Det laver Cyklistforbundet

Vi står bag indsatser, som får flere til at cykle, som gør det mere sikkert at cykle, og som bidrager til at bruge cyklen som løftestang til en sundere, grønnere og mere bæredygtig verden. Det gør vi alene og i samarbejde med andre.

Vi kan Cykle!

At blive cykelsikker er første skridt på vejen til at blive trafiksikker cyklist. I Cyklistforbundets kampagne 'Vi kan Cykle!' leger børn sig til at blive sikre på cyklen med Cyklistforbundets koncept 'Cykelleg'. Kampagnen gennemføres hvert år i maj i børnehaver over hele landet. Kampagnen er støttet af Østifterne.

Alle Børn Cykler

'Alle Børn Cykler' skal motivere børn til at cykle mere i hverdagen og inspirere skoler og forældre til at bakke op om børns cykling. Kampagnen kører de to første uger i september på skoler over hele landet. Det sker med med undervisningsmaterialer, hvor lærere kan inddrage cyklen i fagene, og en landsdækkende cykeldyst, hvor eleverne på klassebasis dyster om at cykle flest dage.
Gå til kampagnens website

Vi Cykler til Arbejde

Cyklen og den daglige cykeltur er nøglen til velvære, oplevelser og sundhed - og til renere miljø og mindre trængsel. 'Vi Cykler Til Arbejde' skal inspirere danskere til at cykle til og fra arbejde og virksomheder til at bakke op om grøn og aktiv transport. Kampagnen kører hvert år i maj på arbejdspladser over hele landet.
Gå til kampagnens website

Cykellegebaner

Cykellegebaner er en ny type byrum, hvor børn kan have det sjovt, opleve cykelglæde og lege cykelfærdigheder ind. Med projektet styrker Cyklistforbundet den danske børnecykelkultur i otte kommuner. Projektet er støttet af Nordea-fonden.
Læs mere om cykellegebaner

Cyklistforbundets certificeringsordning Cykelvenlig Arbejdsplads

Der er god økonomi i at gøre det attraktivt for medarbejdere at cykle til og fra arbejde. Cyklistforbundet tilbyder virksomheder over hele landet at blive certificeret som Cykelvenlig Arbejdsplads. Vi certificerer efter faste kriterier og fælleseuropæiske standarder.
Læs mere om certificeringsordningen

Cyklistforbundets Cykellegekorps

Gode vaner skal grundlægges tidligt. Cyklistforbundets cykellegekorps hjælper børn til at blive glade og sikre børnecyklister. Instruktørerne laver sjov cykelleg med børn og kompetence-udvikler fagfolk til at arbejde med cykelleg i institutioner og skoler.
Læs mere og book Cykellegekorps

Bedre kommunale cykelregnskaber

Et cykelregnskab med viden om status quo og måltal for nye indsatser er et vigtigt redskab for kommuner, der ønsker at styrke cykling blandt kommunens borgere. Vi udvikler en grundmodel for et regnskab for kommuner, der gerne vil have flere borgere til at cykle mere og opnå de mange sundheds- og andre fordele, der er ved det. Projektet er støttet af Cykelpuljen ved Vejdirektoratet.

Den Nationale Cykelkonference

Hvert andet år i maj inviterer Cyklistforbundet og Vejdirektoratet sammen med en værtskommune beslutningstagere, eksperter, kommunale og regionale planlæggere samt andre, der arbejder med cykelfremme og cykelpolitik, til to dages konference med fokus på vidensdeling og tværfaglig indsats.
Gå til Cykelkonferencen.dk

Store Cykeldag

2. søndag i juni inviterer en række af Cyklistforbundets lokalafdelinger hele Danmark på cykeltur.
Læs mere om Store Cykeldag

Cykelturistugen

Se nye sider af cykellandet Danmark, når en af Cyklistforbundets lokalafdelinger i uge 30 inviterer på seks dages cykling i et af landets lokalområder. Med ugen inviteres der til arrangerede cykelture, deltage i sociale arrangementer og foredrag.
Læs mere om cykelturistugen

Cykelambassaden

Cyklistforbundet var en af initiativtagerne bag og er nu sekretariat for netværket Cycling Embassy of Denmark. Netværket arbejder for at udbrede viden og sikre kendskab til stærke cykelløsninger både nationalt og internationalt.
Gå til Cycling-Embassy.dk

Læs også

Bliv samarbejdspartner

Som privat eller kommunal samarbejdspartner bliver I en del af den sunde og klimavenlige cykelsag.

Det vil jeg vide mere om

Gode cyklistguides

Gør din cykel vinter- og forårsklar. Tjekliste til at købe el-cykel. Hjælp dit barn til at blive en sikker cyklist. Vi har guiden.

Se alle vores guides

Støt cykelsagen

MobilePay. Medlemskab. Firmamedlemskab. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for cykelsagen på mange måder.

Se hvordan du kan støtte