Med cykelparkering i niveau foran hoveddøren

Når cykelparkering placeres direkte foran hoveddøren eller i niveau med indgangen, viser analyser, at forbindelsen mellem cykling og pendling til arbejde, uddannelse eller omgang med venner styrkes. Selvom den simple bivariate sammenhæng ikke altid fremstår enormt stærk, træder betydningen af decentral og let tilgængelig parkering tydeligt frem, når der tages højde for socioøkonomi og andre planlægningsvariable. Beboere fremhæver udfordringer ved cykelkældre, især når de er placeret langt væk, og beskriver, hvordan adgangsbarrierer som trapper eller lange gange kan afskrække fra at bruge cyklen.

I caseområder som Aarhus Ø2, hvor der er mange indgange med cykelparkering ved hoveddøren, ses også høj cykelaktivitet for ture til familie og venner inden for 5 km. I kontrast ligger Aarhus N3 med lange facader uden nær adgang til cykelparkering og i stedet bilparkering foran dørene – hvilket for mange gør bilen mere attraktiv end cyklen. Alt i alt peger data og brugeroplevelser på, at cykelparkering, når den placeres praktisk og synligt, kan gøre en markant forskel for, om cyklen prioriteres i daglig transport.

Motion i dagligdagen på cykel hænger ikke sammen, der er langt til cykelkælderenBeboer i Aarhus N3
En elcykel kunne hjælpe, men den er for stor til at kunne få ind ad døren og op og ned af kælderenBeboer i Rødovre V

Aarhus Ø2 har mange indgange med cykelparkering foran hoveddøren og scorer også højt på fx cykling til familie og venner inden for 5 km. Billede: Cyklistforbundet

Caseområde Aarhus N3 har i visse delområder lange facader med indgangsdøre uden cykelparkering i nærheden. Derimod er der bilparkering lige foran døren, hvilket gør adgang til bil markant lettere end til cyklen. Billede: Google StreetView

Sammenhængen er bivariat knap så stærk - men tager man højde for socioøkonomi, træder cykelparkeringssituationen ved bygningerne stærkt frem.