Hjælp dit barn til at blive en glad og sikker cyklist

Vi har samlet guides, gode råd til cykeltræning, cykellege og inspirerende historier fra cyklende familier, så du og dit barn kan komme godt i gang med at cykle sammen.

At kunne cykle giver dit barn oplevelser og frihed. Det er en sjov måde at bevæge sig på, og det styrker dit barns motorik, muskler og indlæringsevne.

Heldigvis er der meget, som du kan gøre for at hjælpe dit barn til at blive en glad og sikker børnecyklist - hvad enten I skal i gang med løbecykel eller kosteskaft eller allerede nu cykler ude i trafikken.

Rigtig god fornøjelse.

Jeg var fem-seks år, da jeg lærte at cykle. Hedvig var to. Det siger noget om, hvor tidligt man kan gå i gang, siger Kristian, far til Hedvig

Cykelguides til dig og dit barn

Der skal øvelse, øvelse og mere øvelse til at blive en glad og trafiksikker børnecyklist. Snup cyklen sammen med børnene så ofte som muligt, mens de er små. Det er den allerbedste start.

Det kan være skræmmende at køre ud i trafikken med sine børn. Men jo mere sikker dit barn er på sin cykel, desto nemmere bliver det at hjælpe dit barn til at blive trafiksikker børnecyklist.

Brug vores guides til at komme godt i gang med cykeltræningen

Film: Så tidligt kan du lære dit barn at cykle

Med en løbecykel kan du gå i gang, når dit barn er halvandet - to år. I filmen møder du to familier og får deres tips og tricks til at komme godt og tidligt i gang med cykleriet.

Gør dit barn cykelsikker med cykelleg

Brug cykelleg til at give dit barn de basale cykelfærdigheder og cykelsikkerhed til at tage de første øvecykelture i trafikken. I vores forældrefolder finder du sjove og nemme ideer til cykelleg derhjemme og på legepladsen.

• Hent forældrefolderen om cykelleg (pdf)

Cykelsikker kommer før trafiksikker. Et barn, der er optaget af at holde balancen og holde fødderne på pedalerne, er ikke klar til at blive sluppet ud i trafikken.

Men kan dit barn fange sæbebobler og lave ringridning på cyklen, har dit barn overskud til at huske på færdselsreglerne og orientere sig mod alt det, der sker i trafikken. Og så er dit barn godt på vej til at blive en trafiksikker cyklist.

At blive sikker på en cykel kommer ikke af sig selv. Det kræver øvelse. Har du prøvet, at den traditionelle cykeltræning med kosteskaftet går i hårknude til stor frustration for alle? Brug cykelleg i stedet.

Hvornår kan børn cykle til skole?

Lær dit barn at cykle, før det starter i skole. Nogle få km på cykel er overkommeligt, så de fleste børn kan cykle til skole allerede i børnehaveklassen. Er der langt til skole, kan I måske begynde med at cykle til bussen eller toget - en lille cykeltur er bedre end slet ingen.

Sørg for, at de mindste har en voksen med, når de cykler i trafikken. Og husk, at den sikre vej ikke altid er den mest direkte. Heldigvis tager en lille omvej ikke lang tid, når man er på cykel.

Guide: Lær dit barn at cykle sikkert til skole

Hvornår kan børn cykle alene?

Færdselsloven siger, at børn over 6 år må cykle alene. Men mange børn skal være 10-12 år, før de kan bedømme andre trafikanters hastighed og hensigt, beslutte, hvad de selv skal gøre i vanskelige situationer og dermed cykle sikkert i trafik.

Mange børn kan dog begynde at cykle alene tidligere på udvalgte steder, f.eks. ad stier til skolen.

Det er dit ansvar som forældre at vurdere barnets modenhed, erfaring med trafikken og vejens sværhedsgrad.

Er du i tvivl, om dit barn er klar til at cykle på egen hånd, kan du lade barnet være fører, når I cykler sammen. Så får barnet øvelse i at vurdere trafikkens mange situationer - og barnet viser selv, hvornår det er parat til at færdes alene i trafikken.

Alene på cykel

Når dit barn skal til at cykle på egen hånd, skal du give nogle klare regler med på vejen:

• Find den sikreste skolevej og sig til dit barn, at det altid skal cykle den vej

• Lav klare aftaler med dit barn om, hvor barnet må cykle. Også efter skoletid, ved besøg hos kammerater osv.

• Når barnet skal krydse en vej, så brug det nærmeste fodgængerfelt. Det er nogle steder mere overskueligt end at cykle ude på vejen

• Aftal med dit barn, at barnet altid står af og trække over veje.

Sådan let kommer hele familien op på cyklerne og afsted på tur

En smuttur ned i byen, til jeres favorit grønne plet med en madkurv på bagagebæreren eller på nye eventyr i skoven? Der er masser af skønne oplevelser inden for cykel-rækkevide, hvis I hopper på cyklerne, som familien i filmen her. Og i vores familieguide hjælper vi jer godt på vej med gode råd til at komme godt afsted, opskrift på den gode turkage, skattejagt og cykelpausequiz til undervejs og meget mere. God fornøjelse.

Læs også

Sådan lærer du dit barn at cykle

Hjælp dit barn til at blive en glad og sikker børnecyklist og giv barnet gode vaner med til resten af livet.

Gå til lær dit barn at cykle-guiden

Gør cyklen klar med dit barn

Der skal ikke meget til at holde en børnecykel godt kørende. Vi giver fire råd til hvordan, som du og dit barn let kan gå i gang med.

Gå til guiden

Sæt hjelmen rigtigt

Børn og voksnes cykelhjelm skal sidde rigtigt for at virke. Vi viser dig hvordan.

Gå til guiden

Håndtegn på cykel

Kender du tegnene i trafikken? Brug tegn og hjælp med at få trafikken til at glide nemmere og mere sikkert for dig selv og andre.

Se oversigt over tegn i trafikken

Se også

Få nyhedsbrevet

Vi har flere nyhedsbreve at vælge imellem. Tilmeld dig ét eller flere alt efter behov og ønsker.

Lov og regler

Kender du færdselsloven for cyklister? Kender du lovkravene for din cykel? Se det her.

Frivillighåndbogen

Bliv aktiv i cykelsagen. Gør en forskel i din kommune. Med vores håndbog kommer du godt i gang.