Familien i Aarhus skiftede to biler ud med én ladcykel

Hvis vi vil, kan elcyklen hjælpe os med at reducere den kraftigt voksende danske bilpark, lyder det fra Cyklistforbundet. Økologisk Råd bakker op og foreslår, at man i byerne giver mere plads til el-ladcyklerne og mindre til biler.

I Brabrand ved Aarhus bor Xenia Duffy Obel med mand og fire børn. Tidligere havde familien to biler: Den klassiske kombination af en syv-sæders familie-transporter af tysk mærke og en minibil til bykørsel. Begge biler er nu solgt og skiftet ud med en el-ladcykel.

– Vi troede, det var midlertidigt, indtil vi fandt en ny bil. Men nu har vi klaret os uden bil i to år, og 'projekt bil' er sat i stå, fortæller Xenia Duffy Obel.

Beslutningen om at droppe bilen blev i høj grad taget med klimabrillerne på.

– Det var tanken om klimaet, der drev os til at starte med. Men der er også meget livskvalitet i det. Tingene går lidt langsommere, og det gør ikke noget. Desuden får vi masser af frisk luft. Og så sparer vi sindssygt mange penge, siger Xenia Duffy Obel

Vi bruger ladcyklen til alting; transportere de to mindste børn, køre til stranden eller køre i Ikea, og så har vi en stor cykelpark ved siden af, siger Xenia Duffy Obel

Søndag er planlægningsdag

Familiens cykelpark består af to mountainbikes, en city bike, en Swapfiet (cykeludlejning på månedsbasis), en el-cykel og en barnecykel. I det sjældne tilfælde, at familien har behov for en bil, bruger de delebiler som GoMore eller AURA (el-biler på vindstrøm).

Hver søndag ser familien på den kommende uge, så det kan blive plottet ind i kalenderen, hvem der skal bruge ladcyklen.

– Vi bruger ladcyklen til alting; transportere de to mindste børn, køre til stranden eller køre i Ikea, og så har vi en stor cykelpark ved siden af. Udfordringen består nok primært i at være disciplinerede omkring planlægning og logistik af familiens og virksomhedens aktiviteter, fortæller Xenia Duffy Obel.

Sæt mål om en milion el-cykler 2030

• Hver dag spilder danske trafikanter spilder 81.000 timer på at holde i kø på motorvejene og de øvrige store veje.

• Tabet af timer svarer til cirka 14.000 fuldtidsstillinger, og det giver et samfundsøkonomisk tab på 6 milliarder kroner hvert år på grund af trængsel.

• Ifølge trafikforskere vil anlæggelse af flere og større veje kun få antallet af biler og kørte kilometer til at stige.

Giv el-ladcykler mere plads og biler mindre

Konsulent på transportområdet i det Økologiske Råd, Jeppe Juul, ser store fordele ved el-ladcykler og er enig i, at masser af transport kan flyttes fra biler til cykler.

– Jeg ser helt klart et stort potentiale for at flytte transport fra biler til cykler, især i byerne. Vores holdning er, at cykler i mange tilfælde kan erstatte bil eller bus. Det er både godt for sundheden, for økonomien og styrker den aktive mobilitet, siger Jeppe Juul.

Det er på ingen måde er en uoverskuelig opgave at få flere til at cykle mere i hverdagen. Jeg er ikke i tvivl om, at det kan lade sig gøre at flytte en rigtig pæn del af vores transport til cykler og el-cykler, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam

– El-ladcykler er et stort plus i forhold til klimaet. De forlænger rækkevidden, så du kan bruge cyklen som transportmiddel over længere afstande. Derfor kan den erstatte fx biler med forbrændingsmotor. Vi mener, at man i byerne skal prioritere pladsen til fx el-ladcykler, så der bliver mindre plads til biler, siger Jeppe Juul.

Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, siger:

- Øget hverdagscyklisme er en vigtig del af løsningen på den enorme udfordring med trængslen. Vi er som samfund nødt til at sikre, at flere vælger cyklen som dagligt transportmiddel. Tænk, hvis politikerne satte sig som mål, at vi skulle have en million el-cykler i 2030 og fulgte op med de nødvendige investeringer.

- Det er på ingen måde er en uoverskuelig opgave at få flere til at cykle mere i hverdagen. Jeg er ikke i tvivl om, at det kan lade sig gøre at flytte en rigtig pæn del af vores transport til cykler og el-cykler, siger Klaus Bondam.

Hver tredje biltur er på fem kilometer eller derunder. 47 procent af alle pendlerture for beskæftigede i Danmark er 10 kilometer eller derunder.

Læs også

Lige nu

Hvad sker der på cykelområdet - hvad har Cyklistforbundet gang i? Få det aktuelle overblik lige her og lige nu.

Gå til seneste artikler

Meld dig ind

Danmark har brug for flere cyklister, og danske cyklister har brug for bedre cykelforhold. Giv cykelsagen en stærkere stemme.

Vælg et medlemskab

Gode cyklistguides

Gør din cykel forårs- og vinterklar. Tjekliste til køb af elcykel. Lær dit barn at cykle. Sæt hjelmen rigtigt. Og meget mere. Vi har guiden.

Se alle vores guides