L2+L5: Med højt niveau af cykelinfrastruktur og god stiopkobling til stationen
En veludbygget og sammenhængende cykelinfrastruktur omkring stationer er en afgørende faktor for, hvor mange der vælger cyklen som tilbringer til toget. Det handler ikke kun om antallet af cykelstier i nabolaget men i høj grad også om, hvordan disse stier er koblet direkte til stationen og videre helt ind til perronerne, viser vores undersøgelser. Når cyklister oplever, at der er stier i alle retninger, og at overgangen fra sti til station er gnidningsfri, fremstår rejsen som enkel og tryg. Vores analyser viser en tydelig statistisk sammenhæng mellem niveauet af cykelinfrastruktur og cykelandel, også når der tages højde for socioøkonomi og byplanmæssige variable. Effekten kan spores op til 5 km fra stationen, og i en kvalitativ survey fremhæver omkring hver tiende cyklist, at de lokale cykelstier og den gode adgang har haft betydning for deres valg.
Casestudierne underbygger pointen: På stationer som Solrød Strand og Værløse er der veludbyggede stinetværk og stærke stiopkoblinger til stationerne, og her ses en høj andel cyklister blandt togpassagererne. På Hvalsø Station, hvor stisystemet er usammenhængende og koblingen til stationen dårlig, er cykelandelen derimod markant lavere. Selvom det ikke har været muligt at opbygge fuldt troværdige modeller, tegner både de statistiske resultater og de konkrete cases et klart billede: Det er netop kombinationen af meget cykelinfrastruktur i oplandet og gode stiopkoblinger direkte til stationen, der gør cykel+tog til et oplagt valg.









