Med langt til nærmeste motorvejsafkørsel
Konkurrencen med bilens transporttid er naturligvis et af de vigtigste parametre, når folk skal vælge cykel+tog-kombinationen. Derfor spiller nærheden til motorvejen også en betydelig rolle i transportvalget. Jo tættere stationen ligger på motorvejen, hvor rejsehastigheden for bilen naturligt er høj, desto flere vil være tilbøjelige til at vælge bilen frem for kombinationen. Vores undersøgelser viser en tydelig statistisk sammenhæng for S-togsstationer mellem stationens afstand til motorvejsnettet og andelen af cykel+tog-brugere, og denne sammenhæng holder sig robust, også når der tages højde for en række byplanrelaterede faktorer som befolkningstæthed, arbejdspladser i nærområdet og afgangsfrekvens fra stationen.
Holte Station fremstår som et godt eksempel på, hvordan denne sammenhæng kan spille positivt ud. Stationen ligger relativt langt fra motorvejsnettet, og samtidig er der en stærk lokal opbakning til toget, hvilket blandt andet afspejles i en høj andel af passagerer, der ankommer på cykel. Modstykket findes i Jægersborg, som er placeret midt i et motorvejskryds, hvor bilens konkurrencefordel er markant. Her er andelen af cykel+tog-brugere væsentligt lavere, selvom de omkringliggende byområder på papiret kunne understøtte en højere andel. Eksemplerne viser, hvordan nærhed til motorvejen ikke blot påvirker det generelle transportvalg, men også i høj grad præger cyklens rolle som tilbringer til toget.




