Hold din cykel i topform

Det siger sig selv - den velholdte cykel kører bare bedst. Vi fortæller her i tekst og video, hvordan du med enkle midler kan vedligeholde din cykel.

Når cyklen skal sættes i stand, skal du en tur forbi: Bremser, dæk og fælge, gear, hjul, styr og lejer, lås og lygter. Tag en ting af gangen - lige pludselig er du færdig og står med en meget bedre cykel end før.

God arbejdslyst.

Bremser

Din sikkerhed er yderst afhængig af bremsernes bremseevne, og de bør derfor kontrolleres jævnligt.

Der findes flere typer bremser - tre almindelige er fælgbremse med bremseklodser, bremse monteret i navet og skivebremser.

En fælgbremse med bremseklodser kræver mest vedligeholdelse. Som hovedregel bør bremseklodserne skiftes efter hver sæson – især efter vintersæsonen, som tærer på gummibelægningen. Selve skiftet af bremseklodserne er relativt lige til. Dog tager det lidt tid at indstille dem præcist, og du kan derfor opleve, at bremserne hyler. Hylen kan også skyldes, at de er løse, eller at der er olie på fælgen. Løsningen er simpel: Justér, stram eller rens.

Husk også, at bremsekabler bliver løse ved brug. De skal derfor også efterses og eventuelt udskiftes. Bremsekablet spændes ved at dreje på skruen, som er placeret ved håndbremsen. Har cyklen fodbremse, skal du sørge for, at kæden ikke er for løs – fodbremsen virker nemlig ikke, hvis kæden hopper af.

Tag en ting af gangen - lige pludselig er du færdig og står med en meget bedre cykel end før.

Dæk og fælge

Når du tilser dine dæk, er der i sær tre ting, der er vigtige at holde øje med:

- Er nok slidbane? Hold øje med, om der stadig er riller, som kan give et godt vejgreb. Ellers er det tid til nye dæk.

- Er der sprækker i siderne? Sprækker betyder, at gummiet er mørnet, og det er også tegn på, at de er ved at være udtjente.

- Er der nok luft i? Du tjekker dæktrykket ved at mærke på siderne af dækket. Her kan du mærke helt ind til slangen, og du får en bedre fornemmelse af, hvor meget luft der skal i. Læs eventuelt også vores guide om korrekt dæktryk i Magasinet CYKLISTER (s. 23)

Vel vedligeholdte dæk og det rigtige dæktryk er, ud over sikkerheden, også med til at undgå en punktering eller et ødelagt hjul.

Tjek samtidig, at alle eger sidder i hjulet, og at hjulet ikke ekser.

Har cyklen fælgbremser, kræver de igen lidt ekstra opmærksomhed. Rens fælgen hele vejen rundt med en svamp og lidt rengøringsmiddel. Tag endelig hårdt fat - det gamle fedt og olie sidder godt fast. Vask og tør efterfølgende fælgen med en klud, da en ren fælg modvirker den irriterende lyd, når bremsen hyler. Hvis fælgen buler udad, har fordybninger eller lignende, bør den efterses af en cykelsmed.

Bliv din egen BEDSTE cykelsmed

  • Brug olie på flaske: Køb din olie på flaske i stedet for som spray. Olie på flaske holder længere, er mere miljøvenligt, og du slipper for at få overskydende olie på dit tøj og dine fælge
  • Brug latexhandsker: Med to par latexhandsker på hver hånd slipper du for beskidte fingre.
  • Tør vandet væk: Olie flyder oven på vand. Tør din cykel af, før du giver den olie
  • Pas på skruerne: Du skal løsne skruen lidt, før du strammer den. Strammer du skruen for meget, risikerer du at ødelægge gevind og værktøj.

Gear

Indvendige gear: De fleste bycykler har indvendige gear, og der findes mange forskellige geartyper. Spørg din cykelsmed, hvordan du behandler dine gear bedst.

Skal du indstille din cykels gear, kan cyklen faktisk hjælpe dig lidt på vej. De fleste cykler har nemlig en indikator, som viser, om gearet er indstillet rigtigt. Funktionen kan være i form af to røde punkter ved baghjulet, som skal stå ud for hinanden. Står de forskudt af hinanden, kan de ofte justeres dem ved at dreje på en fingerskrue oppe ved gearvælgeren. Afhængigt af geartypen skal gearet stå forskelligt, når det justeres:

  • Shimano Nexus 3-gear: Gearvælgeren skal stå i 2. gear.

