Med kort afstand til indkøb

Kiosker og indkøbsmuligheder tæt på stationerne ser ud til at spille en væsentlig rolle for, hvor mange der vælger cykel+tog-kombinationen. De statistiske analyser i vores undersøgelser viser for S-togsstationer en bivariant sammenhæng mellem både kiosker og supermarkeder og andelen af cyklister til stationerne. Når der kontrolleres for faktorer som afgangsfrekvens, befolkningstæthed og opland, er det dog kun kiosker, der bevarer en selvstændig forklaringskraft. Dette tyder på, at særligt de hurtige og let tilgængelige funktioner tæt på stationen kan være en vigtig del af rejsens praktiske logik.

I den kvalitative survey nævnes kiosker ikke specifikt, men supermarkeder og andre dagligdags ærinder omtales som en del af forklaringen på, hvorfor cykel+tog opleves som en praktisk og fleksibel løsning. Det giver grundlag for at konkludere, at både kiosker og supermarkeder bidrager til at styrke cyklens rolle som tilbringer til toget, fordi de integrerer transporten med hverdagsgøremål. Nørrebro Station er et godt eksempel, hvor der er mange cykel+tog-rejsende, og hvor både kiosker/nærkøb og supermarkeder findes i umiddelbar nærhed. Omvendt ses Fuglebakken som et modsatrettet eksempel, hvor indkøbsmulighederne er færre og cykelandelen til stationen også er lavere. Samlet peger både statistiske mønstre og kvalitative indsigter på, at dagligvaretilgængelighed omkring stationerne er en vigtig faktor for at fremme cykel+tog-rejser.

Sammenhængen er stærk mellem afstanden til kiosk/nærkøb og hvor mange, der benytter cykel+tog ift. nærområdets potentiale. Også uden outlieren København H er sammenhængen signifikant (p=0,02).

Tages der højde for fx afgangsfrekvens og arbejdspladser i nærområdet, er kun nærkøb/kiosk signifikant (p<0,01).

Fuglebakken Station har ikke supermarkeder eller kiosker i nærheden og scorer også lavt på indbyggere og arbejdstagere i nærområdet, der benytter cykel og tog fra stationen.

Nørrebro Station har både supermarkeder og kiosker omkring sig og integreret i selv stationsbygningen. Samtidig har stationen et højt antal cykel+tog-brugere ift. nærområdets potentiale.

Eksempler på andre udgivelser, der konkluderer eller anbefaler noget tilsvarende:

COWI. (2019). Transportknudepunkter: 'En guide til screening af stationer og deres relation til byen'. Region Hovedstaden.

Rambøll. (2015). Undersøgelse af cykelparkering: 'Vaner og adfærd ved cykelparkering i byen'. Rapport udarbejdet for Københavns Kommune.

Ovenstående vises kun for de konklusioner, hvor det kvalitative input fra undersøgelsen ikke har været tilstrækkeligt til at leve op til vores princip om både at kunne eftervise sammenhænge med statistik og uhjulpne udsagn fra respondenter.