Landsmøde 2019: 35-årige Astrid blev højdespringer og formanden genvalgt

Det blev en 35-årig fynbo, der toppede listen, efter stemmerne var talt op ved valget til Cyklistforbundets hovedbestyrelse på det årlige landsmøde. Astrid Maria B. Rasmussen, der er født på Nordvestfyn og nu bor på Vesterbro, var på forhånd ukendt af de fleste, men fik med sine 73 stemmer flest af alle.

Astrid Maria B. Rasmussen får selskab i hovedbestyrelsen af Søren Pedersen, Claus Bonnevie og Mike Hedlund-White og af Trine Kvist Willumsen og Kim Rødkjær, der blev valgt til suppleanter. I alt 12 medlemmer stillede op til Hovedbestyrelsen, der har otte medlemmer og to suppleanter - de fire var på valg. Desuden blev Jette Gotsche genvalgt til formand uden modkandidat.

Det årlige landsmøde, der i år blev afholdt 26.-27. oktober i Høje Taastrup, er Cyklistforbundets øverste myndighed. Her mødes medlemmer fra hele landet for at debattere cykelpolitik, udstikke retningen for det kommende års indsatser og vælge Cyklistforbundets hovedbestyrelse.

På landsmødet udnævnte Cyklistforbundet desuden 'Årets Cykeldynamo'. Det blev Jens Fabricius Hansen, der er aktiv i borgergruppen Cykelsti Hvidkilde nu! og medlem af Cyklistforbundet Svendborg. Han blev hædret for sin vedholdende og målrettede indsats for cykelsagen.

Desuden blev den tidligere forfatter og cykelskribent, Heino Døygaard, udnævnt til æresmedlem. Han var blandt andet manden bag Politikens Store Cykelbog.

Landsmødet dannede desuden ramme for spændende oplæg og debatter om cyklisme. Søndag medvirkede Lars Wiinblad, analysechef i Tænks ’Passagerpulsen’, Tony Bispeskov, informationschef i DSB, og Camilla Struckmann, kommunikationsdirektør hos Trafikselskabet Movia. De holdt hver deres oplæg om, hvordan man – set fra deres stol - kombinerer cykling og offentlig transport. De deltog bagefter i et debatpanel, hvor de svarede på (mange) spørgsmål fra salen.

Landsmødet sluttede med, at ingeniør Anne Eriksson, Vejdirektoratets afdeling for trafiksikkerhed og cykling, gav et indblik i ulykker med cykler.

31. marts 2019

Danskerne vil cyklen

Danskerne ønsker at prioritere cykelområdet, især fordi det er godt for klimaet og sundheden. Ny undersøgelse er et politisk vink med en vognstang, siger direktør i Cyklistforbundet, Klaus Bondam.

Læs historien

Det arbejder vi for

Vi arbejder for at gøre cyklen til det oplagte og trygge valg i hverdagen for alle og for at skabe en sund og bæredygtig verden med cyklen som løftestang.

Læs Cyklistforbundets manifest

Støt cykelsagen - og træk det fra i skat

Støt med et valgfrit beløb. Giv et medlemskab i gave. Betænk cykelsagen i dit testamente. Du kan støtte Cyklistforbundets arbejde for bedre forhold for cyklister på mange måder.