Mange aflåste cykelparkeringspladser

Aflåst cykelparkering viser sig at hænge tæt sammen med et højere niveau af cyklister til stationerne, også når man ser i forhold til antallet af arbejdspladser og indbyggere inden for en radius på 3 km i vores undersøgelser. Dette gælder dog kun for S-togsstationer. Når cyklister oplever, at deres cykel kan stilles sikkert og trygt, øger det sandsynligheden for, at de vælger cykel+tog som en del af deres daglige rejse. Den statistiske analyse viser en tydelig bivariant sammenhæng mellem aflåst cykelparkering og cykelandel, og tendensen er fortsat til stede, når der tages højde for en række centrale byplanrelaterede variable.

Et godt eksempel er Flintholm Station, hvor der findes aflåst cykelparkering flere steder rundt om stationen. Dette skaber fleksibilitet, så cyklister kan ankomme fra forskellige retninger og stadig have adgang til sikre parkeringsforhold. Også Østerport Station fremhæves som et sted, hvor potentialet i det store opland udnyttes effektivt gennem gode faciliteter, herunder aflåste parkeringsmuligheder. I den kvalitative survey, der dog ikke indbefatter stationer i høj tæthed, bliver aflåst cykelparkering også nævnt som en medvirkende årsag til, at man vælger at kombinere cykel og tog, samtidig med at mange angiver cykeltyveri som en årsag til ikke at bruge cykel+tog. Aflåste faciliteter understøtter ikke blot trygheden, men er også en medvirkende forudsætning for at få flere til at vælge cykel og tog i kombination.

Der er en stærk sammenhæng mellem antallet af aflåste cykelparkeringspladser og hvor mange beboere og arbejdstagere i nærområdet, der benytter cykel+tog-kombinationen.

En sammenhæng, der kun bliver stærkere af at tage højde for fx arbejdspladser og afgangsfrekvens (p<0,02).

På Flintholm Station er der aflåst cykelparkering flere steder, hvilket sikrer god adgang fra flere ankomststeder.

Østerport har et centralt, underjordisk cykelparkeringsanlæg og har et stort antal cykel+tog-rejsende set ift. indbygger- og arbejdspladstal inden for 3 km.

Eksempler på andre udgivelser, der konkluderer eller anbefaler noget tilsvarende:

Roskilde Kommune, DSB, Movia, Sekretariatet for Supercykelstier, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Kommunernes Landsforening, & Passagerpulsen. (2022). 'Trafikknudepunkters potentiale for kombinationsrejser'. Udarbejdet af Celis Consult & Via Trafik.

Rambøll. (2024). 'Pendleres kombinationsrejser: brugerundersøgelse 2024'. Udarbejdet for Vejdirektoratet.

Ovenstående vises kun for de konklusioner, hvor det kvalitative input fra undersøgelsen ikke har været tilstrækkeligt til at leve op til vores princip om både at kunne eftervise sammenhænge med statistik og uhjulpne udsagn fra respondenter.