Anbefalinger for mellemhøj tæthed

For stationer og omgivende områder i mellemhøj tæthed skal der fx fokuseres på forholdet mellem cykel- og bilinfrastruktur, frekvens og hurtighed.

Mellemhøj tæthed er i dette projekt baseret på undersøgelser af stationer i områder med 50.000-150.000 indbyggere og arbejdspladser (tilsammen) indenfor 3 km.

Se de otte anbefalinger herunder:


  • Mere cykelinfrastruktur end bilinfrastruktur if. cykelafstand

    Når cykelinfrastruktur prioriteres højere end bilinfrastruktur tæt ved stationen, bliver cyklen det oplagte valg og stationen et naturligt mobilitetsknudepunkt.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om, at cykeltrafik skal prioriteres over biltrafik i stationsnære områder, i kommunens mobilitets- og klimadogmer.
  • Fastlæg mål om, at der skal være flere direkte cykelforbindelser til/fra staionen og cykelinfrastruktur generelt end bilinfrastruktur.
  • Støt indsatsen med strategiske cykel- og mobilitetsplaner, der er politisk forankret og finansieret.
  • Afsøg om der kan søges midler, fx den statslige cykelpulje eller andre puljer.

Kommuneplanlægning

  • Indarbejd retningslinjer i kommuneplanen, der giver forrang til cykelstier, cykelparkering og trygge forbindelser omkring stationer.
  • Prioritér investeringer i cykelanlæg i investerings- og rækkefølgeplaner, før der etableres ny bilinfrastruktur.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Udlæg arealer til cykelstier og cykelvenlige forpladser før bilarealer i stationsnære områder.
  • Koordiner projekter med stationsforvalter (fx DSB) og infrastrukturforvalter (fx Banedanmark), så koblingen til stationen er nem og gnidningsfri.
  • Fastlæg bestemmelser i stationsnære lokalplaner om høj standard for cykelinfrastruktur.
  • Planlæg byrum, så cyklens adgang til stationen er intuitiv og direkte, mens biltrafikken får sekundære placeringer.

Stationsforvalter og infrastrukturforvalter

  • Skal i samarbejde med kommunen sikre, at stationens nærområde udformes med forrang for cykeltrafik.
  • Skal medvirke til, at stiadgang placeres mest synligt og centralt.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem cykelinfrastruktur og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Når toget er hurtigere end bilen

    Toget skal være det hurtigste valg – ellers vil bilen dominere. Cyklen er bindeleddet, der gør den samlede rejse hurtigere og dermed konkurrencedygtig.

Klik for uddybende anbefalinger

Nationalt niveau

  • Staten skal sikre investeringer i jernbanen (elektrificering, signalprogram, dobbeltspor, højere tophastigheder).
  • National planlægning bør prioritere pendlingskorridorer, hvor toget i kombination med cykel kan konkurrere på rejsetid med bilen.
  • Staten skal sammen med togoperatører (fx DSB) og infrastrukturforvaltere (fx Banedanmark) udarbejde ambitiøse rejsetidsmål for de vigtigste strækninger samt følge disse til dørs med investeringsplaner.

Regionalt og kommunalt niveau

  • Regioner og kommuner skal understøtte de hurtige jernbaner gennem stationsnær lokalisering af byudvikling og arbejdspladser.
  • Kommuneplaner kan sikre, at byudvikling sker stationsnært, så flere får gavn af tog med høj rejsehastighed – og for at øge statens incitamenter til at investere i jernbanen.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem togets konkurrenceforhold med bilen og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Med kort afstand til indkøb

    Når dagligvarebutikker ligger tæt på station og boliger, vælger flere cykel og tog – bl.a. fordi cyklen bliver en naturlig del af rejsen til og fra stationen.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Fastlæg mål om, at stationsnære områder skal rumme dagligvarefunktioner.
  • Støt princippet gennem detailhandels- og mobilitetsstrategier med politisk opbakning.

