Det laver Cyklistforbundet

Vi står bag indsatser, som får flere til at cykle, som gør det mere trygt og sikkert at cykle, og som bidrager til at bruge cyklen som løftestang til en sundere, grønnere og mere bæredygtig verden. Det gør vi alene og i samarbejde med andre.

• Vi Kan Cykle!

Hvert år i maj leger børnehavebørn sig til cykelglæde og cykelsikkerhed i Cyklistforbundets kampagne 'Vi kan Cykle!'. Kampagnen er støttet af Østifterne.
    Læs mere på Vikancykle.dk

• Alle Børn Cykler

Hvert år i september deltager over 100.000 skoleelever i Cyklistforbundets kampagne 'Alle Børn Cykler. Kampagnen skal motivere børn til at cykle mere i hverdagen og inspirere skoler og forældre til at bakke op om børns cykling. Kampagne er støttet af Novo Nordisk og Jyske Bank.
    Læs mere på alleborncykler.dk

• Vi Cykler Til Arbejde

Hvert år i maj deltager ca. 60.000 danskere i kollegakampagne Vi Cykler Til Arbejde. Kampagnen skal inspirere danskere til at cykle til og fra arbejde og virksomheder til at bakke op om grøn og aktiv transport. Kampagnen er støttet af Gubra.
    Læs mere på vcta.dk

• Cykelvæksthuset

Cykelvæksthuset er et rådgivningscenter, der hjælper private og offentlige virksomheder med at udnytte de enorme potentialer, der er i at bakke op om medarbejderes cykelpendling og i at udskifte bil til cykler og ladcykler til opgaveløsning og bynær erhvervstransport. Cykelvæksthuset er finansieret af en fire-årig statslig bevilling
    Læs mere på Cykelvæksthuset.dk

Cykelpartnerskab 2020

Cyklistforbundet er sammen med Moving People, Supercykelstierne og Region Hovedstaden gået ind i et partnerskab, der skal få flere til at bruge cyklen til og fra arbejde. Partnerskabet er finansieret af Region Hovedstaden og løber fra oktober 2019 til og med december 2020.

Certificeringsordningen Cykelvenlig Arbejdsplads

Der er god økonomi i at gøre det attraktivt for medarbejdere at cykle til og fra arbejde. Cyklistforbundet tilbyder virksomheder over hele landet at blive certificeret som Cykelvenlig Arbejdsplads. Vi certificerer efter faste kriterier og fælleseuropæiske standarder.
Læs mere om certificeringsordningen

Cyklistforbundets Cykellegekorps

Gode vaner skal grundlægges tidligt. Cyklistforbundets cykellegekorps hjælper børn til at blive glade og sikre børnecyklister. Instruktørerne laver sjov cykelleg med børn og kompetence-udvikler fagfolk til at arbejde med cykelleg i institutioner og skoler.
Læs mere og book Cykellegekorps

Bedre kommunale cykelregnskaber

Et cykelregnskab med viden om status quo og måltal for nye indsatser er et vigtigt redskab for kommuner, der ønsker at styrke cykling blandt kommunens borgere. Vi udvikler en grundmodel for et regnskab for kommuner, der gerne vil have flere borgere til at cykle mere og opnå de mange sundheds- og andre fordele, der er ved det. Projektet er støttet af Cykelpuljen ved Vejdirektoratet.

Den Nationale Cykelkonference

Hvert andet år i maj inviterer Cyklistforbundet og Vejdirektoratet sammen med en værtskommune beslutningstagere, eksperter, kommunale og regionale planlæggere samt andre, der arbejder med cykelfremme og cykelpolitik, til to dages konference med fokus på vidensdeling og tværfaglig indsats.
Gå til Cykelkonferencen.dk

Cykellegebaner

Cykellegebaner er en ny type byrum, hvor børn kan have det sjovt, opleve cykelglæde og lege cykelfærdigheder ind. Med projektet styrker Cyklistforbundet den danske børnecykelkultur i otte kommuner. Projektet er støttet af Nordea-fonden.
Læs mere om cykellegebaner

Store Cykeldag

2. søndag i juni inviterer en række af Cyklistforbundets lokalafdelinger hele Danmark på cykeltur.
Læs mere om Store Cykeldag

Cykelturistugen

Se nye sider af cykellandet Danmark, når en af Cyklistforbundets lokalafdelinger i uge 30 inviterer på seks dages cykling i et af landets lokalområder. Med ugen inviteres der til arrangerede cykelture, deltage i sociale arrangementer og foredrag.
Læs mere om cykelturistugen

Cykelambassaden

Cyklistforbundet var en af initiativtagerne bag og er nu sekretariat for netværket Cycling Embassy of Denmark. Netværket arbejder for at udbrede viden og sikre kendskab til stærke cykelløsninger både nationalt og internationalt.
Gå til Cycling-Embassy.dk

Læs også

Bliv samarbejdspartner

Som privat eller kommunal samarbejdspartner bliver I en del af den sunde og klimavenlige cykelsag.

Det vil jeg vide mere om

Gode cyklistguides

Gør din cykel forårs- og vinterklar. Tjekliste til køb af elcykel. Lær dit barn at cykle. Sæt hjelmen rigtigt. Og meget mere. Vi har guiden.

Se alle vores guides

Sådan bliver du en del af cykelsagen

Støt med valgfrit enkeltbeløb. Giv et medlemskab i gave. Testamentér. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for cykelsagen på mange måder.