Med højstandard cykelparkering

Højstandard cykelparkering ved stationerne spiller en helt afgørende rolle for, hvor mange der vælger kombinationen af cykel og tog. Når der er tale om velindrettede anlæg med mange pladser, god tilgængelighed fra flere retninger og en oplevelse af tryghed og overskuelighed, ser vi tydeligt i vores undersøgelser, at flere vælger cyklen i kombination med tog. Det kan blandt andet ses på stationer som Lyngby, Hillerød og Roskilde, hvor cykelparkeringsforholdene er væsentligt bedre end gennemsnittet. Her er der markant flere cyklister i forhold til både befolkning og antallet af arbejdspladser inden for 3 km, hvilket peger på, at parkeringsfaciliteterne bidrager til at realisere cykelpotentialet.

En væsentlig del af forklaringen er, at stationer med høj score ofte tilbyder aflåst cykelparkering, ekstra faciliteter som cykelpumper og reparationsstationer samt kapacitet nok til, at cyklister ikke behøver stille cyklen uden for stativerne. Det gør brugen både praktisk og tryg og signalerer samtidig, at cyklister er en prioriteret gruppe. Det modsatte billede fremstår på stationer som Virum og Jægersborg, hvor forholdene er ringere og parkeringskapaciteten på de attraktivt beliggende cykelparkeringer er utilstrækkelig. Her er cykelandelen lavere, selv når det omkringliggende byområde kunne understøtte en højere andel. Statistisk er der ikke tale om en enkel lineær bivariat sammenhæng mellem cykelparkering og cykelandel. Men når man tager højde for faktorer som befolkningstæthed, arbejdspladser og afgangsfrekvens, træder sammenhængen tydeligt frem, bliver lineær og samtidig signifikant. Det styrker indtrykket af, at højstandard cykelparkering er en central nøgle til at få flere til at kombinere cykel og tog i hverdagen.

God cykelparkering på Lyngby Station, og S-togene går ofteCyklist til Lyngby Station, adspurgt hvilke lokale forhold der ansporer til dette transportvalg
Jeg cykler fra Grønnevej i Virum via Kongevejen og Jernbanevej til Lyngby Station hver dag. Der er få stop/lyskryds og pendlervenlig parkering - separat nedgang i den nordligste ende ved trævareudsalget.Cyklist til Lyngby station, adspurgt hvilke lokale forhold der ansporer til dette transportvalg

På Virum Station skal man gå en stor omvej for at finde relle cykelstativer, og mange af disse er af ældre dato. Cykelparkeringen nærmest hovedindganden er under banebroen, hvor de fleste cykler holder uden for stativ.

På Holte Station er der en god andel af personer, der benytter sig af cykel+tog, og der er samtidig cykelparkering af en god standard og af nyere dato. Og cyklisterne parkerer i overvejende grad inden for stativerne.

Aflåst cykelparkering på Lyngby StationCyklist til Lyngby Station, adspurgt hvilke lokale forhold der ansporer til dette transportvalg
Muligheden for overdækket cykelparkeringCyklist til Lyngby Station, adspurgt hvilke lokale forhold der ansporer til dette transportvalg

På Lyngby Station er der en enormt høj andel af cyklister, der kombinerer med tog ift. befolkning og arbejdspladser i nærområdet. Samtidig er cykelparkeringen generelt af høj kvalitet, og ekstra services såsom pumpestation er også at finde.

Dejlig cykelkælder, gode indkøbsmuligheder, stor station, døgnbetjentCyklist til Lyngby Station, adspurgt hvilke lokale forhold der ansporer til dette transportvalg

Der er en klar ikke-lineær sammenhæng mellem cykelparkeringsstandarden, og hvor mange af de potentielle arbejdende og bosiddende inden for 3 km, der vælger at kombinere cykel og tog.

Tager man højde for afgangsfrekvens og befolknings- samt arbejdspladstæthed træder sammenhængen (p<0,04) tydeligere frem  - også lineært.