Anbefalinger for lav tæthed

For stationer og omgivende områder i lav tæthed skal der fx fokuseres på krydsningsforhold, cykelinfrastruktur og parkering.

Lav tæthed er i dette projekt baseret på undersøgelser af stationer i områder med maksimalt 25.000 indbyggere og arbejdspladser (tilsammen) indenfor 3 km.

Se de fire anbefalinger herunder:


  • Gode krydsningsforhold

    Niveaufri krydsning tæt på stationen er vigtigt, hvis adgangen skal opleves som let og overskuelig fra alle sider.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om let og sikker adgang til stationer som en del af kommunens mobilitetsdogmer.
  • Fastlæg mål om, at stationens nærområde skal have trygge og tilgængelige krydsninger for cyklister og gående.

Kommuneplanlægning

  • Indarbejd retningslinjer i kommuneplanen om niveaufri krydsningsmuligheder nær stationer.
  • Udpeg stationsnære områder, hvor broer eller tunneler skal sikre forbindelser på tværs af bane og trafikerede veje.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Udlæg arealer til stier, broer eller tunneler, der sikrer direkte adgang til stationen.
  • Indarbejd bestemmelser om overskuelige, trygge og tilgængelige forbindelser, som forbinder stationen til nærliggende byområder.
  • Planlæg adgangsveje og byrum, så de niveaufrie krydsninger er integreret i byens cykelnetværk og er logiske og lette at benytte.

Stationsforvalter og infrastrukturforvalter

  • Har samme forpligtelse til at sikre tilgængelige krydsninger på deres respektive arealer i tæt samarbejde med kommunen.
  • Skal koordinere projekter, så perronadgang og byens stinet forbindes logisk og trygt.
  • Placering og udformning skal afspejle, hvor der er størst behov for at forbinde oplandet til stationen.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem krydsningsforhold og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Med højt niveau af cykelinfrastruktur og god stiopkobling til stationen

    Et tæt net af cykelstier og trygge forbindelser i stationsnære områder gør det let og attraktivt at cykle til og fra stationen.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om høj tilgængelighed for cyklister i stationsnære områder i kommunens mobilitetsstrategier.
  • Fastlæg mål om, at alle stationer skal have et sammenhængende stinet i oplandet.
  • Afsøg om der kan søges midler, fx den statslige cykelpulje eller andre puljer.

Kommuneplanlægning

  • Kortlæg cykelkorridorer i en 1 km radius fra stationen og indarbejd dem i kommuneplanens retningslinjer.
  • Udpeg stationsnære områder, hvor cykelinfrastruktur skal have høj standard og prioritet.
  • Brug rækkefølge- og investeringsplanlægning til at sikre tidlig realisering af de vigtigste forbindelser.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Udlæg arealer til cykelstier i stationsnære byudviklingsområder og bind dem direkte til stationen.
  • Når der udarbejdes nye lokalplaner, skal de indeholde bestemmelser om stibredder, belysning og krydsningsforhold.
  • Gennemfør konkrete projekter for stier, cykelbroer og trygge krydsningspunkter, der leder direkte til stationens hovedadgange.

Stationsforvalter og infrastrukturforvalter

  • Skal i samarbejde med kommunen sikre, at de sidste meter ind til perron og stationsbygning er cykelvenlige.
  • Skal koordinere adgangsveje, så cykelstier fra oplandet kobles sammen med stationens forplads og indgange.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem cykelinfrastruktur og stiopkobling til stationen og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Med mange cykelparkeringspladser tilgængelig fra alle retninger

    Tilstrækkelig kapacitet til cykelparkering og god placering er afgørende for, at cyklister oplever stationen som tilgængelig og attraktiv.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd målsætninger om høj kapacitet af cykelparkering ved stationer i kommunens mobilitetsstrategier.
  • Fastlæg mål om, at cykelparkering skal være tilstrækkelig, let tilgængelig og placeret tæt på stationens indgange.

Kommuneplanlægning

  • Indarbejd retningslinjer i kommuneplanen om cykelparkering ved stationer, herunder kapacitet, type og placering. For typer, se i Cykelparkeringshåndbogen.
  • Brug investeringsplaner til at sikre etablering eller udvidelse af cykelparkering i takt med behovet.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Planlæg stationsforpladser og nærområder med fokus på, at cykelparkering er placeret så tæt som muligt på indgange og perronadgang.
  • Når der udarbejdes nye lokalplaner for stationsnære områder, skal de indeholde bestemmelser om cykelparkeringens placering, kapacitet og kvalitet.
  • Indarbejd krav til overdækning, belysning og mulighed for aflåst cykelparkering, så faciliteterne opleves trygge og attraktive.

Stationsforvalter og infrastrukturforvalter

  • Har samme forpligtelse til at sikre, at cykelparkering på deres respektive arealer er tilstrækkelig og velfungerende – i tæt samarbejde med kommunen.
  • Skal i fællesskab med kommunen afklare, hvor de mest attraktive arealer er, og placere cykelparkering dér.
  • Skal koordinere om drift og vedligehold, så kapacitet, renholdelse og belysning fastholdes over tid.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem antal cykelparkeringspladser og placering og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Med gode adgangsforhold til perroner

    Cykelvenlige adgangsforhold til perronerne – fx slisker, ramper og elevatorer – gør det let at tage cyklen med på toget og skifte mellem perronerne.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd målsætninger om tilgængelige og cykelvenlige adgangsforhold til stationer i kommunens mobilitetsstrategier.
  • Fastlæg mål om, at alle nye eller ombyggede stationer skal have løsninger, der understøtter cyklisters adgang til perroner.

Kommuneplanlægning

  • Indarbejd retningslinjer om trygge og tilgængelige adgangsforhold ved stationer i kommuneplanen.
  • Brug investeringsplaner til at prioritere forbedringer af stationernes adgangsforhold, især ved stationsnære omdannelser.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Når der udarbejdes nye lokalplaner for stationsnære områder, skal de sikre gode adgangsforhold til perroner gennem udlæg af arealer og bestemmelser om tilgængelighed.
  • Planlæg byrum, trapper og tunneler, så cyklister nemt kan føre cyklen mellem perroner via slidsker, ramper eller elevatorer.
  • Indarbejd krav til belysning, overskuelighed og logisk wayfinding for cyklister og gående.

Stationsforvalter og infrastrukturforvalter

  • Skal i samarbejde med kommunen sikre, at adgang til perroner udformes cykelvenligt.
  • Har ansvar for, at tekniske anlæg (fx trapper, tunneler, elevatorer) vedligeholdes og fungerer, så cyklister kan anvende dem problemfrit.
  • Skal koordinere, så perronadgange integreres med stier og cykelparkering i stationsområdet.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem adgangsforhold til perroner og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.

Det er nemmeste og hurtigste måde at komme til og fra stationen.Cyklist til Lejre station, adspurgt hvilke lokale forhold, der afgør transportvalget

Anbefalinger: Cykelvenlige byområder

Cyklistforbundet har udarbejdet en række anbefalinger til, hvordan man planlægger med cykelvenlig byudvikling i byområder med lav, medium og høj tæthed. Anbefalingerne er relevant viden for både planlæggere og politikere.

Se anbefalingerne her

Anbefalinger: Cykelvenlige stationsområder

Cyklistforbundet har udarbejdet en række anbefalinger til, hvordan man planlægger cykelvenligt omkring stationer i forskellige bystørrelser. Anbefalingerne er relevant viden for både planlæggere og politikere.

Se anbefalingerne her