Med mange afgange fra stationen

På stationer i de allerhøjest bebyggede områder spiller afgangsfrekvensen en endnu mere afgørende rolle. Her er konkurrencen fra andre transportmidler intens, og passagererne stiller høje krav til både fleksibilitet og tilgængelighed. Jo hyppigere togene kører, desto lettere bliver det at indpasse kombinationen af cykel og tog i hverdagen, fordi rejsetiden opleves som glidende og uden lange ophold. Det kan i vores undersøgelser ses i den simple bivariate sammenhæng mellem andelen af cyklende til stationerne og antallet af arbejdspladser og indbyggere i nærområdet. Tendensen består også, når der tages højde for en bred vifte af byplanrelaterede variable som befolknings- og arbejdspladstæthed.

Et godt eksempel er Flintholm Station, hvor de mange afgange og stærke forbindelser gør det attraktivt at cykle til stationen fra et større opland. Flintholm fungerer som et naturligt knudepunkt, hvor høj frekvens understøtter et markant cykel+tog-niveau i forhold til de mange arbejdspladser og indbyggere i området. Det modsatte billede ses ved Peter Bangs Vej Station, hvor udbuddet af afgange er mere begrænset, og hvor andelen af cykel+tog-brugere er lavere, end man kunne forvente ud fra nærområdets potentiale. Sammenlagt peger dette på, at høj afgangsfrekvens i de tætte byområder er en afgørende forudsætning for, at cyklen+tog reelt bliver tilvalgt.

Sammenhængen er der fortsat, når man skærer de tre ekstremer fra: Københavns Hovedbanegård, Østerport og Nørreport.

Tages der højde for en lang række byplanrelaterede variable, er sammenhængen fortsat stærk (p<0,04).

Flintholm Station er en stor skiftestation med mange afgang (heraf et udpluk ovenfor), og samtidig er der en stor omsætning af potentialet i nærområdet til cykel+tog-passagerer.

Peter Bangs Vej Station har få personer og arbejdstagere, der tager toget i kombination med cykel, og samtidig er den en af de stationer, der bliver sprunget over af hurtigtogene.

Eksempler på andre udgivelser, der konkluderer eller anbefaler noget tilsvarende:

Roskilde Kommune, DSB, Movia, Sekretariatet for Supercykelstier, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Kommunernes Landsforening, & Passagerpulsen. (2022). 'Trafikknudepunkters potentiale for kombinationsrejser'. Udarbejdet af Celis Consult & Via Trafik.

Ovenstående vises kun for de konklusioner, hvor det kvalitative input fra undersøgelsen ikke har været tilstrækkeligt til at leve op til vores princip om både at kunne eftervise sammenhænge med statistik og uhjulpne udsagn fra respondenter.