Kommuneplanlægning

  • Udpeg stationsnære områder til dagligvarehandel i kommuneplanens rammer for detailhandel.
  • Prioritér lokalisering af butikker i stationsnære byområder frem for perifere placeringer langs større veje.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Udlæg arealer til dagligvarebutikker i nye lokalplaner tæt på stationer.
  • Indarbejd bestemmelser om cykelstier, direkte adgang og cykelparkering ved butikkerne.
  • Indarbejd bestemmelser om placering af hovedindgange til butikker der understøtter forbindelser imellem perron og cykelstinet
  • Planlæg korte, trygge forbindelser mellem station, boliger og butikker, så cyklen bliver det naturlige valg frem for bilen.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem afstand til indkøb fra stationen og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Med højstandard cykelparkering

    Cykelparkering tæt på stationens indgange skal være overskuelig og uden omveje, tilstrækkelig, i stativer af god kvalitet og gerne have ekstra faciliteter, fx pumper.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd målet om højstandard cykelparkering i kommunens mobilitets- og klimastrategier.
  • Fastlæg principper for kapacitet, kvalitet og tilgængelighed (fx overdækning, aflåselige pladser, servicefaciliteter).
  • Prioritér investeringer i cykelparkering i stationsnære områder i kommunale investerings- og cykelhandlingsplaner.
  • Afsøg om der kan søges midler, fx den statslige cykelpulje eller andre puljer.

Kommuneplanlægning

  • Indarbejd retningslinjer om, at stationsnære områder skal tilbyde cykelparkering af så høj kvalitet, at ingen cykler placeres udenfor stativerne. Uddyb i handlingsplaner, at dette betyder overdækkede og aflåste pladser, holdere i god stand og af god standard (til alle hjulbredder), overskuelighed, faciliteter såsom pumper, reparation og opladning. Læs mere herom i Cykelparkeringshåndbogen.
  • Udpeg særlige stationsområder, hvor efterspørgslen kræver udvidede løsninger (fx cykelparkeringshuse, aflåselige faciliteter).

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Fastlæg krav i nye lokalplaner om parkering af høj kvalitet, dvs. med overdækkede og aflåste pladser, holdere i god stand og af god standard (til alle hjulbredder), overskuelighed, faciliteter såsom pumper, reparation og opladning.
  • Udlæg arealer på stationsforpladser eller nærliggende byrum, hvor cykelparkering prioriteres før bilparkering, med kortest mulig afstand til perroner.
  • Koordiner med stationsforvalter (fx DSB) og infrastrukturforvalter (fx Banedanmark) om optimal placering, så adgangen til/fra cykelparkeringen bliver uden omveje.

Stationsforvalter og infrastrukturforvalter

  • Skal sikre, at cykelparkering på stationsarealer drives efter høj standard og er let at finde og bruge.
  • Skal i samarbejde med kommunen sørge for løbende kapacitetstilpasning og vedligehold, så kvaliteten fastholdes.
  • Skal som minimum investere proportionalt med forvalterens relative andel af stationens arealer.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem standarden for cykelparkeringspladserne på stationen og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Med højt trafikinformationsniveau

    Et højt og lettilgængeligt niveau af trafikinformation gør det nemmere og mere trygt at kombinere cykel og tog. Når informationen er til stede, opleves den som en tavs forudsætning for en gnidningsfri rejse.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd princippet om tilgængelig live trafikinformation i mobilitetsstrategier som en forudsætning for cykel+tog.
  • Fastlæg mål om, at stationsnære områder skal have tydelig og brugervenlig live information til alle trafikanter.
  • Prioritér investeringer i live informationssystemer på stationer med stort potentiale.

Kommuneplanlægning

  • Indarbejd retningslinjer i kommuneplanen for stationsnære områder om højt informationsniveau (skærme, kort, wayfinding).
  • Koordiner planlægning med stationsforvalter (fx DSB) og infrastrukturforvalter (fx Banedanmark), så informationen dækker cyklisternes behov fra ankomst til perron.
  • Brug sektorplaner og investeringsplaner til at sikre standarder for informationssystemer i stationsudviklingsprojekter.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Udlæg i nye lokalplaner arealer til live informationspunkter tæt ved cykelparkering og på ruter til perroner.
  • Integrér trafikinformation i byrummets design, så den opleves som en naturlig del af rejsen uden omveje.

Stationsforvalter og infrastrukturforvalter

  • Skal sikre, at trafikinformation er synlig dér, hvor cyklister har brug for den (ved stativer, adgangsveje, perronindgange).
  • Skal samarbejde med kommunen om en ensartet informationsstandard, så overgangen fra cykel til tog bliver smidig.
  • Skal sørge for drift, opdatering og vedligeholdelse af informationssystemerne, så de altid fremstår pålidelige.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem niveauet af trafikinformation og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Med langt til nærmeste motorvejsafkørsel

    Når stationer ligger længere fra motorvejsafkørsler, står toget stærkere og dermed også cykel+tog-kombinationen.

