Anbefalinger for høj tæthed 

For stationer og omgivende områder i høj tæthed skal der fx fokuseres på frekvens, aflåsningsmuligheder og indkøbsmuligheder.

Lav tæthed er i dette projekt baseret på undersøgelser af stationer i områder med over 150.000 indbyggere og arbejdspladser (tilsammen) indenfor 3 km.

Se de fire anbefalinger herunder:


  • Med mange afgange fra stationen

    Hyppige togafgange gør toget attraktivt – især når cyklen sikrer hurtig og fleksibel adgang til stationerne.

Klik for uddybende anbefalinger

Nationalt niveau

  • Staten skal sikre investeringer, der muliggør høj frekvens på centrale strækninger.
  • National planlægning bør prioritere pendlingskorridorer, hvor togafgange kan tilbydes med kort interval hele dagen.
  • Staten skal sammen med togoperatører (fx DSB) og infrastrukturforvaltere (fx Banedanmark) fastlægge mål for minimumsfrekvens på de vigtigste relationer og sikre finansiering til at realisere dem.

Kommuneplanlægning

  • Kommuneplaner bør prioritere byudvikling tæt på stationer, så flere kan drage nytte af de mange togafgange og styrke statens incitament til at investere.
  • Kommuner kan via mobilitetsplaner understøtte, at cykelnetværk kobles tæt på stationer, så flere får glæde af den høje frekvens.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem afgange og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Mange aflåste cykelparkeringspladser

    Tryghed og sikkerhed ved parkering er afgørende, hvis flere skal kombinere cykel og tog. Aflåste cykelparkeringsfaciliteter øger sandsynligheden for, at cyklen bruges i kombination med tog.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om tryg cykelparkering i mobilitets- og klima-/trafikstrategier.
  • Prioritér investeringer i sikker cykelparkering som del af en samlet stationsstrategi.
  • Afsøg om der kan søges midler, fx den statslige cykelpulje eller andre puljer.

Kommuneplanlægning

  • Indarbejd retningslinjer og rammer om aflåst cykelparkering i stationsnære områder i kommuneplanen. Følg anbefalingerne fra Cykelparkeringshåndbogen
  • Udpeg stationer, hvor der er størst potentiale og behov for sikre cykelparkeringsfaciliteter.
  • Brug investeringsplaner og sektorplaner til at prioritere finansiering af aflåst cykelparkering.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Udlæg arealer til aflåste cykelparkeringsanlæg i stationsnære lokalplaner.
  • Indarbejd bestemmelser om kapacitet, adgangskontrol, belysning og placering tæt på perronadgange.
  • Sørg for at løsningerne er lette at bruge, inkl. plads til ladcykler og elcykler.

Stationsforvalter og infrastrukturforvalter

  • Skal i samarbejde med kommunen sikre etablering og drift af aflåste cykelparkeringsanlæg.
  • Skal prioritere placeringer, der giver kort afstand mellem aflåst parkering og perroner.
  • Skal sørge for vedligehold, adgangssystemer og løbende overvågning, så brugerne oplever høj tryghed.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem aflåste cykelparkeringspladser og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Med kort afstand til indkøb

    Når dagligvarebutikker ligger tæt på station og boliger, vælger flere cykel og tog – bl.a. fordi cyklen bliver en naturlig del af rejsen til og fra stationen.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Fastlæg mål om, at stationsnære områder skal rumme dagligvarefunktioner.
  • Støt princippet gennem detailhandels- og mobilitetsstrategier med politisk opbakning.

Kommuneplanlægning

  • Udpeg stationsnære områder til dagligvarehandel i kommuneplanens rammer for detailhandel.
  • Prioritér lokalisering af butikker i stationsnære byområder frem for perifere placeringer langs større veje.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Udlæg arealer til dagligvarebutikker i nye lokalplaner tæt på stationer.
  • Indarbejd bestemmelser om cykelstier, direkte adgang og cykelparkering ved butikkerne.
  • Planlæg korte, trygge forbindelser mellem station, boliger og butikker, så cyklen bliver det naturlige valg frem for bilen.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem afstand til indkøb og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Med mange arbejdspladser if. 1 km

    Når mange arbejdspladser ligger tæt på stationen, bliver toget mere attraktivt, og cyklen det oplagte valg til arbejdspladsen.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om stationsnær lokalisering af arbejdspladser i mobilitets- og klimastrategier.
  • Fastlæg mål om, at vækst i arbejdspladser primært sker i stationsnære områder.

Kommuneplanlægning

  • Udpeg stationsnære områder som fokus for høj arbejdspladsintensitet i kommuneplanen.
  • Brug rækkefølgeplanlægningen til at sikre, at nye arbejdspladsintensive funktioner lokaliseres tæt på stationer.
  • Indarbejd stationsnærhed som centralt kriterium i kommuneplanens retningslinjer for erhvervsudvikling.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Udlæg arealer til erhvervsbyggeri i stationsnære lokalplaner.
  • Planlæg korte, direkte og trygge forbindelser, så cyklen bliver det naturlige valg for den sidste kilometer.

Stationsforvalter og infrastrukturforvalter

  • Skal samarbejde med kommuner og byudviklere om at sikre kapacitet i adgangsveje og cykelparkering ved stationer i erhvervstunge områder.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem antal arbejdspladser og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.