Med mange cykelparkeringspladser
Det er vigtigt, at togpassageren ikke ankommer til et overfyldt cykelparkeringsanlæg. Derfor skal der være rigeligt med cykelparkeringspladser – også selvom et stort anlæg i sig selv ikke nødvendigvis tiltrækker flere passagerer. Det er sandsynligvis i situationer med overbelægning, at de, der ellers ville foretrække cykel+tog, begynder at overveje andre muligheder. Vores undersøgelser bekræfter, at visse cykel+tog-passagerer angiver en god cykelparkering med ordnede forhold som en afgørende årsag til at vælge netop denne kombination.
Der er for S-togsstationerne i undersøgelsen også statistisk belæg for sammenhængen mellem cykelparkering og cykelniveau, og denne holder sig tydelig, selv når der kontrolleres for byplanrelaterede variable og socioøkonomi. Særligt fremtrædende er eksempler som Ballerup Station, hvor der findes mange cykelparkeringspladser fordelt på flere sider af stationen samt flere underføringer, der gør det nemt at koble stisystemet til perronerne. Her ser vi en høj cykelandel i kombination med tog. Omvendt står stationer som Bagsværd og Avedøre, hvor der kun er få indgange, begrænset antal pladser og ringere fordeling. Resultatet er et mere fragmenteret cykelmiljø med færre faciliteter, flere omveje og lavere cykelandel. Tilsammen peger analyser og cases på, at rigelig og velplaceret cykelparkering er en grundlæggende forudsætning for at fastholde og øge antallet af cykel+tog-brugere.





