Cyklistforbundet Mener:

Turisme og rekreativ cykling

Flere og flere efterspørger aktive og klimavenlige ferier. Hvis Danmark skal udnytte sit fulde potentiale som international cykeldestination, skal stat og kommuner i højere grad investere i og samarbejde om at udvikle og formidle cykelmuligheder af høj kvalitet i Danmark.

Vedtaget af Cyklistforbundets hovedbestyrelse, 2. september 2025 | Hent i PDF

Cykelturisme taler direkte ind i vigtige dagsordenener som grøn omstilling af turisme, folkesundhed under pres, trængsel på vejene samt (visse steder) øget friktion mellem turister og lokale. Der er også gode, konkrete grunde til at investere i og samarbejde om cykelturisme i Danmark: Cykelturister lægger ifølge VisitDenmark flere penge under deres ophold i Danmark end fx. kystturister, og cykelturisme er sæsonforlængende – cykelsæsonen går helt fra april til oktober.

Bedre forhold for cykelturister vil samtidig komme borgere i Danmark til gode. Ved at styrke cykelturisme som indsatsområde skabes der også nye muligheder for fritidscykling (rekreativ cykling i form af fx dagsture) og bedre forhold for cyklister generelt. Endelig vil det understøtte erhvervsudviklingen i landdistrikterne, som størstedelen af de danske og de fire EuroVelo-cykelruter (det europæiske netværk af cykelruter) løber igennem.

Mange ejere og pres fra nabolande

Cykelferieproduktet har mange ejere (stat, kommuner, destinationer, aktører), organiseringen mellem dem er svag, og der mangler en samlet plan (strategisk og tværsektoriel). At sætte strøm på at tiltrække flere og nye cyklister på de danske cykelruter/EuroVelo-ruterne samt udnytte synergierne mellem pendling, rekreativ cykling og cykelturisme kræver investeringer og styrket samarbejde blandt i første omgang staten, kommunerne, turistorganisationer og transportoperatører.

I Tyskland er cykelturisme big business. Der investeres i og udvikles attraktive cykelruter til den stigende gruppe af tyske cykelturister, som med penge på lommen ønsker at opleve deres land på to hjul i kortere eller længere tid. På de populære tyske ruter er antallet af cyklister typisk 20 gange højere end på de mest populære danske.

Stigende krav fra internationale cykelturister og øget konkurrence fra vores nabolande stiller også stadig større krav til investering i og koordinering af cykelturismen i Danmark. Faktum er, at der investeres væsentligt mindre fra statslig side i cykling i Danmark end fx i Holland og den belgiske delstat Flandern.

Forløsning af potentialet

Cykelturister bruger i gennemsnit 1.000 kr. per døgn under deres ophold i Danmark (bl.a. på lokale madoplevelser, overnatning, shopping og seværdigheder) og bruger flere penge end kystturister. Det rekreative cykelnet i Danmark indeholder særdeles gode muligheder for at få flere cykelturister og fritidscyklister op på cyklen. Nettet, der er rullet ud fra 2024, giver med sin knudepunktsopbygning større frihed og fleksibilitet end de traditionelle cykelruter, der har et fast defineret forløb. Også de nationale cykelruter og EuroVelo-ruterne har et stort, uforløst potentiale for at tiltrække nye og flere cyklister.

God infrastruktur udgør rygraden i enhver stærk cykeldestination eller langtursrute – velskiltede cykelveje med god belægning, der på sikker vis leder til attraktive oplevelser, er forudsætningen for at udvikle cykelturismen. Samtidig skal ydelser formidles i digitale og trykte kortmaterialer, der er let tilgængelige for både danske og udenlandske turister.

Service er ligeledes et afgørende indsatsområde. Efterspørgslen på cykelvenlig overnatning og cykelmedtagning i offentlig transport er stigende, lige som cykelturister i dag stiller store krav til kvaliteten af services som cykeludlejning, bagageopbevaring og cykelparkering. Det er behov, som erhvervene nok skal tilpasse sig og levere på, når nye markedsmuligheder banker på.

DET MENER VI SKAL SKE

  • Samarbejde og synergi: Det er i første omgang stat og kommuner, der skal samarbejde og investere i en fælles indsats for at sikre de højklasse cykelturismeprodukter, der kan tiltrække flere og nye cyklister på cykelruter i Danmark samt kan udnytte synergierne mellem pendling, rekreativ cykling og cykelturisme

  • Videnscenter: Koordinering og kompetence-opbygning skal sikres i form af et nyt center, der tværsektorielt binder aktører, viden og kompetencer sammen, gennemfører relevante analyser og sikrer ny viden – fx om cykelturisme som en arbejdsplads- og omsætningsskabende vækstmotor 

  • Velskiltede og velholdte cykelveje: God infrastruktur danner grundlaget for cykelturismen, og stat og kommuner har en vigtig opgave i at sørge for velskiltede og velholdte cykelveje, der er trygge at køre på

  • Fælles skiltestandard: Indførsel af en national og entydig skiltestandard i stedet for en lang række kommunale variationer

  • Markedsføring: Cykling skal markedsføres som en top-ferieaktivitet i Danmark, og alle cykelturismeprodukter skal være lettilgængelige – også for udenlandske turister. Fx bør alle ruter formidles i et opdateret kortmateriale i digital og trykt form på relevante sprog

  • Cykelbroer: Alle nye broer skal inkludere cykelinfrastruktur for cykelturister, fritidscykler og pendlere for at understøtte grøn og bæredygtig mobilitet – det gælder for eksempel en fast forbindelse mellem Als og Sydfyn

  • Den grønne trepart: Den grønne trepart skal udnyttes som vej til at sikre rekreative cyklister (fritidscyklister) bedre adgang til Danmarks grønne områder.

TAL OG VIDEN

Læs også

Støt cykelsagen

Støt cykelsagen - og træk det fra i skat

Støt med et valgfrit beløb. Giv et medlemskab i gave. Betænk cykelsagen i dit testamente. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for bedre forhold for cyklister på mange måder.

Læs mere

Brug os

Brug os

Vi har cykelkampagner for børn og voksne, cykellegekorps, rådgivning og certificeringsordning for virksomheder, partnerprogrammer for kommuner, firmamedlemskaber og meget mere.

Læs mere

Det vil vi

Høringssvar

Vi bliver hørt: Cyklistforbundet kommenterer lovforslag, udkast til bekendtgørelser, kommunale planer etc.

Se vores høringssvar