Med cykelparkering i niveau foran hoveddøren
Når cykelparkering placeres direkte foran hoveddøren eller i niveau med indgangen, viser analyser, at forbindelsen mellem cykling og pendling til arbejde, uddannelse eller omgang med venner styrkes. Selvom den simple bivariate sammenhæng ikke altid fremstår enormt stærk, træder betydningen af decentral og let tilgængelig parkering tydeligt frem, når der tages højde for socioøkonomi og andre planlægningsvariable. Beboere fremhæver udfordringer ved cykelkældre, især når de er placeret langt væk, og beskriver, hvordan adgangsbarrierer som trapper eller lange gange kan afskrække fra at bruge cyklen.
I caseområder som Aarhus Ø2, hvor der er mange indgange med cykelparkering ved hoveddøren, ses også høj cykelaktivitet for ture til familie og venner inden for 5 km. I kontrast ligger Aarhus N3 med lange facader uden nær adgang til cykelparkering og i stedet bilparkering foran dørene – hvilket for mange gør bilen mere attraktiv end cyklen. Alt i alt peger data og brugeroplevelser på, at cykelparkering, når den placeres praktisk og synligt, kan gøre en markant forskel for, om cyklen prioriteres i daglig transport.



