Det er alt for svært at tage cyklen med i toget. Artiklen er fra bladet CYKLISTER nr. 3 2020. (Foto: Jens Hasse).

DSB gør det ikke spor nemt at kombinere tog og cykel. Det mener både Cyklistforbundet og Dansk Cykelturisme.

Kombinationen af cykel og tog er en god og bæredygtig løsning, der bidrager til den grønne omstilling. Men i Danmark er det urimeligt svært at tage cyklen med i toget. Og især Storebælt, hvor der ikke findes alternativer til DSB, bliver en stor barriere. Det mener både Cyklistforbundet og Dansk Cykelturisme, der i sommer skrev til Transportminister Benny Engelbrecht.

- Vi påpegede bl.a. det urimelige i, at det er så svært at købe billet og pladsbillet til cykel, siger Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet.

- Pladsreservationen kan kun købes ved at ringe til DSB eller i et fysisk billetkontor. Og cykelbilletten kan kun købes i automater, på billetkontorer eller ved at ringe til DSB. Hverken pladsreservation eller cykelbillet kan købes via app eller hjemmeside – i modsætning til en personbillet og en dertilhørende pladsbillet. Det gør, at det er alt for besværligt at tage sin cykel med toget, siger Klaus Bondam.

Jesper Pørksen, direktør i Dansk Cykelturisme, er enig.
- For over 4 år siden lovede DSB, at de arbejdede på en løsning på køb af cykelbillet og pladsreservation i appen og på nettet, men vi venter stadig. Hvor svært kan det være? Særligt for udenlandske turister er det meget svært at gennemskue, hvordan man køber cykelbilletter, siger Jesper Pørksen.

De to direktører fokuserer i brevet til ministeren på, at isæt Storebælt på den måde bliver en stor barriere for cykelturister og andre cyklister. Det gælder fx cykelturister, som vil køre Østersøruten, der blev kåret som årets rute på den hollandske cykel- og vandrermesse i 2019.

- Når cykelbilletter sælges på den måde, betyder det konkret, at man ikke kan stige på det første tog i Nyborg eller Korsør, medmindre man på forhånd har planlagt sin tur over Storebælt og bestilt de nødvendige billetter til afhentning på stationen, skriver de to direktører, som også mener, der er plads til for få cykler i togene.

- I følge DSB er der mellem 6-12 pladser pr. afgang til deling mellem barnevogne, kørestole og cykler. Er man en gruppe eller en familie på bare 4, der cykler sammen, kan man derfor nemt risikere at skulle med forskellige afgange.
Også den tidligere socialdemokratiske rådmand i Aarhus, Torben Brandi, der er ivrig cyklist, har skrevet til DSB – og til Cyklistforbundet. Han mener bl.a., det er urimeligt, at man ikke kan tage cykler med i togbusserne, og at det skaber en kæmpe hindring for cyklister, der har svært ved fx at tage cyklen med på ferie.

Svar fra DSB

Cyklistforbundet har forelagt DSB kritikken på mail og også fået svar fra informationschef, Tony Bispeskov. Statsbanerne lover dog ikke revolutionære forbedringer for cykelmedtagning i togene, men der er dog små forbedringer på vej.

Man kan ikke købe cykelbilletter i app eller på hjemmesiden. I skriver i et svar til transportministeren, at I vil arbejde på en teknisk løsning, så cykelbilletter i løbet af 2020 kan købes i automater. Hvorfor forbedrer I ikke app og hjemmeside i stedet, som jo er det nemmeste sted at købe billetter?

- Vi anerkender, at det skal være nemmere at købe cykelbillet og pladsbillet til cyklen og arbejder derfor på at gøre billettypen tilgængelig i flere salgskanaler.

I dag kan billetten købes i vores billetautomater på stationen, i vores billetsalg, i 7-Eleven på stationerne eller ved at kontakte vores kundecenter på tlf. 7013 1415. Eller benytte sit rejsekort. Mens pladsbilletten desværre kun udstedes i betjent salg eller via DSB’s kundecenter på telefonnummer 70 13 14 15, hvor billetten efterfølgende kan hentes i en billetautomat på en valgfri DSB-station.

I første omgang prioriterer vi at finde en teknisk løsning på et samlet køb i DSB’s billetautomater, som benyttes af mange turister. Pt. ventes en sådan løsning klar inden udgangen af 2020.

Sideløbende bliver der løbende arbejdet med at opdatere vores app og hjemmeside, så vi på sigt kan tilbyde et samlet billetkøb på DSB’s app og hjemmeside for vores kunder, der ønsker at medbringe en cykel.

Direktøren for Dansk Cykelturisme mener, det er alt for besværligt for udenlandske turister at bestille cykelbillet, både pga. sprogbarriere og at de ikke kan få reservationsnummer pr. sms. Hvordan synes I, vilkårene er for udenlandske turister, der skal have cykel med toget?

- Cykelbilletter kan købes (på engelsk) i vores billetautomater, 7-Eleven butikker eller ved at ringe til vores Kundecenter, så der er mange muligheder for at få en billet til sin cykel, når man rejser i Danmark. (Deutsche Bahn tillader ikke cykler i deres tog, der kører over grænsen. Svenske SJ tillader kun cykler, der kan foldes, i deres tog, der krydser grænsen.)

DSB's informationschef Tony Bispeskov

Storebælt er en barriere

Storebælt er en stor barriere for cyklister - der er ikke noget alternativ til DSB. Når man kommer frem til Nyborg eller Korsør, kan man ikke tage toget, medmindre man på forhånd har planlagt sin tur over Storebælt og bestilt de nødvendige billetter til afhentning på stationen. Det er ikke fleksibelt for en cykelfamilie. Mener I, at det er rimelige vilkår for cyklister, der jo ikke altid kan planlægge tiden nøjagtigt?

