Nybygget skole med cykellegebane

Guldborgsund Kommune har anlagt cykellegebanen ved siden af den nyopførte Sophieskolen. Eventyrbanen, som den hedder, er designet med referencer til H.C. Andersens eventyr fx Prinsessen på ærten og Snurretoppen.

Cykellegebanen understøtter skolereformen
Sophieskolen er designet efter den nye skolereforms retningslinjer. Cykellegebanen understøtter målet om at skabe øget fokus på bevægelse og udeliv i skoletiden. Den nye skoles gode gang- og cykelforbindelser gør banen lettilgængelig for brugerne:

"Mulighederne for bevægelse er skabt – ungerne finder hver dag på helt ukendte lege, som ingen havde drømt om – det er virkelig en kæmpe gave. Aldrig har så mange børn haft mulighed for at bevæge sig så trygt og godt", siger skoleleder Jan Axelsen.

”Store og små lærer helt naturligt at tage hensyn til hinanden”, udtaler lærer, Hugo Andresen.

Plads til alle (hjul)

Cykellegebanen tilbyder kommunens borgere – og særligt eleverne på skolen – et helt nyt rum at udfolde sig i, hvad enten de er på cykel eller ej.

Cykellegebanen er udformet som et multifunktionel bevægelsesområde, som inviterer til leg, læring og interaktion. Her kan man køre op på snurretoppen, øve sig i slalom og tage tilløb og cykle hen over små asfaltbobler. De mange jordtoppe, som ligger strøet ud over arealet, inviterer også til ophold af forskellig art.

Børn i alle aldre har taget banen til sig, og den bruges flittigt i både frikvarterer og som en del af undervisningen. Hele området og særligt den asfalterede multilegebane bruges også til andet end at cykle fx til at løbe på løbehjul og rulleskøjter. Det skaber en masse blandet trafik på området, som skærper børnenes opmærksomhed:

Kort og godt om cykellegebanen i Guldborgsund Kommune

Navn: Eventyrbanen
Adresse: Poul Martin Møllers vej, 4800 Nykøbing Falster
Indviet: 29. juni 2017
Arealstørrelse: ca. 10.000 m2
Entreprenør/landskabsarkitekt: MSE A/S - Landskabsarkitekt Møller & Grønborg A/S
Omkostninger: 1.900.000 kr.
Yderligere oplysninger: Jette La Fontaine, JLF@guldborgsund.dk

Læs også

Gode cyklistguides

Gør din cykel forårs- og vinterklar. Tjekliste til køb af elcykel. Lær dit barn at cykle. Sæt hjelmen rigtigt. Og meget mere. Vi har guiden.

Se alle vores guides

Støt cykelsagen - og træk det fra i skat

Støt med et valgfrit beløb. Giv et medlemskab i gave. Betænk cykelsagen i dit testamente. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for bedre forhold for cyklister på mange måder.

Cykelleg: Kom godt i gang

Brug cykellege til at kickstarte cykelglæden og hjælpe børn til at blive glade og sikre børnecyklister. Er du forælder, pædagog eller lærer - vi hjælper dig godt i gang.

Kom godt i gang med cykelleg