Dorthe Kjellerup Jørgensen er en af dem, der mener, det bør være et lovkrav at bruge cykelhjelm. Artiklen er fra bladet CYKLISTER nr. 3 2020. (Tekst: Henrik Stanek /Foto: Jens Hasse)

Dorthe og Kasper vil have tvungen hjelm

På en varm sommerdag droppede Dorthe Kjellerup Jørgensen hjelmen for at køle af. På vej ned ad en bakke mistede hun bevidstheden og faldt om. Det ændrede hendes liv.

Alene ansigtet fortæller, at det er en god idé at bruge cykelhjelm. Efter en ulykke på cykel hænger det ene øje, og når hun smiler, sidder munden skævt. Men Dorthe Kjellerup Jørgensen sætter også gerne ord på, hvorfor det er vigtigt at huske cykelhjelmen.

– Jeg gør, hvad jeg kan for at sprede budskabet. Mit ansigt er delvist lammet i venstre side og viser, hvor galt det kan gå. Også selv om man ikke bliver kørt ned af en lastbil. Hvis jeg med min historie kan få bare én mere til at tage hjelm på, er min mission fuldført, siger hun.

Under en cykelferie med fuld oppakning i 2013 kørte både Dorthe Kjellerup Jørgensen og hendes kæreste Jesper med cykelhjelm. Men der var hedebølge, så efter en drikkepause på en bivej i landlige omgivelser besluttede hun sig for at køre ned ad en bakke uden hjelm for at få luft i håret og køle af.

– Jesper sagde, at jeg skulle passe på, og jeg svarede, at der jo ikke var biler på den lille vej. Men jeg fik et black out, væltede på cyklen og tog fra med hovedet. Jesper troede, jeg lavede sjov, men da han kom op til mig, lå jeg i en blodpøl, som blev større og større, fortæller 44-årige Dorthe Kjellerup Jørgensen.

Ulykken kostede et brækket kraveben, brud på kraniet og 16 hjerneblødninger og har ført til livsvarige mén. Hun bliver hurtigt udtrættet, fordi hjernen tager alle lyde og synsindtryk ind. Også organerne er påvirket.

– Hjertet vil det hele, men hjernen ikke kan følge med, så den nye Dorthe skal oftere lades op ved hjælp af hvil. Det må jeg leve med, men jeg ville hellere have været foruden.

Hvorfor sidder din mund skævt?

Dorthe Kjellerup Jørgensen læste til lærer, da ulykken skete. Hun har siden gjort uddannelsen færdig og har arbejdet som lærervikar. For nylig fik hun bevilget fleksjob på 8,75 timer om ugen. Mere kan hun ikke klare at arbejde.

– Jeg tør slet ikke tænke på, hvad jeg har kostet i indlæggelser på sygehuse og i behandling hos ergoterapeuter og fysioterapeuter, fordi det var varmt, og jeg var dum i et kort øjeblik, siger hun.

Når jeg spørger, hvor mange der kører med hjelm, ryger en skov af fingre i vejret. Når jeg så spørger, om deres forældre bruger hjelm, ryger fingrene ned igen.

Især i de yngste klasser har Dorthe Kjellerup Jørgensen let ved at få sit budskab frem.

– De mindste elever er umiddelbare, så de spørger, hvorfor mit øje hænger, og min mund er skæv. Så får de historien om min ulykke i en børneversion, og når jeg spørger, hvor mange der kører med hjelm, ryger en skov af fingre i vejret. Når jeg så spørger, om deres forældre bruger hjelm, ryger fingrene ned igen. Dagen efter kan jeg møde elever, som siger ”Dorthe, Dorthe, jeg har sagt til min mor, at hun skal bruge cykelhjelm.” Men jeg har ingen fornemmelse af, om forældrene hører efter.

Dorthe Kjellerup Jørgensen styrtede uden hjelm og kan i dag kun passe et deltidsjob.

Danskerne skal være modne til et lovkrav

Det bør være lovpligtigt at køre med cykelhjelm, mener Dorthe Kjellerup Jørgensen. Men først skal danskerne være klar til kravet.

