Når toget er hurtigere end bilen

Konkurrenceforholdet med bilen er allestedsnærværende for cykel+tog-kombinationen. Vores undersøgelser viser specifikt for fjerntogsstationer klare sammenhænge mellem hvor mange, der cykler til stationen, og hvordan konkurrenceforholdet er mellem de to transportformer til den mest populære destination. Dette kan forklares med, at en langsom togforbindelse, der kun er marginalt hurtigere end bilen, mister sin konkurrencekraft på den sidste del af rejsen, dvs. fra stationen til slutdestinationen. Derfor skal toget være markant hurtigere end bilen på hovedstrækningen for netop at efterlade tid og fleksibilitet til at komme det sidste stykke fra stationen til slutdestinationen, eksempelvis med cykel.

Et godt eksempel er Næstved, hvor toget tilbyder en hurtig forbindelse til København H, der er den mest benyttede station for pendlere i området. Her ser vi også en relativt høj andel cyklister til stationen, hvilket tyder på, at den stærke konkurrencedygtighed på hovedstrækningen understøtter valget af cykel som tilbringer. Den modsatte situation findes i Aalborg, hvor togforbindelsen til Aarhus er langsommere og ikke konkurrencedygtig i forhold til bilen. Her ses samtidig en lav andel cyklister til stationen, hvilket kan forklares med, at når toget ikke tilbyder et klart tidsmæssigt forspring, er der mindre incitament til at kombinere cykel og tog. Disse eksempler viser, hvordan forholdet mellem togrejsens hastighed og bilens attraktivitet spiller en direkte rolle for, hvor mange der vælger at tage cyklen til stationen. Surveyen indeholder ikke besvarelser fra denne kategori, men fra andre kategorier er der talrige eksempler på respondenter, der ikke benytter tog+cykel, fordi konkurrenceforholdet med bilen er for dårligt.

Også uden Odense som observation er der en stærk sammenhæng (p<0,08) mellem forskellen på togrejse og bilrejse til den mest populære destination.

Når der tages højde for andre betydende byplanrelaterede faktorer samt fx befolkningstæthed, er sammenhængen fortsat stærk (p<0,05).

Næstved Station har en hurtig forbindelse til det centrale København, som er klart hurtigere end bilen. Især i en myldretidssituation, hvor bilens konkurrenceevne er endnu dårligere, kan det lokke mange over i toget - og øge optagsområdet, som vil lokke nogle op på cyklen til stationen.

Forbindelserne mellem Jyllands to største byer, Aarhus og Aalborg, er ikke imponerende sammenlignet med bilen. Aalborg har samtidig en lav andel af cyklende passagerer, hvilket kan forklares delvist med at toget hurtigt bliver uattraktivt, når man bevæger sig lidt væk fra stationen. Konkurrencen med bilen, der som bekendt kan bringe én tættere på destinationen, bliver simpelthen for ringe for cykel+tog-kombinationen.

Eksempler på andre udgivelser, der konkluderer eller anbefaler noget tilsvarende:

Roskilde Kommune, DSB, Movia, Sekretariatet for Supercykelstier, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Kommunernes Landsforening, & Passagerpulsen. (2022). 'Trafikknudepunkters potentiale for kombinationsrejser'. Udarbejdet af Celis Consult & Via Trafik.

Passagerpulsen. (2019). 'Danskernes holdning til miljøvenlig transport 2019'.

Ovenstående vises kun for de konklusioner, hvor det kvalitative input fra undersøgelsen ikke har været tilstrækkeligt til at leve op til vores princip om både at kunne eftervise sammenhænge med statistik og uhjulpne udsagn fra respondenter.