Klik for uddybende anbefalinger

Statsligt niveau

  • Prioritér investeringer i jernbane frem for nye motorveje i nationale transportplaner.
  • Indarbejd principper om færre og længere afstande mellem nye motorvejsafkørsler, hvis målet er at styrke togpendling.

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd principper og mål om stations- og bynær fremfor motorvejsnær byudvikling i kommunale mobilitets- og klimapolitikker.
  • Støt op gennem regionale transportstrategier, der fremmer  cykel+tog frem for bilpendling.

Kommuneplanlægning

  • Udpeg i kommuneplanen stationsnære områder som primære udviklingsområder, særligt hvor der er relativt langt til motorvejstilslutninger.
  • Brug rækkefølgeplanlægning til at understøtte byudvikling ved stationer fremfor ved motorvejsnære arealer.
  • Integrér vurdering af tilgængelighed til vejnettet i udviklingsplaner.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem afstanden til motorvejsafkørsler og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Med mange cykelparkeringspladser tilgængelig fra alle retninger

    Tilstrækkelig kapacitet til cykelparkering og god placering er afgørende for, at cyklister oplever stationen som tilgængelig og attraktiv.

Klik for uddybende anbefalinger

Strategisk og politisk niveau

  • Indarbejd målsætninger om høj kapacitet af cykelparkering ved stationer i kommunens mobilitetsstrategier.
  • Fastlæg mål om, at cykelparkering skal være tilstrækkelig, let tilgængelig og placeret tæt på stationens indgange.
  • Afsøg om der kan søges midler, fx den statslige cykelpulje eller andre puljer.

Kommuneplanlægning

  • Indarbejd retningslinjer i kommuneplanen om cykelparkering ved stationer, herunder kapacitet, type og placering. For typer, se i Cykelparkeringshåndbogen.
  • Brug investeringsplaner til at sikre etablering eller udvidelse af cykelparkering i takt med behovet.

By-, trafik- og lokalplanlægning

  • Planlæg stationsforpladser og nærområder med fokus på, at cykelparkering er placeret så tæt som muligt på indgange og perronadgang.
  • Når der udarbejdes nye lokalplaner for stationsnære områder, skal de indeholde bestemmelser om cykelparkeringens placering, kapacitet og kvalitet.
  • Indarbejd krav til overdækning, belysning og mulighed for aflåst cykelparkering, så faciliteterne opleves trygge og attraktive.

Stationsforvalter og infrastrukturforvalter

  • Har samme forpligtelse til at sikre, at cykelparkering på deres respektive arealer er tilstrækkelig og velfungerende – i tæt samarbejde med kommunen.
  • Skal i fællesskab med kommunen afklare, hvor de mest attraktive arealer er, og placere cykelparkering dér.
  • Skal koordinere om drift og vedligehold, så kapacitet, renholdelse og belysning fastholdes over tid.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem antal cykelparkeringspladser og placering og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.


  • Med mange togafgange

    Hyppige togafgange gør toget attraktivt – især når cyklen sikrer hurtig og fleksibel adgang til stationerne.

Klik for uddybende anbefalinger

Nationalt niveau

  • Staten skal sikre investeringer, der muliggør høj frekvens på centrale strækninger.
  • National planlægning bør prioritere pendlingskorridorer, hvor togafgange kan tilbydes med kort interval hele dagen.
  • Staten skal sammen med togoperatører (fx DSB) og infrastrukturforvaltere (fx Banedanmark) fastlægge mål for minimumsfrekvens på de vigtigste relationer og sikre finansiering til at realisere dem.

Kommuneplanlægning

  • Kommuneplaner bør prioritere byudvikling tæt på stationer, så flere kan drage nytte af de mange togafgange og styrke statens incitament til at investere.
  • Kommuner kan via mobilitetsplaner understøtte, at cykelnetværk kobles tæt på stationer, så flere får glæde af den høje frekvens.

Klik for baggrundsviden

Læs mere om vores undersøgelses konklusioner om sammenhængen mellem afgangsfrekvens og brug af cyklen til og fra stationer ifm. togrejse.

God cykelparkering og S-togene går ofteCyklist til Lyngby station, adspurgt hvilke lokale forhold der ansporer til dette transportvalg