- DSB ønsker at udnytte vores kapacitet bedst muligt af flere hensyn bl.a. økonomi, miljøhensyn mv., så vi ikke kører rundt med for mange halvtomme vogne. Derfor kan vi desværre ikke tilbyde, at der altid er ledige pladser til alle afgange.

For at udnytte den begrænsede kapacitet bedst muligt, skal man sikre sig en pladsbillet til sin cykel i perioden mellem den 1. maj og 31. august. Det har vi indført, fordi det er den periode, hvor der er flest, der ønsker at medbringe cykler (og barnevogne) med tog – og over Storebælt. Det giver også vores kunder den tryghed, at de ved, at der er plads til dem og deres cykler på den pågældende afgang.

DSB er nødt til at kunne planlægge for at kunne sikre kunderne plads i toget, det gør vi for at udnytte ressourcerne bedst muligt. Vi forstår godt, at det kan føre til frustrationer i nogle situationer. Det handler igen om kapaciteten i togene, der ikke er ubegrænset.

Det bedste er at planlægge sin rejse, så man på forhånd har en afgang, som man cykler efter at nå, så man har vished for, at alle kan være med på samme afgang. Man skal huske, at en togvogn er jo med på hele rejsen, toget tager gennem landet, og ikke kun turen over Storebælt.

Der er begrænset cykelkapacitet på togene over Storebælt. Ifølge DSB er der mellem 6-12 pladser pr. afgang til deling mellem barnevogne, kørestole og cykler. Er man en gruppe eller en familie på bare 4, der cykler sammen, kan man derfor nemt risikere at skulle med forskellige afgange. Er det rimeligt?

Når man ser på salget af pladsbilletter i forhold til kapaciteten, er der rigeligt med plads til cykler i togene over Storebælt - fx hovedstrækning København-Odense. Hvis vi ser på antallet af udbudte cykelpladser og antallet af cykelreservationer er der plads til flere, hvis man ser på efterspørgslen totalt – også i sommermånederne.

Der blev solgt 13.635 cykelreservationer sidste sommer ud af en kapacitet på over 120.000 cykelpladser. Det ville med andre ord have været muligt i 83% af togene at reservere til yderligere en gruppe på fire cykelpladser.

Nogle kunder vil opleve, at de ikke kan få plads på lige netop den afgang, de ønskede, men der vil være mange afgange, hvor der er pladser nok.

Ikke plads til cykelanhænger

Har man en cykelanhænger med, kan denne kun medtages, hvis den kan klappes sammen og ikke overstiger det maksimale mål for bagage (30x60x100 cm). Ladcykler medtages ikke. Tandemcykler medtages kun i IC4-togsæt (det er dog umuligt at se, hvilke afgange, der kører som IC4). Hvad vil I gøre for, at det bliver muligt at tage alle slags cykler med toget?

Den plads, som vi har til rådighed, er fælles for kørestole, barnevogne, større bagage og cykler og følger den normale efterspørgsel året rundt og er placeret under hensyn til indretningen af brandsikkerhed, evakuering og flugtveje.
Skal vi gøre plads til større cykler som lad- og tandemcykler, sker det på bekostning af andre kunder – eksempelvis kørestolsbrugere og småbørnsforældre - og det mener vi ikke er hensigtsmæssigt.

Det er ikke muligt at tage cykler med i togbusser. Hvorfor sørger I ikke for, at der enten er plads til cykler i busserne, eller at de kan transporteres parallelt med fx en varevogn – det kunne være på faste afgange, hvor cykler kunne komme med?

For de fleste af vores kunder er rejsetid en væsentlig parameter. Derfor bestræber vi os på at holde rejsetiden nede, når vi erstatter tog med togbusser. Det gør vi bl.a. ved at indsætte direkte togbusser, der dermed også kan få bedre tilslutningsmuligheder, når togbussen kommer frem til den station, hvor der igen kører tog fra. Vi har tidligere forsøgsvis haft cykler med på nogle togbusser, men servicen stod ikke mål med de konsekvenser, det havde for de øvrige passagerer i form af længere rejsetid.

Desuden er der begrænset plads i togbussernes bagagerum, som derfor prioriteres til kørestole, barnevogne og større bagage.

Vi har tidligere forsøgt os med cykeltrailere, sådan som du foreslår, men det gav flere problemer: Det medførte en forøget rejsetid. Vi skulle lægge længere ophold ind til på- og aflæsning af cykler undervejs, samtidig med togbussen i henhold til køreplanen skulle være fremme ved næste station på et bestemt tidspunkt. Samtidig fik vi mange reklamationer over skader på cykler.
Det er de væsentligste grunde til, at vi ikke tilbyder at tage cykler med i togbusser.

Artiklen er fra bladet CYKLISTER nr. 3 2020.

Meld dig ind

Danmark har brug for flere cyklister, og danske cyklister har brug for bedre cykelforhold. Giv cykelsagen en stærkere stemme.

Vælg et medlemskab

14. august 2020

Cyklistforbundet bliver en del af Broen til Fremtiden

Cyklistforbundet vil sammen med en række faglige organisationer og grønne bevægelser påvirke dansk klimapolitik i alliancen Broen til Fremtiden.

Læs artiklen
Line Wagener med sin familie

Alt om cykling

Familie på fire tester Østersøruten

Danmarks længste nationale cykelrute er et overflødighedshorn af oplevelser og smukke landskaber, der med sine godt 800 kilometer snor sig igennem Syddanmark.

Læs guiden