Med mange cykelparkeringspladser

Det er vigtigt, at togpassageren ikke ankommer til et overfyldt cykelparkeringsanlæg. Derfor skal der være rigeligt med cykelparkeringspladser – også selvom et stort anlæg i sig selv ikke nødvendigvis tiltrækker flere passagerer. Det er sandsynligvis i situationer med overbelægning, at de, der ellers ville foretrække cykel+tog, begynder at overveje andre muligheder. Vores undersøgelser bekræfter, at visse cykel+tog-passagerer angiver en god cykelparkering med ordnede forhold som en afgørende årsag til at vælge netop denne kombination.

Der er for S-togsstationerne i undersøgelsen også statistisk belæg for sammenhængen mellem cykelparkering og cykelniveau, og denne holder sig tydelig, selv når der kontrolleres for byplanrelaterede variable og socioøkonomi. Særligt fremtrædende er eksempler som Ballerup Station, hvor der findes mange cykelparkeringspladser fordelt på flere sider af stationen samt flere underføringer, der gør det nemt at koble stisystemet til perronerne. Her ser vi en høj cykelandel i kombination med tog. Omvendt står stationer som Bagsværd og Avedøre, hvor der kun er få indgange, begrænset antal pladser og ringere fordeling. Resultatet er et mere fragmenteret cykelmiljø med færre faciliteter, flere omveje og lavere cykelandel. Tilsammen peger analyser og cases på, at rigelig og velplaceret cykelparkering er en grundlæggende forudsætning for at fastholde og øge antallet af cykel+tog-brugere.

Den simple sammenhæng mellem antal cykelparkeringspladser og cykel+tog-passager ift. befolkning og arbejdspladser inden for 3 km er meget stærk. 

Antallet af cykelparkeringspladser har fortsat stærk forklaringskraft (p<0,03), når der fx tages højde for antal afgange fra stationen og befolkningstæthed i nærområdet.

På Avedøre Station er der et lavt antal parkeringspladser, og disse er ikke placeret, så man kan komme dertil fra alle verdenshjørner.

På Bagsværd Station er der ligeledes et lavt antal cykelparkeringspladser og samtidig kun adgang til perronerne fra ét sted. Man må således køre en større omvej, hvis man kommer øst fra stationen. Desuden skal man gå en mindre omvej til de fleste pladser. Billede: Google StreetView

På Ballerup Station er der en enorm mængde cykelparkering - og alle anlæg er placeret i alle retninger og i forlængelse af underføringerne, der leder til sporene. Billede: Cyklistforbundet

Eksempler på andre udgivelser, der konkluderer eller anbefaler noget tilsvarende:

COWI. (2019). Transportknudepunkter: 'En guide til screening af stationer og deres relation til byen'. Region Hovedstaden.

Rambøll. (2015). 'Undersøgelse af cykelparkering: Vaner og adfærd ved cykelparkering i byen'. Rapport udarbejdet for Københavns Kommune.

Ovenstående vises kun for de konklusioner, hvor det kvalitative input fra undersøgelsen ikke har været tilstrækkeligt til at leve op til vores princip om både at kunne eftervise sammenhænge med statistik og uhjulpne udsagn fra respondenter.