– Jeg kan huske, hvordan vi som børn lå bag i bilen med dyner og madrasser. I dag er det utænkeligt, at børn ikke er spændt fast. Det samme med alkohol. I dag er det ikke ok at køre bil, når man har drukket. Her er der sket en holdningsændring, og det skal der også til med cykelhjelmen, for jeg tror hverken på tvang eller løftede pegefingre. Når nogle siger skal, gør vi hellere det modsatte, siger hun.

Det er bedre at oplyse, informere og give eksempler, som folk bliver rørt over.

– Der skal sås et frø, så folk ikke synes, det er latterligt at bruge hjelm. De skal kunne se fornuften i det. Det vil være godt, hvis smarte influencere taler for det, siger Dorthe Kjellerup Jørgensen.

Borgerforslag om lovpligtig hjelm

Også Kasper Cetti Svenningsen fra Amager ønsker at cykelhjelmen skal være obligatorisk. Han er en af flere borgere, der har stillet borgerforslag om, at det skal være et krav for cyklister at køre med hjelm. Hvis man kan redde blot ét menneskeliv ved at gøre det lovpligtigt at køre med cykelhjelm, skal man gøre det, mener Kasper.

Jeg kan slet ikke forstå, at det ikke er et lovkrav, at man skal cykle med hjelm

– Cykelulykker kan medføre handicap og hjerneskader resten af livet. Det er slemt for dem, det går ud over, og det koster samfundet enorme summer. Jeg kan slet ikke forstå, at det ikke er et lovkrav, at man skal cykle med hjelm, siger den 38-årige forslagsstiller.

Kasper Cetti Svenningsen kørte cykelløb som ung. Nu træner han 400-500 kilometer om ugen på sin racer, og når han skal rundt i København, foregår det på cykel.

– Jeg har altid hjelm på. Det har jeg haft siden mine unge dage. Jeg var også en af de første til at køre med skihjelm. I dag har stort set alle, også voksne, skihjelm på, men den udvikling er ikke fulgt med cykelhjelmen. Det er som om, folk tænker, at de kan komme til skade med hovedet på ski, men ikke på cykel. Men der skal bare være én, som ikke ser sig for i trafikken – så går det galt, siger Kasper Cetti Svenningsen.

Ikke en klovnenæse

Kasper Cetti Svenningsen har fået både positive og negative kommentarer til sit forslag. De sidste kommer fra folk, som ikke vil have presset en hjelm ned over hovedet.

– De har en holdning om, at børn skal cykle med hjelm, og når de er blevet gode cyklister, behøver de ikke længere have hjelm på. Jeg har ikke hørt en eneste god grund til at køre uden hjelm. Det er ikke en klovnenæse, de skal have på, men de tænker mere på deres udseende end på den sikkerhed, jeg synes, bør vægte højest.

Kasper Cetti Svenningens forslag fik kun 309 støtter, så der er meget langt op til de 50.000, der skal til for at få det behandlet i Folketinget. I alt har tre forskellige borgerforslag om lovpligtig cykelhjelm fået i alt godt 1000 støtter.

– Jeg tager det sandsynligvis op igen senere, men så allierer jeg mig med nogle, som kan være med til at lave en kampagne for det. Selv om folk synes, at et påbud er en god idé, skal der et benarbejde til at få dem til at give forslaget deres støtte, siger Kasper Cetti Svenningsen.

Artiklen er udgivet i bladet CYKLISTER nr. 3 2020.

Aktuelt

21. september 2020

Nej til tvungen hjelm

Både Cyklistforbundet og Rådet for Sikker Trafik ønsker at fortsætte ad frivillighedens vej.

Læs artiklen

Aktuelt

14. september 2020

Kære DSB: Hvorfor så svært at få cyklen med?

DSB gør det ikke spor nemt at kombinere tog og cykel. Det mener både Cyklistforbundet og Dansk Cykelturisme.

Læs artiklen

Bliv medlem

Meld dig ind

Danmark har brug for flere cyklister, og danske cyklister har brug for bedre cykelforhold. Giv cykelsagen en stærkere stemme.

Vælg et medlemskab