  • Shimano Nexus 7-gear: Gearvælgeren skal stå i 4. gear.

  • Torpedo 3-gears: Gearvælgeren skal stå i 1. gear og bagefter skal kablet strammes.

Udvendige gear: De udvendige gear ses typisk på mere sporty cykler – racercykler, mountainbikes og hybridcykler.

Oplever du, at dine gear fungerer dårligt eller hakker? Det kan der være mange årsager til. Kæden kan have et stift led, som kan ordnes med olie eller et kædeskift. Skifter du din kæde, er det vigtigt at være opmærksom på, om den nye kæde passer til takkerne i den gamle krans – denne slides nemlig også over tid. En god huskeregel er, at kæde og krans altid skal skiftes samtidig.

Problemet kan også opstå i gearkablerne. Du tester kablerne ved at sætte kæden på det største tandhjul bagpå, skifte til det højeste gear og trække i det løse kabel. Mærker du friktion, bør du investere i et nyt kabel.

Gearet kan også være indstillet forkert. Du indstiller gearet ved at dreje en halv omgang på skruen, som sidder ved gearvælgeren eller ved gearskifteren. Drejes skruen lidt udad, strammes kablet og omvendt. Det kræver lidt tålmodighed at indstille gearet helt præcist. Er du i tvivl om, hvordan du gør, eller synes du bare, det er for besværligt, så overlad opgaven til en cykelmekaniker, da det er svært at indstille præcist.

Hjul, styr og lejer

For at blive klogere på, hvad der foregår inde i styret, løftes cyklen, så den kun hviler på baghjulet. Hører du en knasende lyd, når styret drejes fra side til side, så skyldes det formentligt rust i lejerne inde i styrfittingen. Er styret løst, er der slør i lejerne. Et andet typisk styrproblem er, at gummihåndtagene skøjter rundt. Tag dem af og rens dem, og sprøjt hårspray ind i dem. Sådan sidder de ekstra godt fast på styret.

Krankboksen kan have samme problem. Dette kan tjekkes ved at tage fat i pedalarmen og trække den let udad. Oplever du, at den er løs eller knaser, skal den udskiftes.

Har du ikke mod på at skille styrfitting og krankboks ad, så tag et smut forbi din cykelmekaniker.

Lås og lygter

Driller låsen, så er det meget muligt, at den trænger til olie. Start med at give låsen olie i alle dens bevægelige dele – både der, hvor nøglen stikkes ind, og i selve låsemekanismen i den anden side. Det er bedst med en tynd olie - for eksempel låsespray - som sprøjtes direkte ind i låsen.

Lyser din dynamolygte dårligt eller slet ikke, kan det oftes skyldes snavs eller en overrevet ledning. Der kan godt være lidt skjult mekanik i en dynamo, så her kan en cykelmekaniker også være en god hjælp.

Mekanikeren guider: Sådan gør du cyklen funklende flot

  • Vask stellet i cykelsæbe eller bilshampoo, der både renser og efterlader en beskyttende hinde. Alternativt kan du bruge sæbevand og en blød børste og bagefter behandle stellet med voks - fx. bilvoks.
    Husk: Der må ikke komme voks på bremserne, for så virker de ikke optimalt. Hvis det alligevel sker, kan du gnubbe voksen væk med husholdningsprit.

  • Er der ridser i lakken, kan du ofte selv ordne det. Først skal du rense området med et middel med alkohol i. Er der rust eller oxidering i selve metallet, skal du slibe det forsigtigt med fint sandpapir. Afslut med et tyndt lag neglelak i samme farve som cykellakeringen.

Læs også

Gode cyklistguides

Gør din cykel forårs- og vinterklar. Tjekliste til køb af elcykel. Lær dit barn at cykle. Sæt hjelmen rigtigt. Og meget mere. Vi har guiden.

Se alle vores guides

Cyklistens færdselslov

Du skal som cyklist kende de særlige regler for cyklister. Vi har samlet Færdselslovens paragraf 49 og 50 til dig.

Se cyklistens færdselslov

Sådan lærer du dit barn at cykle

Hjælp dit barn til at blive en glad og sikker børnecyklist og giv barnet gode vaner med til resten af livet.

Læs guiden