Marianne Weinreich bruger ikke cykelhjelm. Artiklen er fra bladet CYKLISTER nr. 3 2020. (Tekst: Jørgen Schlosser / Foto: Clint Dickson)

Nej til tvungen hjelm

Både Cyklistforbundet og Rådet for Sikker Trafik ønsker at fortsætte ad frivillighedens vej.

Direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam, forstår godt, at nogle kan have stærke følelser for, at det skal være lovpligtigt at bruge cykelhjelm, men Cyklistforbundets holdning er stadig den samme. Cyklistforbundet anbefaler brug af hjelm, men ønsker ikke, at den skal være lovpligtig at bruge.

- Det er klart, at du måske ønsker tvungen hjelm hvis du selv, eller en du kender, er kommet slemt til skade ved et styrt. Vi synes også, folk skal bruge hjelm, men det må stadig være en frivillig sag. Cyklistforbundet er imod at tvinge hjelmen ned over hovedet ved lov. Eksempler fra udlandet viser, at et hjelmpåbud kan få folk til at stå af cyklen. Derfor skal vi passe på ikke at opsætte regler, som er ødelæggende for den danske cykelkultur, hvor flere og flere jo bruger hjelm, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam og fortsætter:

- Tvungen hjelm har den effekt, at folk opfatter det som farligt at cykle. Folk begynder simpelthen at associere cykling med noget farligt, når hjelm bliver påbudt ved lov, siger Klaus Bondam.

Også Rådet for Sikker Trafik vil forsætte ad frivillighedens vej. Det siger chefkonsulent, Pernille Sølund Ehlers.

- Vi synes ikke, der skal være en lov for det. Det går så godt med den frivillige brug. Det er gået så meget opad, og der er virkelig gode vibes omkring cykelhjelme i Danmark. Selv dem, der kører uden hjelm, synes det er fornuftigt, at dem, der kører med hjelm, gør det.

Ca. hver 10. ville stoppe med at cykle eller cykle meget mindre, hvis hjelm blev tvungen. Og det vil jo være rigtig dårligt

Hvis det bliver lovpligtigt, risikerer man at skabe en meget negativ debat om det. Der er jo nogle, der virkelig hader cykelhjelme, siger Pernille Ehlers.

Hun henviser desuden til en tre år gammel undersøgelse.

- Den viser, at ca. hver 10. ville stoppe med at cykle eller cykle meget mindre, hvis hjelm blev tvungen. Og det vil jo være rigtig dårligt, siger Pernille Sølund Ehlers.

Cykler ikke med hjelm

Selv om 46 % af de voksne danskere bruger hjelm i bytrafikken, så er der 54 %, der vælger at cykle uden hjelm. En af dem er Marianne Weinreich, der er formand for Cykelambassadens bestyrelse og markedschef i Rambøll. Hun henviser også til erfaringer fra andre lande.

- Erfaringer fra både Australien, New Zealand og Canada viser, at når man gør det lovpligtigt, så holder nogle folk op med at cykle, siger hun. Marianne Weinreich bruger ikke selv hjelm.

- Det gør jeg ikke, fordi jeg ikke opfatter cykling i Danmark som så farligt, at jeg har behov for den. Jeg cykler aldrig særligt hurtigt på cykel, cykler ikke meget lange distancer, og jeg cykler siddende ret op og ned. Hun har desuden en principiel grund til ikke at tage hjelm på.

- Det er vigtigt at understrege, at trafiksikkerhed bør handle om design af sikker infrastruktur, ikke hjelmbrug. Hjelm er en fordel, hvis du falder ned og rammer med hovedet i asfalten. Men hvis du bliver ramt af en bil eller en lastbil, så gør det ikke nødvendigvis nogen forskel, om du har hjelm på. Så for mig er trafiksikkerhed noget vi skal designe og ikke noget, brugeren nødvendigvis skal tage på sig, siger hun.

- Jeg er ikke imod hjelme - på ingen måde. Det synes jeg i den grad, skal være op til folk selv. Men jeg synes ikke, at en hjelmlov er nogen god idé. Faktisk ser det ud til at gøre mere skade end gavn. Der er så store sundhedsfordele ved cykling, at den risiko, der er for, at mange holder op med at cykle, er et meget større sundhedsmæssigt problem end risikoen for hovedskade uden hjelm.

I de fleste andre europæiske lande er tvungen hjelm slet ikke på dagsordenen.

- Blandt de europæiske cyklistorganisationer er det kun i Italien og Danmark, at man overhovedet anbefaler hjelm til voksne, siger Klaus Bondam. Også Cyklistforbundets europæiske paraplyorganisation ECF er imod et påbud om brug af cykelhjelm.

Heller ikke børn skal tvinges

Hvad så med børn og unge? Nogle mener, det skal være lovpligtigt med hjelm for børn under 15 år, som det er i Sverige. Men også det er Rådet for Sikker Trafik imod.

- Vi kan se, at vores hjelmbrug for børn er højere end Sveriges. Så hvorfor skal vi begynde at kriminalisere det, når det faktisk går bedre ad frivillighedens vej i Danmark, end det gør i Sverige? Men man kunne overveje, om det skulle være lovpligtigt på alle typer elcykler og ikke kun på speed pedelcecs, som det er i dag, siger Pernille Ehlers, der henviser til, at ulykker med elcykler ofte er mere alvorlige end ulykker med cykler med udelukkende rugbrødsmotor.

• Det mener Cyklistforbundet

Cyklistforbundet anbefaler, at både børn og voksne kører med cykelhjelm. Vi er imod at indføre lovpligtig brug af cykelhjelm.

Flere og flere bruger cykelhjelm

Siden 2004, hvor Rådet for Sikker Trafik begyndte at tælle brugen af cykelhjelm, er det kun gået den rigtige vej. Flere og flere skolebørn og cyklister i bytrafikken bruger cykelhjelm, og i 2019 var der rekordmange hjelmbrugere i Danmark.

• 2004: 33 % af skolebørn brugte cykelhjelm hvorimod kun 6 % af cyklister i bytrafikken brugte hjelm på hverdage
  • 2014: 50 % af skolebørn brugte cykelhjelm og blandt hverdagscyklister i bytrafikken var tallet steget til 28 %
  • 2019: 78 % af skolebørn brugte cykelhjem og 46 % af cyklister i bytrafikken brugte hjelm på hverdage.

Kilde: Rådet for Sikker Trafiks cykelhjelmstællinger

Artiklen er udgivet i bladet CYKLISTER nr. 3 2020.

18. september 2020

Dorthe og Kasper vil have tvungen hjelm

På en varm sommerdag droppede Dorthe Kjellerup Jørgensen hjelmen for at køle af. På vej ned ad en bakke mistede hun bevidstheden og faldt. Det ændrede hendes liv.

Læs artiklen

Det vil vi

Det arbejder vi for

Vi arbejder for at gøre cyklen til det oplagte og trygge valg i hverdagen for alle og for at skabe en sund og bæredygtig verden med cyklen som løftestang.

Læs Cyklistforbundets manifest

Det vil vi

Cykelhjelm

Cyklistforbundet anbefaler, at både børn og voksne kører med cykelhjelm. Cyklistforbundet er imod at indføre brug af cykelhjelm ved lov.

Læs holdningspapiret