Gode krydsningsforhold

Vores undersøgelser viser, at niveaufri krydsning tæt på stationen er en central faktor for, at adgangen opleves som let og overskuelig fra alle sider. Det nytter således ikke noget at have let adgang til perronen på morgenafgangen for så at ankomme til modsatte perron om eftermiddagen uden nem mulighed for at krydse. Simple statistiske analyser viser en tydelig bivariat sammenhæng mellem gode krydsningsforhold og en højere andel cyklister, hvilket understøtter, at stationer med smidige krydsningsmuligheder er mere attraktive for cyklister. Respondenterne nævner sjældent direkte under- eller overføringer som årsag til deres valg, men beskriver i stedet rejsen til og fra stationen som “nem” og ubesværet. Dette kan ses som udtryk for, at funktionelle krydsningsforhold indgår som en naturlig del af den samlede vurdering af stiforbindelserne til stationen. Fx viser Lejre og Solrød Strand stationer samme tendens: Her peger brugerne på, at stisystemet gør det intuitivt og ligetil at nå perronen, hvilket bidrager til, at flere vælger cyklen. Selvom det ikke var muligt at gennemføre en mere avanceret multipel regressionsanalyse på grund af ustabile modeller, peger både de enkle statistiske tendenser og passagerernes oplevelser på, at gode krydsningsforhold spiller en vigtig rolle i at styrke cykel-tog kombinationen.

Gode hyggelige stier med genvej ift. vejeneCyklist til/fra Solrød Station, adspurgt om særlige lokale forhold gør, at cyklen vælges
Det er nemt med stisystemetCyklist til/fra Solrød Station, adspurgt om særlige lokale forhold gør, at cyklen vælges

Solrød Strand har meget gode krydsningsforhold under selve stationen - her er biler forment adgang, og cyklister og gående har således de mest direkte adgangsbetingelser fra begge sider af sporene. Billede: Cyklistforbundet

Et cyklist- og fodgængestrøg breder sig på begge sider af Solrød Strand Station og sikrer optimale krydsningsbetingelser. Solrød Station er samtidig en af de mest benyttede af cyklister relativt til befolkningen inden for 3 km. Billede: Dataforsyningen

Det er kortest og hurtigstCyklist til/fra Lejre Station, adspurgt om særlige lokale forhold gør, at cyklen vælges
Det er nemmeste og hurtigste måde at komme til og fra stationenCyklist til/fra Lejre Station, adspurgt om særlige lokale forhold gør, at cyklen vælges

Meget tæt på Lejre station er det muligt at krydse sporene på en sikker måde både for fodgængere og cyklister - omend stien kunne være bredere.

Ser man på, hvor mange der bruger cykel til/fra stationen relativt til indbyggertallet og arbejdspladserne inden for kort cykelafstand (3 km), ses det, at cykelvenlige krydsningsforhold har en stærk sammenhæng med det relative cykelniveau.