Med kort afstand til indkøb
Kiosker og indkøbsmuligheder tæt på stationerne ser ud til at spille en væsentlig rolle for, hvor mange der vælger cykel+tog-kombinationen. De statistiske analyser i vores undersøgelser viser for S-togsstationer en bivariant sammenhæng mellem både kiosker og supermarkeder og andelen af cyklister til stationerne. Når der kontrolleres for faktorer som afgangsfrekvens, befolkningstæthed og opland, er det dog kun kiosker, der bevarer en selvstændig forklaringskraft. Dette tyder på, at særligt de hurtige og let tilgængelige funktioner tæt på stationen kan være en vigtig del af rejsens praktiske logik.
I den kvalitative survey nævnes kiosker ikke specifikt, men supermarkeder og andre dagligdags ærinder omtales som en del af forklaringen på, hvorfor cykel+tog opleves som en praktisk og fleksibel løsning. Det giver grundlag for at konkludere, at både kiosker og supermarkeder bidrager til at styrke cyklens rolle som tilbringer til toget, fordi de integrerer transporten med hverdagsgøremål. Nørrebro Station er et godt eksempel, hvor der er mange cykel+tog-rejsende, og hvor både kiosker/nærkøb og supermarkeder findes i umiddelbar nærhed. Omvendt ses Fuglebakken som et modsatrettet eksempel, hvor indkøbsmulighederne er færre og cykelandelen til stationen også er lavere. Samlet peger både statistiske mønstre og kvalitative indsigter på, at dagligvaretilgængelighed omkring stationerne er en vigtig faktor for at fremme cykel+tog-rejser.




