Mere cykelinfrastruktur end bilinfrastruktur
Når der er mere cykelinfrastruktur end bilinfrastruktur, er der flere muligheder og genveje for cyklister og flere omveje for bilister. Dette er også en måde at udnytte cyklens adræthed ift. bilens. At give cyklisterne en klar fordel på de kortere ture kan samtidig anspore nogle til at overveje kombinationen med tog på længere rejser i stedet for bil. I vores undersøgelser kan vi se en tydelig statistisk sammenhæng mellem den relative andel af cykelinfrastruktur i forhold til bilinfrastruktur inden for 2 km, hvilket også bakkes op af eksisterende teori og anbefalinger. Ser man alene på niveauet af cykelinfrastruktur på op til 5 km, viser det sig, at dette også har en betydning, også når der tages højde for faktorer som befolkningstæthed.
I surveyen nævnes også, at genveje for cyklister og følelsen af, at det er nemt at komme til stationen på cykel, har en indflydelse på adfærden. Flere beskriver, hvordan gode, tilgængelige stier og overskuelige forbindelser gør cyklen til et oplagt valg i hverdagen. Samtidig opleves det som en fordel, når cykel- og togturen føles kortere og nemmere end alternativet i bil. Når man som cyklist føler, at byens struktur understøtter éns rejse, bliver det naturligt at fastholde cyklen som en del af den daglige transport. Veludbygget cykelinfrastruktur øger antallet af cyklister, og styrker kombinationen af cykel og tog som rejseform.




