Med mange afgange fra stationen
På stationer i de allerhøjest bebyggede områder spiller afgangsfrekvensen en endnu mere afgørende rolle. Her er konkurrencen fra andre transportmidler intens, og passagererne stiller høje krav til både fleksibilitet og tilgængelighed. Jo hyppigere togene kører, desto lettere bliver det at indpasse kombinationen af cykel og tog i hverdagen, fordi rejsetiden opleves som glidende og uden lange ophold. Det kan i vores undersøgelser ses i den simple bivariate sammenhæng mellem andelen af cyklende til stationerne og antallet af arbejdspladser og indbyggere i nærområdet. Tendensen består også, når der tages højde for en bred vifte af byplanrelaterede variable som befolknings- og arbejdspladstæthed.
Et godt eksempel er Flintholm Station, hvor de mange afgange og stærke forbindelser gør det attraktivt at cykle til stationen fra et større opland. Flintholm fungerer som et naturligt knudepunkt, hvor høj frekvens understøtter et markant cykel+tog-niveau i forhold til de mange arbejdspladser og indbyggere i området. Det modsatte billede ses ved Peter Bangs Vej Station, hvor udbuddet af afgange er mere begrænset, og hvor andelen af cykel+tog-brugere er lavere, end man kunne forvente ud fra nærområdets potentiale. Sammenlagt peger dette på, at høj afgangsfrekvens i de tætte byområder er en afgørende forudsætning for, at cyklen+tog reelt bliver tilvalgt.




Peter Bangs Vej Station har få personer og arbejdstagere, der tager toget i kombination med cykel, og samtidig er den en af de stationer, der bliver sprunget over af hurtigtogene.