.

Selv siger Lasse Kjeldsen:

- Det er dejligt at kunne gøre en forskel for børns trafiksikkerhed her i Hundested. Men det handler jo mest af alt om en holdningsændring hos børn og især deres forældre. Jeg håber, at det vil inspirere forældre landet over til at sørge for gode lygter på børnenes cykler, siger Lasse Kjeldsen, far til tre børn i skolealderen.

Ifølge TV2 Lorry har initiativet vakt glæde hos skoleleder på Hundested Skole, Malene Nyenstad.

- På Hundested Skole er der tæt på 700 elever, og omkring halvdelen cykler. En morgen i december stillede jeg mig op ved en af de tre cykelindgange til skolen for at tælle antallet af cyklister uden lys. På et kvarter talte jeg 31. Så det stod hurtigt klart, at det var et reelt problem, siger Malene Nyenstad til TV2 Lorry.

Gode cyklistguides

Gør din cykel forårs- og vinterklar. Tjekliste til køb af elcykel. Lær dit barn at cykle. Sæt hjelmen rigtigt. Og meget mere. Vi har guiden.

Se alle vores guides

Det arbejder vi for

Vi arbejder for at gøre cyklen til det oplagte og trygge valg i hverdagen for alle og for at skabe en sund og bæredygtig verden med cyklen som løftestang.

Læs Cyklistforbundets manifest