Cykellegebane bringer nyt liv og aktivitetsformer til Kjellerups borgere

Som en del af et nyt stort anlæg, Arena Park, indgår cykelleg på lige fod med et væld af andre fritidsaktiviteter i byen Kjellerup i Silkeborg Kommune.

Nye muligheder for cykeltræning i trygge rammer
Silkeborg Kommune har etableret sin cykellegebane i den mindre by Kjellerup som del af områdets nye store aktivitetspark, Arena Park, der tiltrækker en stor og varieret brugergruppe. Parken ligger ud til Krabbes Grønne Ring, der er en grøn sammenhængende kile med stiforbindelse, der går hele vejen rundt om byen. Det har skabt nogle gode og lettilgængelige muligheder for cykeltræning i både sjove og trygge rammer for byens borgere.

Cykellegebanen og Arena Parken er for mig det nye kapitel i den positive fortælling om Kjellerup – en by i udvikling, siger Johan Brødsgaard, Formand for Silkeborgs Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalg

Cykellegebanen består af to delområder med et væld af forskellige træningsmuligheder og sanseoplevelser. Forhindringsbanen inviterer med sine organisk formede græsbakker og slyngede stier til ophold, leg og ikke mindst cykeltræning. Der er etableret forskellige former for rum og udfordringer, så alle aldre tilgodeses.

På den asfalterede multilegebane lægges der op til at institutioner og skoler laver organiserede cykellege eller tegner eller opstiller egne forhindringer samtidig med, at den bruges til streetbasket og andre traditionelle boldaktiviteter.

De nye aktivitetsformer styrker byens udvikling
Målet med hele Arena Park er at skabe et naturligt samlingspunkt og udflugtsmål - ikke kun for sportsudøvere, men også for familier, skoleklasser, institutioner og andre, herunder også handikappede og udviklingshæmmede, da en del af kommunens institutioner netop er placeret i Kjellerup.

Johan Brødsgaard, Formand for Silkeborgs Kultur-, Fritids- og Idrætsudvalg siger:

”Cykellegebanen og Arena Parken er med til at gøre Kjellerup til en endnu mere attraktiv by. Mange byer af Kjellerups størrelse oplever udfordringer i disse tider, og jeg ved også godt, at ikke alt i Kjellerup er rosenrødt, men for mig så er Kjellerup fortsat fortællingen om en god, hyggelig by med utroligt mange muligheder – herunder en stor lokal skole, et bibliotek, et stort foreningsliv, butikker i byen og naturen lige uden for døren for rigtig mange. Cykellegebanen og Arena Parken er for mig det nye kapitel i den positive fortælling om Kjellerup – en by i udvikling.”

Kort og godt om cykellegebanen i Silkeborg Kommune

Navn: Arena Parkens Cykellegebane
Adresse: Hasselvej 15, 8620 Kjellerup
Indviet: 25. august 2018
Arealstørrelse: Ca. 2.200 m2.
Entreprenør/landskabsarkitekt: Christians Anlæg / Arcvision Aps
Omkostninger: 1.265.616,68 kr.
Yderligere oplysninger: Anders Christian Larsen, AndersChristian.Larsen@silkeborg.dk

Læs også

Cykelleg: Kom godt i gang

Brug cykellege til at kickstarte cykelglæden og hjælpe børn til at blive glade og sikre børnecyklister. Er du forælder, pædagog eller lærer - vi hjælper dig godt i gang.

Kom godt i gang med cykelleg

Til forældre

Du kan gøre meget for at hjælpe dit barn godt i gang med at cykle. Vi har samlet vores bedste råd til cykeltræning, guides og cykellege.

Gå til forældrehjørnet

Meld dig ind i Cyklistforbundet

Vælg mellem et almindeligt medlemskab, et digitalt medlemskab for unge, et hustandsmedlemskab, et seniormedlemskab, et gavemedlemskab og et firmamedlemskab.

Meld dig ind