L2+L5: Med højt niveau af cykelinfrastruktur og god stiopkobling til stationen

En veludbygget og sammenhængende cykelinfrastruktur omkring stationer er en afgørende faktor for, hvor mange der vælger cyklen som tilbringer til toget. Det handler ikke kun om antallet af cykelstier i nabolaget men i høj grad også om, hvordan disse stier er koblet direkte til stationen og videre helt ind til perronerne, viser vores undersøgelser. Når cyklister oplever, at der er stier i alle retninger, og at overgangen fra sti til station er gnidningsfri, fremstår rejsen som enkel og tryg. Vores analyser viser en tydelig statistisk sammenhæng mellem niveauet af cykelinfrastruktur og cykelandel, også når der tages højde for socioøkonomi og byplanmæssige variable. Effekten kan spores op til 5 km fra stationen, og i en kvalitativ survey fremhæver omkring hver tiende cyklist, at de lokale cykelstier og den gode adgang har haft betydning for deres valg.

Casestudierne underbygger pointen: På stationer som Solrød Strand og Værløse er der veludbyggede stinetværk og stærke stiopkoblinger til stationerne, og her ses en høj andel cyklister blandt togpassagererne. På Hvalsø Station, hvor stisystemet er usammenhængende og koblingen til stationen dårlig, er cykelandelen derimod markant lavere. Selvom det ikke har været muligt at opbygge fuldt troværdige modeller, tegner både de statistiske resultater og de konkrete cases et klart billede: Det er netop kombinationen af meget cykelinfrastruktur i oplandet og gode stiopkoblinger direkte til stationen, der gør cykel+tog til et oplagt valg.

Det er det hurtigste og mest miljøvenlige. Og så hjælper det, at der er cykelsti en god del af vejenCyklist til stationen i Lejre, adspurgt hvilke forhold i lokalområdet/byen/stationen, der ansporer til cykling
Jeg bor tæt på - så det er smartere - og der er gode cykelstierCyklist til stationen i Solrød Strand, adspurgt hvilke forhold i lokalområdet/byen/stationen, der ansporer til cykling

Lejre (tv.) og Solrød Strand stationer er gode eksempler på stationer med en endog meget stor mængde cyklister, der hver dag benytter cykel til og fra stationen relativt til befolknings- og arbejdspladstal inden for 3 km. Begge har samtidig mange cykelstier inden for 1 km.

Det er hurtigt og sikkert på byens cykelstierCyklist til stationen i Lejre, adspurgt hvilke forhold i lokalområdet/byen/stationen, der ansporer til cykling
Biler og lastbiler kommer tæt på, og gør det utrygt at cykleIkke-cyklist nær Skanderborg station, adspurgt hvorfor vedkommende ikke benytter cykel+tog i stedet for bil

Der er en stærk sammenhæng mellem cykelinfrastrukturniveauet inden for 1 km og det relative antal cyklister til/fra stationen ifm. togrejse. Tages der højde for socioøkonomi og forskellige byplanrelaterede variable, ses sammenhængen fortsat tydeligt (for begge; p<0,07).

Her begynder Lejres vidtforgrenede netværk af cykelstier 100 meter fra Lejre station. Man undgår biler og har en klar konkurrencefordel ift. disse på vejen til stationen. Billede: Google StreetView

Jeg bor tæt på - så det er smartere - og der er gode cykelstierCyklist til stationen i Solrød Strand, adspurgt hvilke forhold i lokalområdet/byen/stationen, der ansporer til cykling

Den ikke-lineære positive sammenhæng mellem stiopkobling og andel af passager, der cykler til/fra stationen, er stærkest. En statistisk interessant omend svagere sammenhæng med cykel+tog-brugere relativt til befolkning og arbejdspladser if. 3 km ses også (p<0,1).

På Solrød Strand station er stinettet bogstaveligt inde under stationen og med ekstraordinært nem adgang til cykelparkering og perroner.

Stinettet under stationen er koblet godt på resten af det i øvrigt tætforbundne stinet i Solrød Strand.

Stisystemerne langs fodboldbanen er helt eminente, og er den mest direkte vej til midtbyenCyklist til Værløse station, adspurgt hvilke lokale forhold der påvirker transportvalget

Værløse station er omringet af stier i alle retninger, som vel at mærke også i overvejende grad er sammenhængende over længere afstande.

Fra det sammenhængende cykelstinet rundt om stationen er der direkte adgang til perronerne.

Stisystemet omkring Hvalsø station er noget abrupt og usammenhængende. Hvalsø er i undersøgelsen en af de stationer med lav andel af cyklister til stationen på trods af en forbilledlig stiforbindelse under sporene. Billede: Google StreetView