Med mange cykelparkeringspladser tilgængelige fra alle retninger

Mange cykelparkeringspladser hænger tydeligt sammen med, at flere passagerer vælger cyklen som tilbringer til toget, viser vores undersøgelser. Den statistiske analyse viser, at antallet af pladser i sig selv er en stærk faktor – også når der justeres for befolkningstæthed, antal afgange fra stationen og andre byplanmæssige forhold.

Det afgørende er mængden, men også, at pladserne er fordelt i flere retninger omkring stationen, så cyklister fra forskellige sider oplever kort og nem adgang. Værløse Station er et godt eksempel, hvor et stort antal pladser er placeret på flere sider af stationen, så det altid er nemt at finde parkering tæt på indgangen. Skanderborg Station illustrerer modstykket, hvor parkering kun findes på sydsiden, hvilket begrænser tilgængeligheden og mindsker lysten til at cykle. Samlet set viser analysen, at mange cykelparkeringspladser – fordelt i flere retninger – er en afgørende faktor for at styrke cyklens rolle i kombination med toget.

Der er en stærk simpel sammenhæng både lineært og ikke-lineært (p<0,01 for sidstnævnte) mellem antal cykelparkeringspladser og andelen af passagerer, der cykler til/fra stationen. Sammenhængen ses også med hvor mange, der benytter cykel+tog relativt til nærområdets arbejdspladser og indbyggere (p<0,01).

Dette kunne skyldes at stationer med megen cykelparkering har mange togafgange eller ligger i områder med mange indbyggere - men selv når der tages højde for dette (samt andre faktorer), har det numeriske antal af cykelparkeringspladser en selvstændig forklaringskraft (p<0,07).

Omkring Værløse Station er der lettilgængelig cykelparkering i stort antal fra alle retninger. Billede: Google StreetView

Også fra bystrøget nord for Værløse Station er der mange cykelparkeringspladser. Billede: Google StreetView

Bedre overdækket cykelparkering ved Krøyer KielbergsvejRespondents ønsker til forbedringer på Skanderborg St.

På Skanderborg Station er andelen af cyklister lav, og der er samtidig et lav antal parkeringspladser, som i alt overvejende grad er fordelt på stationens sydside - som dog også er den side, hvor det meste af byen ligger. Ved flere observationer har dette anlæg - som i øvrigt ligger godt ift. perronen - nået kapacitetsgrænsen. Billede: Google StreetView

Parkeringsområde ved Krøyer Kielbergsvej syd for Skanderborg Station, hvor kapaciteten er tæt på fuld. Billede: Google StreetView

Eksempler på andre udgivelser, der konkluderer eller anbefaler noget tilsvarende:

Roskilde Kommune, DSB, Movia, Sekretariatet for Supercykelstier, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Kommunernes Landsforening, & Passagerpulsen. (2022). Trafikknudepunkters potentiale for kombinationsrejser. Udarbejdet af Celis Consult & Via Trafik.

Ovenstående vises kun for de konklusioner, hvor det kvalitative input fra undersøgelsen ikke har været tilstrækkeligt til at leve op til vores princip om både at kunne eftervise sammenhænge med statistik og uhjulpne udsagn fra respondenter.