Med mange togafgange

Afgangsfrekvensen fra stationen spiller en central rolle for, hvor attraktivt det er at kombinere cykel og tog - i disse undersøgelser kan der findes statistisk sammenhæng gældende for S-togsstationer. Jo oftere toget kører, desto mere fleksibilitet får passagererne, og desto mindre bliver den oplevede ventetid. Det betyder, at høj frekvens ikke alene gør rejsen mere bekvem, men også kan tiltrække passagerer fra et større opland, fordi cyklen gør det muligt hurtigt at nå frem til en station med et bredt og hyppigt afgangstilbud. Når cyklen kobles med en station, der har mange og hurtige forbindelser, bliver kombinationsrejsen særligt konkurrencedygtig i forhold til bilen.

Eksemplerne fra Ishøj og Lyngby i vores undersøgelser illustrerer dette tydeligt. Her giver hurtigtog og hyppige afgange en direkte og hurtig forbindelse ind mod centrum, samtidig med at flere lokale stationer springes over. Det gør, at cyklister har et klart incitament til at vælge netop disse stationer som udgangspunkt for rejsen. Modsat ses et eksempel som Avedøre, hvor der er relativt få afgange, og hvor forbindelserne er mindre fleksible. Trods et lokalområde med potentiale for flere brugere er andelen af cykel+tog-passagerer her lavere. Samlet set viser både de statistiske analyser og de konkrete cases, at høj afgangsfrekvens er en nøglefaktor, der understøtter et højt cykelniveau til stationerne og styrker cyklens rolle i den samlede rejsekæde.

Stor fleksibilitet pga. hyppige afgange - og driftssikkerhed i S-togCyklist til Lyngby Station, adspurgt hvilke lokale forhold der ansporer til dette transportvalg
God cykelparkering, og S-togene går ofteCyklist til Lyngby Station, adspurgt hvilke lokale forhold der ansporer til dette transportvalg

Den simple ikke-lineære sammenhæng mellem afgangsfrekvensen på stationen og den relative performance for cykel+tog-kombinerende beboere og arbejdende i nærområdet er stærk.

Tages der højde for en række byplanrelaterede faktorer, er sammenhængen fortsat stærk omend ikke signifikant (p<0,11).

Ishøj Station har et højt antal afgange, da stationen har standsninger af stoptog og hurtigtog ind mod centrum.

Avedøre station betjenes kun af såkaldte stoptog, der stopper ved alle stationer.

Eksempler på andre udgivelser, der konkluderer eller anbefaler noget tilsvarende:

Roskilde Kommune, DSB, Movia, Sekretariatet for Supercykelstier, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Kommunernes Landsforening, & Passagerpulsen. (2022). 'Trafikknudepunkters potentiale for kombinationsrejser'. Udarbejdet af Celis Consult & Via Trafik.

Ovenstående vises kun for de konklusioner, hvor det kvalitative input fra undersøgelsen ikke har været tilstrækkeligt til at leve op til vores princip om både at kunne eftervise sammenhænge med statistik og uhjulpne udsagn fra respondenter.