Krank og hjul
Noget af det første, du skal sikre dig, når du køber en brugt cykel, er, om krankboksen fungerer. Den er nemlig helt essentiel for, at cyklen virker. Inde i krankboksen er et kugleleje, som sørger for, at hjulet kører rundt, når man træder i pedalerne.
Du tjekker, om krankboksen er i orden, ved at tage fat om pedalerne og afprøve, om de rokker fra side til side. De skal kun kunne køre rundt – men hvis de også rokker sideværts, er krankboksen i stykker, og du skal nok ikke købe cyklen.
Lidt den samme øvelse kan du gøre med hjulene, hvor du kan tjekke lejerne. Det tjekker du ved at tage fat om hjulet og vrikke det fra side til side. Det må gerne give sig en smule, men kan du mærke, at det frit kan rokkes frem og tilbage inden for et vist spænd, skal du finde en anden cykel. Er lejerne slidt, kan det blive dyrt, for måske skal selve lejerne skiftes eller også skal du have et helt nyt hjul. Tjek også, at hjulene ikke er eksede og har manglende eller knækkede eger.
Gear og bremser
Virker gearene? Hvis de bare skal have nye kabler, er det en lille udgift. Det samme gælder bremserne. Det er ikke den store udgift, hvis det bare er et nyt kabel og bremseklodser.
Styret
Du skal tjekke, om styret fungerer, som det skal. Der må ikke være såkaldt slør i styringen. Du kan tjekke, om der er slør i styret, ved at tage fat om håndtagene og rykke styret frem og tilbage. Hvis det klikker, er kuglelejerne slidt, og så skal de skiftes. Det koster cirka 500 kroner.
Rust
Cyklen må gerne være lidt rusten. Du skal kun bekymre dig om rusten, hvis den har spredt sig i mange store pletter på stellet, og hvis den har fået lakken på cyklen til at boble op, så du nærmest kan tage rustflagerne af. Når cyklen ruster på den måde, er det et tegn på, at den er ved at cykle på sidste vers. At cyklens stel snart er så rusten, at det knækker sammen. Kig forneden på cyklen, der ruster den først.
Kæde
Tjek kæden. Hvis det er en cykel med indvendige gear, er det billigt med en ny kæde. På en cykel med udvendige gear risikerer du, at de bagerste tandhjul også skal skiftes. Det kan koste op mod 1000 kroner. (Der findes også cykler med remtræk).
Dæk
Husk, at ’sparke til dæk’. Du tjekker dækkenes tilstand ved at se efter for sprækker – kan du se helt ned i vævningen under gummiet, er dækket færdigt. Mønstret på hjulene sladrer også om dækkenes tilstand. Hvis dækkene er kørt helt glatte skal de skiftes. Det kan nemt koste over 500 kroner.